سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403

ورود بیش از حد گردشگران به عرصه‌های طبیعی البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: پس از ۲ سال محدودیت ورود مردم و گردشگران به عرصه‌های طبیعی به دلیل کرونا در روز سیزدهم فروردین، امروز با ورود بیش از حد مردم به این عرصه‌ها روبرو هستیم.

پیش بینی ورود بیش از حد گردشگران به عرصه‌های طبیعی البرزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، حامد فرضی، با اشاره به روز طبیعت اصول حفاظت و مراقبت از طبیعت را به مردم یاد آوری کرد و افزود: طبیعت و علاقمندان به طبیعت همیشه در کشور و استان ما خاص بوده، ولی البرز عرصه سرزمینی کم با جمعیت بالایی است که این وضعیت می‌طلبد تا نسبت به عرصه‌های طبیعی استان احساس مسوولیت بیشتری داشته باشیم.

او گفت: مردم استان در تفرج‌های روز طبیعت بایستی علاوه بر توجه به محدودیت‌های بهداشتی مقابله با کرونا و رعایت موازین بهداشتی، نسبت به مراقبت از طبیعت توجه لازم و کافی داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه مردم حتی الامکان برای استفاده از عرصه‌های طبیعی از غذا‌های از پیش آماده شده در منزل استفاده کنند تا نیازی به روشن کردن آتش در طبیعت نباشد، افزود: در غیر اینصورت حتی الامکان گردشگران و طبیعت دوستان از اتراق و روشن کردن آتش در نزدیکی درختان و پوشش گیاهی خودداری کنند.

فرضی گفت: در ضمن اگر افرادی ناچار به افروختن آتش شدند از زغال آماده استفاده کرده و از ضربه زدن و آسیب به شاخ و برگ درختان خودداری کنند.

او تاکید کرد: همچنین مردم از رها کردن ته سیگار در طبیعت و درمحل تجمع شاخ و برگ خشک درختان و بوته‌های خشک خودداری کنند تامنجر به آتش سوزی در طبیعت نشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه طبیعت گردان در صورت امکان وسایل مهار آتش همراه خود داشته باشند تا در صورت مواجهه با آتش توان خاموش کردن آن را داشته باشند، گفت: مردم و گردشگران در صورت مشاهده هر گونه تخلف و یا آتش سوزی در طبیعت مراتب را از طریق شماره تماس‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به عوامل یگان حفاظت از منابع طبیعی اطلاع دهند.

او از مردم خواست در صورت روشن کردن آتش در طبیعت، هنگام ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان خاطر کامل داشته و زغال و خاکستر باقی مانده را با آب و خاک به صورت کامل خاموش کنند و اگر اشخاصی منجر به آتش سوزی در طبیعت شوند پیگرد قانونی و مجازات خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه تیم‌های گشت منابع طبیعی استان از پایان سال ۱۴۰۰ با توجه به آغاز ایام تعطیلات، مشغول خدمت رسانی به دوستداران طبیعت و همچنین گشت و پایش دقیق اراضی ملی هستند، گفت: ماموران یگان حفاظت، روسای شهرستان‌ها و کارکنان حقوقی استان از صبح امروز تا پایان روز سیزذهم فروردین ماه گشت هایشان فعال بوده و در عرصه‌ها حضور فیزیکی دارند.

او با بیان اینکه پایش اراضی ملی به صورت مونیتورینگ نیز انجام می‌شود، افزود: بوستان‌های روستایی و پارک‌ها که متعلق به منابع طبیعی هست در روز طبیعت در اختیار مردم است، ولی چون تراکم جمعیتی بالایی را خواهیم داشت و متاسفانه همیشه شاهد اتفاقات تلخی همچون آتش گرفتن و قطع کردن درختان بوده ایم، تمام همت خود را برای جلوگیری از هر گونه اتفاقی به کار می‌بندیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …