شنبه , 8 اردیبهشت 1403

عاشورا مکتب عشق و دلدادگی

درس‌هایی که از عاشورا می توان گرفت، در گفتار و کردار امام حسین (ع) و یارانش دیده می‌شود و کسی که به دقت در مجموعه این واقعه بنگرد و آن را فرا راه خود قرار دهد، با این درس‌های انسان ساز آشنا می‌گردد.

توکل، رضا و تسلیم، عمل به تکلیف، آزادگی، اخلاص، ایثار، امر به معروف و نهی از منکر،‌ نفی نژادپرستی، پای بندی به اصول انسانی و اخلاقی، وفاداری، ظلم ستیزی، اقامه نماز و جاودانگی از جمله درس های انسان ساز عاشورا می باشد.

قیام خونین عاشورا، سرشار از توکل به خدا، این آموزه نیک الهی است که فرجامی جز پیروی حق بر باطل را نوید نبخشید.

عاشورا باید به‌عنوان رویدادی تلقی شود که در طول تاریخ می‌تواند درس‌آموز بوده و پایه‌های ستم و استبداد را از بیخ و بن براندازد.

واقعه عظیم عاشورا از سال ۶۱هجری تا خرداد ۴۲ و از آن زمان تا قیام حضرت بقیه‌الله ارواحنا لمقدمه الفداه، در هر مقطعی انقلاب‌ساز است، از این روی است که بسیاری از نهضت‌های سیاسی نظیر حرکت توابین، مردم مدینه، قیام مختار، نهضت زیدبن علی، قیام محمد نفس زکیه و ابراهیم فرزندان عبدالله و… تا قیام و نهضت مقدس ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) همه و همه با الهام از عاشورا سازماندهی شده‌اند.عاشورا دانشگاهی است که همه طبقات از زن و مرد، کوچک و بزرگ، باسواد و بی‌سواد، سیاه و سفید، مسلمان و غیرمسلمان از استادان بنامی چون: حسین بن علی(ع)، قمر بنی هاشم و زینب کبری درس می‌آموزند وصد افسوس که ما تاکنون نتوانسته‌ایم ارزش‌های عاشورا را آنچنان که شاید و باید به منصه ظهور برسانیم و نه به جوامع جهانی بشناسانیم.

تاثیرگذاری آموزه ها و عبرت ها ی ابدی و جاودانه آن

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: با اینکه واقعه عاشورا در مدت زمان کوتاهی رخ داد، اما تاثیرگذاری آموزه ها و عبرت های آن ابدی وجاودانه است.

حجت الاسلام سید عباس مسعودی افزود: واقعه کربلا که در سال ۶۱ هجری قمری رخ داد، واقعه ای است که در یک فضای جغرافیایی بسیار اندک و حدود چهار ساعت اتفاق افتاد اما تاثیرگذاری آن را در سراسر تاریخ شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: مردم بر اساس آموزه های عاشورایی امروز می توانند برنامه های زندگی خود را به گونه ای تنظیم کنند که عبرت مندی و افتخار در پی داشته باشد و با فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر و بهتر آشنا شوند.
وی گفت: در ارتباط با جریان عاشورا می توان از یک سری جلوه ها سخن گفت که به عنوان جریان ماندگار در کربلا مورد اشاره است که از اولین جلوه هایی از سنت های الهی که در جریان کربلا رخ داد می توان به نصرت الحق که خداوند در آیات نورانی خود به آن اشاره کرده است، اشاره کرد.
مسعودی افزود: خداوند در آیه ۴۷ سوره روم و آیه چهار سوره حج آورده که خداوند یاور و ناصر کسانی است که اهل حق هستند و در جریان دوستی و رضایتمندی حضرت باریتعالی تلاش می کنند.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در واقعه عاشورا این موضوع را به اثبات رساند که اگر کسانی برای خدا پای در میدان جهاد بگذارند خداوند اجر و پاداش و ثمره ی کارآنان را از بین نمی برد.
امام حسین (ع) و یارانش پیروز میدان شدند

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز بیان داشت: اگرچه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ویارانش در کربلا به شهادت رسیدند ولی در حقیقت پیروز میدان شدند.
وی گفت: در تاریخ آمده که شخصی به نام ابراهیم بن طلحت بن عبدالله از امام سجاد (ع) سووال می کنند به نظر شما پیروز این میدان کیست درحالیکه شما در غل و زنجیر هستید و امام می فرمایند «اگر دوست دارید بدانید چه کسی غلبه کرده، اذان و اقامه بگو و ببین که در آن ها نام چه کسی برده می شود».
مسعودی افزود: از دیگر سنت های الهی پاداش به نیکوکاران است که امام حسین (ع) با کار ارزشمندی که انجام دادند خداوند در ازای آن چندین برکت به ایشان عنایت کرد که یکی از آنان بوی خوش تربت امام حسین (ع) و دیگری شفادهی تربت سیدالشهدا (ع) است.
وی یکی دیگر از برکات به امام حسین (ع) را اجابت دعا زیر بقعه امام حسین (ع) دانست که خداوند به واسطه دادن پاداش به نیکوکاری به به آن حضرت عنایت کرده است.
این مسوول اضافه کرد: شخصیت و کرامات و معجزاتی که از حضرت دیده می شود تماما بیانگر آن است که خداوند در قبال مجاهدت امام (ع)، شخصیت آن حضرت را به قدری بالا برد که حتی شاهد هستیم که افراد غیرمسلمانی هستند که در درگاه حضرتش دعا می کنند و نتیجه می گیرند.
وی نکته ی دیگر به عنوان سنت الهی برگرفته از واقعه عاشورا را آزمایش انسان ها دانست و گفت: در جریان واقعه ی کربلا حضرت به خوبی نشان داد که مردم همیشه و در هر زمان در ورطه آزمایش الهی هستند زیرا شخصی مثل حربن یزید ریاحی که در لشکر دشمن بود در این آزمایش پیروز شد و روز عاشورا در میان لشکریان امام حسین (ع) قرار می گیرد.
مسعودی افزود: این در حالی است که در شب عاشورا تعداد زیادی که همراه حضرت آمده بودند بعد از اینکه امام حسین (ع) به آن ها اشاره کردند که هر کس بماند فردا کشته می شود، رفتند که نشان دهنده این است که از این امتحان الهی به خوبی بیرون نیامده اند.
وی تصریح کرد: کیفر بدکاران و تبهکاران از دیگر نکاتی است که در قرآن مجید به آن اشاره شده که تمام کسانی که در واقعه کربلا به حضرت ظلم کردند در صحنه تاریخ برایشان اتفاقاتی افتاد که می توان به شخصی به نام ابجربن کعب اشاره کرد که غارتگر لباس امام (ع) بود و بعد در تمام زمستان ها خونابه از دستش می ریخت و در تابستان ها دستش خشک بود.
وی نمونه دیگر کیفر بدکاران را کسی دانست که عمامه حضرت را به سرقت برد و به محض بر سر گذاشتن آن به جنون مبتلا شد و همچنین کسانی که آب را بر حضرت بستند گرفتار استثقا شدند.
مسعودی ادامه داد: از واقعه عاشورا درس های زیادی می توان گرفت که از جمله آنان جلوه های بندگی خدا در کربلا است که امام حسین (ع) با شناخت از معبود وعشق به معبود عبادت و نیایش به درگاه خداوند برای خشنودی خدا کار کرد و صبر پیشه کرد و عزتمندی و آنچه که تکلیف بود را انجام داد.
وی افزود: امام حسین (ع) خدمت به بندگان را در دستور کار خود قرار داد و تمام این موارد را می توان در واقعه کربلا و در حادثه عاشورا به خوب دید.
وی گفت: قیام امام حسین (ع) نمونه بارز هیهات مناذله و زیر بار ظلم نرفتن است و ایشان به تمام جهانیان ثابت کرد که اگر عزتمندی می خواهید در مقابل ظلم و زور بایستید و تمام هدف امام حسین (ع) در واقعه عاشورا اصلاح دین جدش حضرت رسول (ص) و امیرمومنان علی (ع) بود که در روایت هم خودشان اشاره کرده اند که آمدم دین جدم را اصلاح کنم.

مردم عاشورایی البرز شامگاه چهارشنبه همزمان با شب شهادت سرور و سالار شهیدان کربلا با رعایت پروتکل های بهداشتی محافل عزاداری و سوگواری برگزار کردند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …