یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403

نادر مشایخی: ترکیب شعر و موسیقی عصارۀ فرهنگ ایرانی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آخرین روز از پانزدهمین جشنواره بین المللی سینمای مستند، سینما حقیقت درحالی برگزار شد که سالن های اکران فیلم بیشترین مخاطبان خود را از روز افتتاحیه شاهد بودند.

تقریبا تمامی فیلم‌های بخش مسابقه ملی امروز چهارشنبه (۲۴ آذرماه) شاهد بیشترین تعداد تماشگر بودند.

یکی از فیلم‌هایی که امروز رکورد تعداد تماشاچیان را شکست فیلم بریکولاژ ساختۀ محمود توسلیان و تهیه‌کنندگی رحمان حاصلی بود.

نادر مشایخی: ترکیب شعر و موسیقی عصارۀ فرهنگ ایرانی است

این فیلم که زندگی نادرمشایخی فرزند موسیقی دان، آهنگساز و رهبر ارکستر جمشید مشایخی را به تصویر می‌کشید با اقبال مخاطبان روبرو شد و این درحالی بود که شخص نادرمشایخی هم در سالن اکران حضور داشت و پیش از نمایش این فیلم جملاتی با مخاطبان به صحبت پرداخت.

مشایخی در این پیش مقدمۀ نمایش فیلم، به یاد مادرتازه درگذشته و پدر مرحومش گفت: من شعر را از پدرم و موسیقی را از مادرم آموختم و ترکیب این دو (شعر و موسیقی) عصارۀ فرهنگ ایرانی است.

بریکولاژ به عنوان یکی از آثاری که در بخش بلند سابقۀ ملی سینما حقیقت حضور دارد، نگاهی به زندگی نادر مشایخی به عنوان یکی از موسیقیدانان صاحب سبک دارد و در این روایت از گزیده‌هایی از نقش رضا خوشنویس در سریال هزاردستان با بازی جمشید مشایخی هم بهره می‌جوید. به طورکلی مستند بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی با محور قرار دادن بخش‌هایی از زندگی نادر مشایخی به نگاه و اندیشه فکری او در خصوص جامعه و هنر می‌پردازد.  

در ادامه اکران‌های امروز هم موضوعات متعددی از زاویه دوربین مستندسازان برای مخاطبان به نمایش درآمد؛ از جزام تا مرگ پرندگان مهاجر و حتی مشکلات تحصیل کودکان افغان؛

شخصیت عبدالحکیم بهار که بی‌دریغ برای ارتقای سطح فرهنگ و دانش جامعه تلاش می‌کند (خانه بهار)

پرتره‌ای که به زندگی نامه و بررسی رویدادهای زندگی دکتر ابراهیم اسرافیلیان از جمله کسب عنوان مرد علمی جهان و انزوای وی در اثر حوادث سیاسی می پردازد (ریاضت تا سیاست)

مشکلات مهاجران افغان برای تحصیل و مدرسه رفتن (ای کاش دادم میزدم)

نگاهی به بیماری جزام که هنوز به صورت صد در صد ریشه‌کن نشده و مجزومینی که متاسفانه دچار معلولیت هم هستند (خوره)

قصه از توسل به شهید حاج احمد کریمی (آخر رفاقت)

برشی کوتاه درباره علت مرگ پرندگان مهاجر (پرواز بی‌بازگشت)

روایت زندگی از زبان چهار مادر از قومیت‌های اصلی ایرانی (ننه مخمل)

داستان بی‌رحمی بشر با طبیعت و زیست بوم خود (گالش منزل)

پدیده‌ای به نام مهاجرت و سوال‌های آنان که رفتند و آنان که ماندند (جابجایی یا نابجایی)

نادر مشایخی: ترکیب شعر و موسیقی عصارۀ فرهنگ ایرانی است

از جمله شخصیت های صاحب نامی که امروز به پردیس چهارسو سرزدند و برای ساعاتی میهمان جشنواره سینما حقیقت بودند هم می‌توان به مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه منابع انسانی سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، محمد رحمتی به عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، محمدرضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده و مهدی عظیمی میرآبادی مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم پنجشنبه ۲۵ آذرماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …