شنبه , 8 اردیبهشت 1403

هفته ای که با تحول در البرز گذشت

هفته گذشته ( بیست و دوم تا بیست و هشتم آبان) رویدادها و اخبار مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در استان البرز رخ داد که در این گزارش به بخشی از این رویدادهای مهم در این استان خواهیم پرداخت.

نخستین و شاید بتوان گفت مهم ترین خبری که هفته گذشته بر روی خروجی تمام رسانه های البرزی قرار گرفت تودیع و معارفه استاندار این استان با حضور احمد وحیدی وزیر کشور بود.

در جلسه شورای اداری که شنبه بیست و دوم آبان با حضور وزیر کشور در استانداری البرز برگزار شد، از زحمات عزیزاله شهبازی استاندار سابق قدردانی و مجتبی عبداللهی به عنوان استاندار دولت سیزدهم در این استان آغاز به کار کرد.

جلسه پر از اخبار داغ که شاید بد نباشد تا به موضوعات مهمی که در این جلسه از سوی مسوولان مختلف کشوری و استانی عنوان و پرداخته شد، بپردازیم.

احمد وحیدی وزیر کشور در مراسم تودیع و معارفه استانداران البرز به شایسته سالاری پرداخت و عنوان کرد که  در انتخاب استانداران به دنبال حداکثر تفاهم در هر استان هستیم بدین معنی که تمام نخبگان، موثران و کارآمدن در هر استان نظر شان جمع و به کار گرفته شود.
وی تغییر مدیران را زمان بر عنوان و در صحبت های خود به این موضوع نیز اشاره می کند که نظر دولت و وزارت کشور بر این است که اگر قرار است تغییری صورت بگیرد نباید که کارها تعطیل شود و از سوی دیگر در این تغییرها اصل بر شایسته سالاری است.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج دیگر سخنران این جلسه بود که وی نیز از استاندار جدید این استان درخواست کرد که از ملامت ، ملامت کنندگان که از فردا شروع خواهد شد ناراحت نشوید، به زودی عده ای مفسد و رانت خوار فاسد به شما نزدیک خواهند شد، به آن ها فرصت ندهید و به حق و حرف مردم و نصایح گوش دهید.

مجتبی عبداللهی استاندار جدید البرز نیز در صحبت هایی در این نشست پربار با اشاره به اینکه کسب رضایتمندی مردم مهم ترین برنامه و رویکرد دولت سیزدهم است عنوان کرد که براین اساس می‌بایست به تبعیت از برنامه‌های دولت در جهت رضایتمندی مردم گام برداشت.

به دنبال معارفه استاندار جدید خبر خوش دیگری نیز در همان روز منتشر شد، خبری از حوزه هواشناسی که نشان دهنده افزایش بارندگی ها در این استان بود،آرش بهاروند احمدی مدیر کل هواشناسی استان در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد که بارش‌های این استان از ابتدای سال زراعی جاری تا ۲۱ آبان ماه‌جاری ۴۲ درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافت.

البته این خبر خوش همچنان ادامه دار بود و در هفته گذشته شاهد بارندگی برف و باران در سطح استان البرز بودیم.

از دیگر اخباری که می توان در هفته گذشته به آن اشاره کرد در خصوص طاعون نشخوارکنندگان بود، موضوع مهمی که حیات وحش استان را نشانه رفته بود و با مشاهده چندین مورد آلوده به این طاعون، اقدامات برای کنترل این بیماری در استان به عمل آمد.

در نهایت فردین حکیمی مدیر کل محیط زیست البرز در مصاحبه ای با ایرنا گفت که با اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زیستگاه های این استان به طور کامل مهار شد.

از دیگر اخبار مهم هفته گذشته در این استان نشست یک روزه مدیران مناطق ویژه اقتصادی کشور با حضور مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام بود.

سعید محمد در این نشست با بیان اینکه مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نوعی افسران جنگ اقتصادی با دشمن هستند تاکید می کند که هدف اصلی دشمن بحث معیشت مردم است که آن را هدف گرفته و در چنین شرایطی نقش مناطق ویژه اقتصادی برای خنثی سازی  اهداف دشمن بسیار حائز اهمیت است.

اگر چه محمد در این نشست تاکید کرد که  با این وجود مناطق آزاد تجاری مطابق با جایگاهی که برای آنها در نظر گرفته شده ، دست پیدا نکرده اند.

نادر ثناگو مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از دیگر سخنران اصلی این مراسم بود که در سخنان خود به موضوع مهمی اشاره کرد که عدم پایبندی به قوانین و بخشنامه ها و دستورالعمل های خلق الساعه سبب شده تا اختلال در روند کاری فعالان اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی ایجاد شود.

از دیگر اخبار در هفته گذشته در استان البرز که بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت مربوط به کتاب و کتابخوانی بود، با توجه به آغاز هفته کتاب چندین خبر با همین محتوا منتشر شد که یکی از مهم ترین آنها مصاحبه ای بود که با هادی آشتیانی سرپرست اداره کل کتابخانه های استان البرز انجام شده بود.

وی در این گفت وگو عنوان می کند که کتابخانه های این استان با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت کامل بازگشایی و آماده ارائه خدمات به علاقه مندان و متقاضیان هستند.

این سخنان آشتیانی در حالی مطرح شد که سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز نیز عنوان کرده بود که  طبق بررسی ها کرونا میزان مطالعه کتاب را در بین دانش آموزان به دلیل نگرش ها به سمت فضای مجازی کاهش داده است.

تشکیل نخستین جلسه شورای اداری البرز با حضور استاندار جدید این استان از دیگر مطالب مهم خبری هفته گذشته در این استان بود، نشستی که مجتبی عبداللهی پس از آنکه تمام فرمانداران شهرستان های این استان و جمعی از مدیران به گوشه ای از وضعیت امروز البرز در بخش های مختلف پرداختند تاکید می کند که نقاط ضعف استانی بایستی پوشش داده شود، هدف ما تغییر و تحول در مسایل اساسی استان است که امیدوارم با تلاش صورت گرفته و با انسجام، وحدت و همدلی تمام دستگاه ها که بنده نیز در خدمت آنها خواهم بود بتوانیم در یک دوره چهار ساله دولت مردمی سیزدهم مشکلات را کم کرده و سرانه های استان را در بخش های مختلف افزایش دهیم.

آلودگی هوا از دیگر مطالب مهم هفته گذشته در این استان بود به گونه ای که در هفته ای که گذشت وضعیت آلودگی شهرستانی مانند کرج در وضعیت قرمز قرار گرفته بود.

از دیگر اخبار دلخراش در هفته گذشته نیز می توان به مرگ یک کارگر ۵۰ ساله  بر اثر گود برداری غیر اصولی در منطقه رجایی شهر کرج اشاره کرد.

این در حالی بود که مهدی سمیعی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در گفت وگو با ایرنا می گوید که بارها به سازندگان واحدهای مسکونی و سایر بناها در خصوص رعایت الزامات ایمنی تذکر داده شده اما برخی از سازندگان به توصیه ها کم توجه هستند.

پس از اخبار اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بد نیست گذری هم به اخبار ورزشی البرز که به جرات می توان گفت در بسیاری از رشته های ورزشی حرف های زیادی برای گفتن دارد پرداخت که از مهم ترین آنها موضوع تیم فوتبال پر حاشیه گل ریحان البرز بود که به دنبال انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر برگزاری جلساتی با هدف خروج امتیاز این تیم از استان مصاحبه هایی با مسوولان بخش ورزش البرز صورت گرفت.

در حالی که منصور بیک وردی رییس هیات فوتبال البرز در گفت وگو با ایرنا گفته بود که وضعیت نهایی این تیم به زودی مشخص می شود، کیهان گلستانی معاون توسعه  اداره کل ورزش و جوانان البرز در همین رابطه عنوان کرده بود که آخرین فردی که مجوز این تیم به وی داده شده تا این لحظه برای تمدید مجوز خود مراجعه نکرده است، از سوی دیگر نامه ای مبنی بر خروج این تیم به دست ما نرسیده که بخواهیم در این رابطه اظهار نظری کنیم.

گلستانی تاکید کرد که  برای تعیین شدن نهایی مالکیت این تیم  و خروج آن از البرز  باید از طریق سازمان لیگ و کمیته تعیین وضعیت اقدام  شود.

مجمع عمومی عادی هیات امنای خیرین مدرسه ساز نیز سرتیتر اخبار مهم هفته گذشته در البرز بود، مجمعی که در آن محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با بیان اینکه اکنون ۳۰ هزار و ۱۰۰ نفر نیکوکار عضو مجمع خیرین مدرسه ساز کشور هستند، اعلام کرد که هر کدام از این افراد حداقل یک مدرسه احداث یا مشارکت ۳۰ درصدی در ساخت کلاس های درس داشته اند.

ناصر قفلی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشورنیز در این نشست تاکید کرده بود که  سه استان البرز،تهران و سیستان و بلوچستان به لحاظ فضای آموزشی پایین ترین سرانه را در کشور داشته و در این بخش دارای محرومیت مضاعف هستند.

عادی انگاری اعتیاد مساله ای که در هفته گذشته به آن پرداخته شد، مسوولان استان البرز دروبینارآموزشی مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی ، عادی انگاری پدیده شوم اعتیاد توسط بخشی از جامعه را ریشه بسیاری آسیب ها و معضلات اجتماعی دانستند.

و در آخر حسن ختام اخبار البرز در هفته ای که گذشت، خطبه های نماز جمعه کرج بود آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج در این خطبه ها به با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج  عنوان کرد:  پیاده سازی تفکر بسیجی و جهادی باید مبتنی بر ارزش های انقلاب و اسلام و بدون توجه به منافع شخصی، همراه با ایثار مال و جان ، نوآوری و خلاقیت  باشد .

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن هفت  شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج، چهارباغ  و فردیس در کنار پایتخت  قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …