پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

نمایشگاه دستاوردهای مهارتی سوادآموزان در کرج گشایش یافت

به گزارش ایرنا، دراین نمایشگاه فعالیت مرکز یادگیری دانا در قالب فعالیت های آموزشی،مهارتی و حرفه ای از جمله خیاطی، تولید پوشاک مدارس، قالیبافی، سفال، تابلو و جشنواره کیک و نان محلی سوادآموزان به نمایش گذاشته شده و به مدت یک هفته برای بازدید علاقه مندان دایراست.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز درآیین افتتاح این نمایشگاه با اشاره به اینکه سوادآموزی همراه با برگزاری دوره‌های مهارتی در دستور کار است، گفت:  نخستین مرکز یادگیری محلی کشور به نام مرکز یادگیری محلی شهید عباسعلی در استان البرز راه اندازی شد.

سالار قاسمی خاطرنشان کرد: مراکز یادگیری در راستای توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد اشتغال خانگی و خرد در دستور کار اداره نهضت سوادآموزی البرز قرار گرفته است.

وی بیان داشت: برای تسریع در امر سوادآموزی و مهارت‌آموزی نیاز است که خیران و افراد نیک‌اندیش به این موضوع مهم ورود کنند چراکه با اعتبارات موجود، روند اجرای این طرح به کندی پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز، مجموعه نهضت سوادآموزی را یاری کنند تا شاهد اتفاقات مثبتی در مسیر سوادآموزی و همچنین ایجاد اشتغال دراستان باشیم.

قاسمی اضافه کرد: سواد و مهارت در کنار یکدیگر برای پویایی اجتماعی است که در این سال ها شاهد حرکت آن به سمت علم و فناوری به برکت انقلاب در ایران اسلامی هستیم.

وی یادآورشد: مراکز یادگیری محلی منجر به توسعه مهارت ارتباطات اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها می شود که راه اندازی این مراکززمینه ای برای فراگیری مهارت های زندگی، مهارت ارتباط با جامعه و یادگیری حقوق شهروندی است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزادامه داد: در این مراکز نه تنها برای آموزش خواندن و نوشتن گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال برنامه ریزی می شود بلکه هدف اصلی بالابردن و ارتقای سطح آگاهای های فردی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی درجامعه است.

کیفیت بخشی

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج نیز گفت: در راستای عمل به شعار راهبردی اقتصاد مقاومتی، کارگاه های مرکز یادگیری دانا تجهیزشد.

مراد مالمیر اظهارداشت: مراکز یادگیری محلی علاوه بر آموزش می توانند بستری برای فراگیری مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی باشند که این مهم با مشارکت سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه ها محقق می شود.

وی خاطرنشان کرد: مراکز یادگیری محلی یک تجربه موفق در حوزه کاری سواد آموزی بوده که با گسترش آن به خصوص در مناطق حاشیه ای شهرها می توان به توسعه مهارت ارتباط اجتماعی و بهبود معشیت خانواده از طریق یادگیری مهارت کمک کرد.

وی ادامه داد: پایدار کردن یادگیری، آموزش مهارت های اساسی زندگی، حرفه آموزی و آماده سازی افراد برای ورود به صحنه های اجتماعی از جمله اهداف راه اندازی مراکز یادگیری محلی است که این مهم درحوزه آموزش و پرورش ناحیه چهارکرج حتی درزندان به صورت مشارکتی مورد توجه قرارگرفته است.

مالمیریادآورشد: در مراکز یادگیری محلی با آموزش سواد و حرفه آموزی، سواد ازحالت معمول خارج شده و با آموزش مهارت های مختلف کیفیت زندگی افراد ارتقاء می یابد که این موضوع مهم درمرکزیادگیری محلی دانا درحصارک کرج به صورت محسوس قابل مشاهده است.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج یکی از اولویت های سواد آموزی را شناسایی اولیای بی سواد و کم سواد دانش آموزان عنوان کرد و گفت: هراندازه سطح سواد خانواده افزایش یابد، نقش مشارکتی آنها با مدارس بیشتر شده و برنامه های پرورشی و آموزشی بهتری ارائه می شود.

وی ریشه کنی بی سوادی را منوط به مشارکت همه دستگاه های اجرایی و گروه های مردم نهاد دانست تا بستر مناسب برای توسعه مراکز یادگیری محلی به عنوان طرح تلفیق سواد و مهارت دراستان مهاجرپذیری چون البرز فراهم آید.

مالمیرتاکید کرد: تلفیق سواد با مهارت و ایجاد انگیزه درافراد برای حضور درکلاس های سوادآموزی، افزایش تاب آوری، ارتقاء شاخص های اجتماعی و فرهنگی مناطق آسیب پذیر و آموزش مهارت های اساسی زندگی برای آنان که اغلب زنان هستند از دستاوردهای حوزه سوادی درایران کوچک است.

یکم تا هفتم دی ماه هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …