شنبه , 8 اردیبهشت 1403

واکسن مورد نیاز کشور را تا پایان فصل پاییز تامین می کنیم

به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، محمد مخبر روز سه شنبه در سفری که به استان البرز به همراه رییس مجلس شورای اسلامی به منظور بازدید از شهرک دارویی برکت و بزرگترین کارخانه تولید واکسن و همچنین خطوط تولید صنعتی و نیمه صنعتی واکسن کووایران برکت داشت، افزود: البته بارها گفته‌ایم تا زمانی که حتی یک نفر در کشور هنوز واکسن نزده باشد، واکسنی را صادر نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت:  امروزه واکسن در دنیا صرفا یک ابزار پیشگیری از کرونا نیست؛ باید توجه داشت که ۱۶ میلیارد دوز واکسن در دنیا نیاز است و کل ظرفیت تولید جهان ۳.۵ میلیارد دوز است که تقریبا ۸۰ درصد واکسن تولیدی دنیا در ۸ کشور تزریق می‌شود و عمده کشورها از واکسن محرومند.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام هیچ مأموریت خاصی درخصوص کرونا نداشت اما به محض احساس تکلیف و نیازمردم، با تمام قوا درتمام زمینه‌های مورد نیاز ورود کردیم که از احداث کارخانه تولید ماسک و تجهیزات پزشکی گرفته تا تولید رمدیسیویر و واکسن کرونا وارد عمل شدیم.

مخبر ادامه داد: ظرف ۲ تا سه ماه پس از شیوع کرونا دیگر کمبود ماسک و ونتیلاتور و فاویپیراویر نداشتیم و رمدسیویر که در بازار سیاه به ۷۰ میلیون تومان رسیده بود، در مجموعه دارویی برکت با قیمت ۶۰۰ هزار تومان تولید و توسط وزارت بهداشت توزیع کردیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه همه جهان در بحث کرونا غافلگیر شد، تصریح کرد: در بحث واکسن نیز ظرفیت نخبگانی کشور را بسیج و از ۶ مسیر همچون روش‌های ویروس غیرفعال، DNA ، mRna و سابیونیت تولید واکسن را  دنبال کردیم و یک روش اختصاصی که سلول مزانشیم است را نیز برای اولین‌بار پیگیری و درمراحل آزمایشگاهی آن را تولید کردیم.

وی با بیان این که رویکرد ما در تولید واکسن کرونا اقتصادی نیست، ادامه داد: ما در توزیع و قیمت‌گذاری واکسن هیچ دخالتی نداریم و این امر برعهده وزارت بهداشت خواهد بود. 

واکسن مورد نیاز کشور را تا پایان فصل پاییز تامین می کنیم

۱۲ درصد داروهای کشور در گروه دارویی برکت تولید می شود

رییس گروه دارویی برکت نیز در این مراسم با بیان اینکه ۱۲ درصد داروهای کشور در گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تولید می‌شود، گفت: شهرک دارویی برکت بزرگترین شهرک دارویی در منطقه است، بزرگترین مرکز تولید داروهای ضدسرطان و یکی از بزرگترین پروژه‌های بیوتکنولوژی در این شهرک قرار دارد و چهار هزار اشتغال در این منطقه داریم.

حمیدرضا جمشیدی با بیان این‌که ۶ روش برای تولید واکسن کرونا وجود دارد، تصریح کرد: از این مسیرها، تست حیوانی ۵ روش انجام شده، یک روش که واکسن برکت است وارد فازهای مطالعاتی تست انسانی شده و مشخص شده که باتزریق این واکسن ۹۳.۸ درصد آنتی‌بادی نوترالیزان که پادتن اختصاصی کروناست، در افراد بالا می رود. 

جمشیدی با بیان اینکه دانش فنی واکسن برکت بسیار پیچیده اما ۱۰۰ درصد ایرانی است، گفت: درابتدا از هر لیتر ویروس ۳۰دوز واکسن تولید می کردیم که درحال حاضر بین سه تا چهار هزار دوز واکسن از هر لیتر تولید می‌کنیم که این مسئله دستاورد یک کار تحقیقاتی پیشرفته است‌.

وی خاطرنشان کرد: امروز در مدیترانه شرقی و غرب آسیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماسک هستیم؛ در واکسن تولیدکننده هستیم و داروهای کرونا را نیز می توانیم صادر کنیم.

وی اضافه کرد: با پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های دنیا در اوج تحریم‌ها و در کمترین زمان و به عنوان ششمین کشور دنیا به تولید واکسن پرداختیم ضمن اینکه شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌هایی که به شایعه پراکنی و سنگ اندازی می‌پردازند سعی دارند نسبت به توان تولید داخلی مردم را بی‌اعتماد کنند اما ستاد اجرایی با بسیج تمام امکانات مادی و معنوی پای کار ایستاد و این تجربه نشان داد پس از سال‌ها هنوز امکان بازآفرینی صحنه‌های دفاع مقدس وجود دارد. 
 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …