جمعه , 31 فروردین 1403

مدیران مناطق ویژه اقتصادی افسران جنگ اقتصادی با دشمن هستند

سعید محمد روز یکشنبه در نشست مشترک مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور که در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام استان البرز برگزار شد، افزود: امروز کشور دستخوش تحریم های ظالمانه ای شده و دشمن به دنبال این هست تا از توسعه اقتصادی ایران  جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی دشمن بحث معیشت مردم است که آن را هدف گرفته و در چنین شرایطی نقش مناطق ویژه اقتصادی برای خنثی سازی  اهداف دشمن بسیار حائز اهمیت است.

مشاور رییس جمهوری گفت: امروز بیش از یک هزار و ۳۰۰ واحد اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی  کشور در بخش های مختلف تولیدی، صادرات، خدمات، ترانزیت، فناوری و واردات مشغول فعال هستند که بخش عمده ای از فعالان اقتصادی در این محدوده ها ارائه خدمت دارند.

 محمد با اشاره به اینکه ظرفیت های کشور به لحاظ سرزمینی بسیار بالا است، افزود: کشور ما با توجه به دسترسی به آب های آزاد جنوب ، منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و جاده ابریشم

 ظرفیت بالایی را به لحاظ سرزمینی در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی در جای جای کشور می توانند از این ظرفیت ها بهره مند شوند، تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب و دارا بودن ارتباطات با ۱۵ کشور همسایه از مزیت های کشور ما به شمار می رود.

سهم ایران برای صادرات به کشورهای همسایه تنها ۲۴ میلیارد دلار است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه واردات کشورهای همسایه ایران  یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار است، گفت: ‌متاسفانه سهم ایران از این صادرات حدود ۲۴ میلیارد دلار است لذا از ظرفیت های موجود استفاده حداکثری نمی شود ؛ این در حالی است که در شرایط سخت تحریمی  صادرات می تواند کمک کار تولیدکنندگان و فعالان اقتصاد کشور و اقتصاد کشور باشد.

محمد ادامه داد: امروز در دنیا بیش از پنج هزار و ۴۰۰ منطقه ویژه اقتصادی  وجود دارد  که بخش عمده ای از تجارت و تولید جهان  در این مناطق  رقم می خورد.

وی اضافه کرد: اکنون در ایران ، هفت منطقه آزاد فعال و ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی داریم و ۴۷ منطقه ویژه اقتصادی و هشت منطقه آزاد دیگر هم در حال راه اندازی است.

مشاور رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید به دنبال فعال سازی ظرفیت های قبلی و ظرفیت های آینده باشیم تا بر اساس بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی در سرفصل های اقتصاد مقاومتی اعم از انتقال فناوری، تولید، صادرات، تامین منابع مالی و تامین نیازهای ضروری کشور بتوان فعال تر عمل کرد.

 محمد با تاکید بر اینکه رفع موانع  تولید و حل مسائل مناطق ویژه یکی از موضوعات اصلی و مهم برای این مناطق به شمار می رود، گفت: امروزه فعالان اقتصادی بخش خصوصی علیرغم تمام

موانع تحریمی ، مشکلات خود را حل می کنند و حتی تجهیزات را از کشورهایی که با ما در بحث تحریم درگیر هستند، وارد می کنند و تولید را رقم می زنند.

بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی تحریم ها و قوانین زائد داخلی است

محمد  افزود:  بزرگترین مشکل و معضل فعالان اقتصادی تحریم های داخلی و قوانین زائد و مقررات تو در تو و نگاه های جزیره ای در بین بخش های اقتصادی کشور است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: هر کس از زعم خود یک قانونی را طراحی و ابلاغ می کند که جلوی یک مشکلی را بگیرد غافل از اینکه وقتی جامع به این قوانین و مقررات نگاه نشود این ابلاغیات باعث می شود در جای دیگر معضلات و مشکلات دیگری ایجاد شود.

 محمد، یکپارچگی تیم اقتصادی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت:‌ اگر این یکپارچگی نباشد این قوانین خلق الساعه باعث افت فعالیت های فعالان اقتصادی می شود.

وی گفت: به دنبال آن هستیم که با کمک خود مدیران مناطق ویژه اقتصادی بتوانیم تا جایی که سهم دبیرخانه است این یکپارچگی در دولت ایجاد شود که در جلساتی که طی این یک ماه گذشته با بخش های مختلف اقتصادی دولت و سایر مراکز تصمیم گیری و مجلس شورای اسلامی مواردی به بحث و بررسی گذاشته شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: دستگاه های اجرایی در برخی مواقع بخشنامه هایی خلاف  قانون ابلاغ می کنند که یکی از وظایف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری  جلوگیری از این گونه اقدامات است.

مشاور رییس جمهوری گفت: تلاش ها  بر این است تا ماده ۱۶۵ اجرایی شود و از تمام ظرفیت های آن استفاده کنیم تا کشور در مناطق آزادی اقتصادی دچار شوک و تنش نشود.

مناطق ویژه اقتصادی کشور وضعیت مطلوبی دارند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری بیان داشت : ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی کشور  وضعیت مناسب و مطلوبی دارند که بر اساس طرح جامع  که در دبیرخانه شورای عالی مصوب شد کاررا  به جلو

می برند ؛ اکنون تاکید بر اجرای کارها براساس طرح جامع  می باشد و همه باید تلاش کنیم بر اساس این طرح حرکت شود و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید هم بر اساس طرح جامع کار کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: یکی از شاخصه هایی که مناطق ویژه توانسته اند در برخی جاها بهتر عمل کنند نوع مدیریت چه به لحاظ سازمان مسوول و چه مدیر منطقه ویژه اقتصادی بوده است.

 محمد اضافه کرد: در بررسی های انجام شده در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد  اگر سازمان مسوول پای کار باشد و حمایت های لازم را انجام دهد و از طرفی مدیر منطقه ویژه اقتصادی هم فرد قابل و توانمندی باشد این  امر موجب جهش در پیشرفت فعالیت های اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی می شود.

وی گفت : اکنون نیازمند مدیران برنامه ریز و مدبر با شناخت از شرایط جهانی و دیپلماسی اقتصادی هستیم تا بتوان برای فعالان اقتصادی ظرفیت سازی کرد و بر اساس استراتژی ها و راهبردهای منطقه به  هدایت و حمایت از فعالان اقتصادی همت گماشت.

مشاور رییس جمهوری با تاکید بر ارتباط بیشتر مناطق ویژه اقتصادی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، افزود: رابطه بین دبیرخانه شورای عالی و مناطق ویژه اقتصادی مقداری کم است و تعامل با دبیرخانه بیش از پیش احساس می شود که این موضوع دوسویه است و هم همکاران باید این تعامل را داشته باشند و هم فعلان اقتصادی این ارتباط را برقرار کنند.

محمد تصریح کرد: داشتن ارتباط مستمر برخط یا آنلاین به عنوان یکی از نیاز ها برای تصمیم گیری درست و داشتن اطلاعات و آمار دقیق و به روز در مناطق آزاد تجاری کشور ضروری است .

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از مناطق ویژه اقتصادی همکاری های لازم را برای رساندن دیتاهای به روز با ما ندارند که باعث می شود در جلسات در سطح بالای دولت و مجلس آن طور که باید نتوانیم از این مناطق دفاع کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: از طریق سامانه ها باید ارتباط آنلاین برقرار باشد و آموزش نیروی انسانی یکی از موضوعات کمک کننده به همگرایی بین دبیرخانه و مناطق ویژه آزاد اقتصادی  است.

محمد افزود: رعایت مباحث کاری اقتصادی در چارچوب سلامت کاری است و بعضی مواقع دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متهم به برخی مسایل می شوند و ذهنیت هایی نسبت به فعالیت های ما وجود دارد هرچند که خیلی از اینها شاید بر اساس چند مورد خاص در کشور ایجاد شده باشد ولی این ذهنیت ها وجود دارد که در ذهن مدیران تصمیم گیر باعث می شود ما نتوانیم به خوبی از حق مناطق دفاع کنیم.

وی تاکید کرد: با یک کار رسانه ای قوی باید جایگاه واقعی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزنیم .

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان اظهار داشت: بایستی یک کمیته مشترک مابین دبیرخانه شورای عالی و مناطق ویژه اقتصادی برقرار شود و موانع فعالیت فعالان اقتصادی در این کمیته احصا شود و هدفگذاری و گزارشات لازم را به افراد مربوطه ارائه دهیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …