پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403

عشایر سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند

سردار «ضیاءالدین حزنی» روز دوشنبه در همایش تقدیر از شبانان و گله داران استان البرز که در اردوگاه ایثار بنیاد شهید و امور ایثاگران واقع در منطقه کردان ساوجبلاغ برگزار شد، افزود: علاوه بر اینکه عشایر  بیش از ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند نقش بسزایی در تولید لبنیات و گوشت دارند.

وی با بیان اینکه عشایر به صورت خودجوش فعالیت زیادی دارند، اظهار داشت: یکی از مشکلات رو به رشد در جامعه عشایری، کاهش جمعیت آن ها و ترک عشیره می باشد به طوریکه از منطقه ای که ماموریت اسکانشان است به سمت حاشیه شهرها رفته و حاشیه نشینی را انتخاب می کنند.

وی با تاکید بر اینکه بایستی برای رفع این معضل فکر اساسی شود، گفت: سران، معتمدان و ریش سفیدان و عشایر در کشور کارهای نشدنی را شدنی کردند و اقداماتی داشتند به طوریکه مسلح کردن عشایر از جمله اقداماتی است که سپاه و بسیج داشتند.

عشایر و گله داران ۱۰ هزار شهید تقدیم نظام کرده اند

حزنی از مهمترین اقدامات این قشر را تقدیم ۱۰ هزار شهید دانست و افزود: آمار بالا و ارزشمندی است که می طلبد بیشتر به شهدای عشایر عرض ادب داشته باشیم که در نظر داریم در سال ۱۴۰۱ کنگره شهدای عشایر در سطح کشور را برگزار کنیم.

وی با اشاره به پراکندگی عشایر و وجود مشکلات زیرساختی در مناطق ییلاقی و عشایری در خصوص آب، برق، مخابرات، بهداشت و درمان و خدمات، اظهار داشت: قرارگاه های محرومیت زدایی و امام حسن (ع) و سازمان بسیج مستضعفین و دولت از سال ۱۴۰۱ اقداماتی را در مناطقی که مشکلات زیرساختی دارند شروع خواهند کرد.

فرمانده قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی دیگر از مشکلات جامعه عشایری را پیرشدن جمعیت عشایری و خودداری فرزندان عشایر از ادامه شغل پدران دانست و گفت: هزینه بالای سوخت و حمل و نقل، عدم توجیه اقتصادی زندگی، بالابودن هزینه ها و پایین بودن سطح درآمد و فقر جدی در خدمات فرهنگی مذهبی از دیگر مشکلات این قشر جامعه است.

وی همچنین کمبود شدید روحانی و تعطیلی برخی مساجد در مناطق عشایری، مهاجرت بی رویه به دلیل عدم صرفه اقتصادی در زندگی عشایری که به حاشیه نشینی در شهرها می انجامد، تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف های قومی مذهبی در بین عشایر که نتیجه تلاش آن ها صفر است را از دیگر این مشکلات دانست.

حزنی با تاکید بر اینکه باید با بالا بردن سطح نگاه خود در قرارگاه مرکزی و محرومیت زدایی و قرارگاه امام حسن (ع) و پیشرفت و آبادانی و قرارگاه سازندگی و سپاه و نیروی زمینی و دریایی و هوا و فضا و قدس سپاه که محرومیت زدایی را دنبال می کنند مقداری از مشکلات رفاهی عشایر را برطرف کنند، اضافه کرد: حضور برخی از عشایر در مناطق خیلی دور و صعب العبور و نقاط کور آن ها را آسیب پذیر کرده که باید رفع شود.

وی همچنین گسترش قاچاق کالا و مواد مخدر در بعضی از مناطق مرزی را جزو تهدیداتی دانست که باید رفع شود ضمن اینکه دشمنان تلاش زیادی در برچیدن آداب و رسوم و فرهنگ محلی و باورهای دینی عشایر در بعضی از مناطق عشایری دارند.

وی با بیان اینکه در ۲۹ استان کشور به جز استان های کردستان تهران عشایر پراکنده هستند، افزود: استان های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین سهم و استان های قزوین و قم کمترین سهم در جمعیت عشایری دارند.

وی خاطرنشان کرد که بایستی تحرک، شکوفایی و بارقه امید در مناطق عشایری ایجاد شود زیرا عشایر یک نقطه قوتی برای همه ما هستند و برای ما امنیت پایدار در مناطق دور هستند.

حزنی به ایجاد اشتغال دو برابری در سطح مناطق عشایری برای رفع بیکاری و مهاجرت به حاشیه شهرها و تشویق مسوولین برای اهمیت دادن بیشتر به عشایر تاکید و تصریح کرد: بایستی محرومیت را در مناطق عشایری با تلاش بیشتر برطرف کنیم و باید بعضی از محرومیت ها را در استان و داخل سپاه و بسیج برطرف کرد و سطح خدمات دهی خود را به این قشر افزایش دهیم.

وی همچنین به موضوع آموزش عشایر اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین آموزش ها، شیوه های جدید نگهداری دام است تا کیفیت زندگی آن ها و درآمدشان ارتقاء یابد.

در پایان این همایش از آقای «عبدالله عبداللهی» به عنوان دامدار نمونه استان و همچنین خانواده شهدای عشایر استان شهیدان کریم پیشگاهی و مصطفی باقری نیا تجلیل شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …