شنبه , 22 اردیبهشت 1403

پایان نامه های دانشجویی در کشور مورد استفاده قرار گیرند

«عزیزاله حبیبی» روز چهارشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری استان البرز که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد به رویکردی اساسی که بهانه ای برای برگزاری هفته پژوهش و فناوری شده اشاره کرد و افزود: البرز استانی نوپا است که در مقایسه با استان های دیگر که ده ها سال قدمت و فعالیت دارند و نهادهای مدنی، مذهبی و صنوف مختلف در این استان ها ارتباطشان نهادینه و جا افتاده است هنوز اول راه است.

وی با بیان اینکه راه توسعه استان سال هاست که ترسیم و تعریف شده، اظهار داشت: البرز جای کار زیادی دارد و زمینه های توجه بیشتری را در روسای قوا و هم افزایی و همکاری ارگان های ذیربط در سطح استان می طلبد.

حبیبی از جامعه دانشگاهی استان دعوت کرد تا هفته پژوهش را بهانه ای قرار دهند تا اتصال بیشتر و قوی تری بین بخش علمی البرز با صنوف و صنعت های مختلف و مدیران اجرایی برقرار شود.

وی تاکید کرد: بایستی بتوانیم در باب تعریف ماموریت های دانشگاهی در استان خروجی های بیشتری را به عنوان دستاوردهای این اتصال داشته باشیم به طوریکه نیازها را بشناسیم و به آمایش سرزمین را به روز و بیشتر بپردازیم و تعریف جدیدی از آن داشته باشیم.

رییس دانشگاه خوارزمی گفت: نیازهای استان باید به خوبی قابل دست یافتن باشد و بخش دانشگاهی برای ارتباط با صنعت و ارتباط با دانشگاه ها ظرفیت خود را بهتر تعریف کند.

وی افزود: حوزه پژوهش در استان البرز رساله ها وپایان نامه های دانشجویی یک دوره چهار تا پنج ساله را سنجید که تا چه میزان در راستای موضوعات اجتماعی و مسایل جامعه بوده  و یا یک بحث نظری را پیش گرفته اند.

وی بیان داشت: از حدود هشت هزار پایان نامه و رساله سه هزار و ۵۰۰ پایان نامه در ارتباط با موضوعاتی بود که جامعه، مدیران ارشد کشور و مجلس به آن توجه دارند که شامل موضوعاتی همچون محیط زیست، مسایل محیط شهری و حقوق شهروندی، آسیب های اجتماعی، آسیب ها و بلایای طبیعی می باشد.

 رییس دانشگاه خوارزمی گفت: علیرغم این تعداد پایان نامه و رساله تاثیرگذار و قابل قبول ولی هیچکدام به ارگان ذیربطش معرفی نشد و ارتباط و حلقه اتصال برقرار نشد که نتیجه آن این می شود که دانشجویی رساله اش در خصوص مشکلات استان گلستان است و بعد به قفسه کتابخانه می رود، سیل می آید و می بینند اگر آن رساله اجرایی می شد منابع انسانی و زیرساختی در استان کمتر آسیب می دید.

وی با بیان اینکه این رساله ها از طرفی نشان از ظرفیت دانشگاه ها دارد و از طرفی ضعف ارتباط با نهادهای اجتماعی را نشان می دهد، افزود: بایستی بر روی پایان نامه ها نسبت به گذشته اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: از طرفی ارگان های ذیربط و نهادهای صنعتی، ملی و استانی در ارتباط با پاسخگویی به این نیاز با هم دیگر جلو رفته تا اثرش به روی صنعت یا استان دیده شود که از مراکز دانشگاهی و اساتید و نخبگان دعوت می شود این کار را انجام دهند.

حبیبی گفت: این موضوع یک رخداد و یک کار فرهنگی جدید است که با یک بخشنامه حل شدنی نیست و باید استاد، دانشجو، دانشگاه و صنعت همگی به یک فرهنگ جدید دست یابند که این موضوع کارگشا و حلال یکسری از مشکلات است.

در پایان از ۷۹ برگزیده هفته پژوهش و فناوری استان البرز شامل پژوهشگران برتر دانشگاهی و مراکز آموزش عالی، پژوهشگران برتر دستگاه های اجرایی، پژوهشگر برتر در حوزه کرونا، فناوران برتر دانشگاهی، فناوران برتر صنعتی، فناور برتر در حوزه بیماری کووید ۱۹، سرآمدان علمی استان، سرآمدان و پیشکسوتان کارآفرینی استان، صاحبان ایده های برتر و دانش آموزان پژوهنده برتر تجلیل شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …