شنبه , 15 اردیبهشت 1403

هورامان در سند آمایش سرزمین کشور جایگاه ویژه‌ای دارد

به گزارش ایرنا، بهرام نصراللهی زاده شامگاه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه اولین همایش بین‌المللی هورامان اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان اقدام بسبار بزرگی برای توسعه به شمار می رود که برگزاری این همایش خدمت بزرگی برای توسعه آینده این منطقه بکر و تاریخی است که دنیا هم به اهمیت آن اذعان دارد.

وی با بیان اینکه تجربه بشر در ناهماهنگی برنامه توسعه با اقتصاد، محیط طبیعی، فرهنگ و تنوع زیستی، دستاوردهای نگران کننده ای داشته است، افزود: امروز زمان آن رسیده است که برای هر اقدام توسعه ای به پیوست علمی و پژوهشی آن بیش از پیش اهمیت داده شود و پایه و اساس توسعه بر این محور باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان رویکرد توسعه ای در کردستان را موضوعی و موضعی اعلام کرد و اظهار داشت: در این رویکرد بررسی می شود که هر مکان و نقطه جغرافیایی، مستعد چه نوع فعالیت توسعه ای است تا با بهره‌گیری از این هماهنگی بشود، بهره مندی خردمندانه ای از مواریث طبیعی و تاریخی داشت و عوارض ناخوشایند آن را کاهش داد که این مساله نیازمند اطلاعات علمی دقیق است.

وی اضافه کرد: هورامان مرزهای سیاسی را هم پشت سر گذاشته و توانسته است پیوند دهنده کردستان و کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق شود که از این ظرفیت نیز می شود استفاده درستی کرد.

نصراللهی زاده ابراز امیدواری کرد: دستاوردهای این همایش بتواند منجر به ارائه راهکارهای درست و علمی برای توسعه همه جانبه و پایدار منطقه شود.

هورامان یک سیستم پویا و زنده است

سرپرست معاونت سیاسی استانداری کردستان هم در این نشست اظهار داشت: این همایش یک اقدام علمی برجسته است.

محمد رضایی با بیان اینکه هورامان با توجه به مناسبات اجتماعی، زیست محیطی و مولفه های تغییر در روابط بشری نیازمند خوانش جدیدی است، افزود: از اینکه این مساله برای دانشگاه دغدغه ایجاد کرده است، جای خوشحالی دارد.

وی از هورامان به عنوان یک سیستم پویا و زنده نام برد و افزود: این منطقه در درون خود، بازیافت، تعادل و تعاملی با دنیای اطراف دارد که همین ویژگیها لازمه خوانش جدیدی از آن است که در بستر پژوهش شکل بگیرد.

 سرپرست معاونت سیاسی استانداری کردستان تاکید کرد: آنچه که می تواند اهداف توسعه ای هورامان را شکل دهد، مجموعه هورامان شامل روابط انسانی با هم و  محیط و مولفه ها محیطی باهم است که ارزش بسیاری دارد.

رضایی افزود: در خوانش جدید از توسعه هورامان می شود روابط انسانی جدیدی شکل داد که با مردم داخل استان و دیگر استانها تعریف کرد و قدردانی از این نعمت بزرگ به نوع تعریف و استفاده از آن در بستر مناسب توسعه ای بر می گردد.

وی بر لزوم  هماهنگی بین اجزای توسعه منظر فرهنگی هورامان تاکید کرد و اظهار داشت: بخشی از این هماهنگی به کارهای تحقیقاتی و بخشی هم به کارهای زیرساختی بر می گردد و باید از ظرفیت دستگاههای اجرایی برای معرفی این پتانسیل ویژه استانی، ملی و بین المللی استفاده کرد.

منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است و مردادماه امسال در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین بررسی شد و به ثبت جهانی رسید.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …