چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403

معضل زیست محیطی حلقه دره البرز همچنان ادامه دارد

فردین حکیمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مرکز دفن حلقه دره واقع در شهرستان چهارباغ به عنوان تنها مرکز دفن زباله در استان است که روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ تن زباله از شهرهای استان به این مرکز منتقل می شود.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته در این مرکز زیرساخت‌هایی برای ایجاد لندفیل مهندسی بهداشتی، تصفیه شیرابه، کارخانه تولید کمپوست، استحصال گاز و کارخانه پیرولیز ایجاد شد ولی  به دلایل مدیریت نادرست و عدم اراده قوی، تاکنون هیچ کدام از این طرح و پروژه ها به صورت کامل اجرایی نشده و  معضل زیست محیطی حلقه دره کماکان ادامه دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز  گفت: با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش مصرف انواع مواد غذایی، تولید انواع پسماندها چه در بخش خانگی و چه در بخش های صنعتی بیش از پیش شده است.

حکیمی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی که به دنبال انباشت و تجمع پسماندها به وجود می آید قابل چشم پوشی نیست، تصریح کرد: در بخش مدیریت پسماند سه موضوع باید در اولویت قرار گیرد که فرهنگ سازی برای کاهش میزان تولید، تفکیک مواد بازیافتی همچون کاغذ و مقوا، انواع پلاستیک و شیشه در مبدا از جمله این موضوعات به شمار می رود.

وی گفت: در این صورت هم در وقت و انرژی و هم به لحاظ اقتصادی می توان صرفه جویی کرد و از طرفی نیز از حجم زباله ها به طرز چشمگیری کاست که در نتیجه آن از مشکلات زیست محیطی جلوگیری کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به موضوع افزایش میزان بازیافت پسماندها و استفاده از پسماندهای تفکیک شده برای تولید کمپوست و انرژی نیز به عنوان یکی دیگر از اولویت ها اشاره کرد و افزود: کاهش میزان دفن زباله و پیشگیری از آلودگی آب های زیر زمینی و تولید شیرابه از دیگر این اولویت ها به شمار می رود.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات و دلایل مهم عدم تحقق اهداف تعیین شده برای بهبود روند مدیریت پسماند در حلقه دره،  نبود ثبات مدیریتی بوده که فرصت لازم به مدیران وقت برای تحقق وعده ها داده نشده و این روند در طول این سال ها تکرار شده و ه هیچ مدیری پاسخگوی تعهداتش نبوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: هر چند پرونده عدم مدیریت مطلوب پسماند های شهری در حلقه دره به دلیل نبود شرایط مطلوب به مراجع قضایی ارجاع شده و در حال رسیدگی است ولی با توجه به نشست های مشترکی که با برخی از اعضای شورای شهر و سازمان مدیریت پسماند برگزار شده، امید است با اراده جدی مسوولان مربوطه شاهد تحقق تکالیف قانونی و جبران کم کاری های گذشته باشیم.

حدود ۹۰ درصد زباله های مناطق شهری و روستایی البرز در منطقه حلقه دره دفن که روزانه بین یک هزارو ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تن برآورد شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …