یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

موضع متفاوت حوزه بالکان در مورد بحران اوکراین

به گزارش ایرنا از پایگاه‌های اینترنتی بالکان؛ کشورهای بالکان غربی به رغم مساحت و یا جمعیت، کشورهای کوچک در این منطقه به شمار می‌روند و در قبال بحران اوکراین و تنش‌های موجود میان روسیه و ناتو بخاطر رقابتی که بین روسیه و غرب وجود دارد، هر کدام موضع خاصی را اتخاذ کرده‌اند.

این پایگاه خبری نوشت: کشورهای بزرگ اروپایی، اعضای اتحادیه اروپا و ناتو تا کنون در ایجاد تعادل سیاسی عمدتاً موفق بوده‌اند، اما برای کشورهای کوچک در بالکان غربی این امر به طور فزاینده‌ای دشوار است که در خصوص بحران موجود میان کی‌یف و مسکو سیاست واحدی اتخاذ کنند.

روابط سنتی صربستان با روسیه

اگر چه سیاست خارجی صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا شتاب آنچنانی ندارد اما در این زمینه به مسیر خود ادامه می‌دهد. از سوی دیگر این کشور رابطه سنتی خوبی با روسیه دارد و بطور پیوسته سلاح، تجهیزات نظامی و گاز طبیعی را با قیمت‌های ترجیحی از روسیه خریداری می‌کند.

صرب‌ها حتی تولد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را جشن می‌گیرند و دولت صربستان به رغم اینکه نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است از اعمال تحریم‌ علیه مسکو به دلیل الحاق کریمه اجتناب کرد.

مقامات بلند پایه صربستان بارها گفته‌اند که بلگراد دوستان خود از جمله مسکو و پکن را فراموش نمی‌کنند.

بروکسل، واشنگتن و برلین از این موضع سیاسی صربستان چندان خوشحال نیستند.

اگر نیروهای روسی وارد خاک اوکراین شوند، احتمالا موضع صربستان تغییر خواهد کرد. در این صورت یعنی با وارد شدن نیروهای روسیه به قلمرو اوکراین شکاف میان غرب و روسیه عمیق و طولانی خواهد شد و اتحادیه اروپا در این حالت دیگر موضع کنونی صربستان که خود را میان شرق و غرب قرار داده است درک نخواهد کرد. شاید در این رابطه این مصداق صدق کند؛ «هرکسی که بخواهد عضو باشگاهی شود، نمی‌تواند همزمان برای باشگاه دیگری هم بازی کند.»

صربستان فقط می‌تواند امیدوار باشد که درگیری میان روسیه و اوکراین بیشتر از این تشدید نشود و بروکسل و واشنگتن اصرار نکنند که صربستان سیاست خود را در قبال روسیه با سیاست اتحادیه اروپا هماهنگ کند و علاقه‌مندی مردم به پوتین را نادیده بگیرد.

وزارت امورخارجه صربستان تاکنون در این مناقشه اعلام کرده است که بلگراد به راه حل مسالمت آمیز در اوکراین متعهد است و تشدید درگیری میان روسیه و اوکراین بر سیاست خارجی صربستان تأثیر منفی خواهد گذاشت، زیرا روس‌ها و اوکراینی‌ها اقوام اسلاو، دوست و برادر هستند.

موضع آلبانی، مقدونیه شمالی و مونته نگرو در بحران اوکراین

آلبانی و مقدونیه شمالی که از اعضای ناتو هستند، بر خلاف صربستان بلافاصله در کنار اوکراین و متحدان غربی آن یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو ایستادند و علیه روسیه موضع گرفتند.

مونته نگرو اگر چه عضو ناتو است سر خود را در برف فرو برده و وانمود می‌کند که درگیری در اوکراین وجود ندارد.

البته مونته نگرو درگیر مسائل داخلی خود است و اخیرا احزاب اپوزسیون و برخی از اعضای ائتلاف حاکم نیز به دولت رای عدم اعتماد دادند و بحران عمیق در مونته نگرو، این کشور را در حوزه‌های مختلف فلج کرده است.

جامعه مونته نگرو نیز مانند صربستان نسبت به روسیه و پوتین گرایش دو گانه دارد، صرب تبارهای مونته نگرو یعنی بیش از ۳۰درصد از شهروندان مونته نگرو اکثرا از  اقدامات کرملین حمایت می‌کنند و قومیت مونته نگرویی در این کشور مخالف اقدام‌های مسکو هستند.

کرواسی و بحران اوکراین

کرواسی در منطقه بالکان غربی عضو اتحادیه اروپا و ناتو است. « زوران میلانوویچ» رئیس جمهور کرواسی گفت که اوکراین کشوری نیست که بتواند در ناتو جایی داشته باشد و سربازان کرواسی تحت هیچ شرایطی در درگیری احتمالی روسیه و اوکراین شرکت نخواهند کرد.

«آندری پلنکوویچ» نخست وزیر کرواسی نیز که موضعی متفاوت با رئیس جمهور این کشور دارد بخاطر اظهارات میلانوویچ  مجبور شد عذرخواهی کند.

در هر صورت اگر بحران کنونی میان روسیه و غرب تشدید شود احتمالا بر وضعیت امنیتی بالکان تاثیر منفی خواهد گذاشت، زیرا  کشورهای کوچک در چنین مواقعی عموما آسیب پذیر هستند.

شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین

«میلوراد دودیک» عضو صرب در شورای سه نفره ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین اخیرا در بانیالوکا مرکز جمهوری صرب بوسنی گفت که بوسنی و هرزگوین باید در مورد رویدادهای اوکراین کاملا بی طرف باشد.

موضع دودیک در حالیست که «ژلیکو کومشیچ» عضو کروات و «شفیق جعفروویچ» عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین که به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین توسط روسیه را محکوم کردند، مواضعی متفاوت دارند.

موضع متفاوت حوزه بالکان در مورد بحران اوکراین

دودیک در مورد اظهارات دو عضو دیگر شورای ریاست جمهوری بوسنی در باره بحران اوکراین با اشاره به اینکه آنها از این وضعیبت سوء استفاده می‌کنند، گفت که چنین اظهاراتی موضع بوسنی و هرزگوین نیست و مواضع آنها را می‌توان موضع شخصی تلقی کرد.

بنا به اظهارات دودیک؛ در حال حاضر تنها انتظار واقع بینانه از بوسنی و هرزگوین در این زمان، موضع بی طرفی در رابطه با بحران اوکراین است.

«ژلیکو کومشیچ» که اکنون ریاست شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین را به عهده دارد، به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین از سوی روسیه را به شدت محکوم کرد و این اقدام را به منزله حمله روسیه به خاک اوکراین دانست.

«شفیق جعفروویچ» عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی نیز به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب در اوکراین از سوی روسیه را محکوم کرد.

وی گفت: بوسنی و هرزگوین به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین احترام می‌گذارد و از آن حمایت می‌کند.

وی افزود، تصمیم فدراسیون روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه اوکراین را که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کنم.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخت و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

دومای روسیه یک هفته قبل از اقدام پوتین از وی خواسته بود استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …