پنجشنبه , 30 فروردین 1403

عادی انگاری اعتیاد ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی است

به گزارش ایرنا ، وبینارآموزشی مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی که روز پنجشنبه  با هدف توانمندسازی آموزشی رشد مدار ویژه مدیران، معاونان، مشاوران و اولیای دانش آموزان در بستر شبکه شاد مدارس استان البرز برگزارشد،  گسترش آموزش ها و نظارت والدین بر رفتار فرزندان مهمترین توصیه ها در این بخش بود.

در این وبینار که در آموزش و پرورش البرز برگزار شد، بر توجه خاص خانواده ها به پدیده شوم اعتیاد و عدم  عادی انگاری آن و آسیب های اجتماعی، توانمند سازی دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکید شد و آگاهی بخشی خانواده‌ها نسبت به آثار سوء مواد مخدر به منظور مراقبت بیشتر و خود مراقبتی در برایر آسیب های اجتماعی را ضروری دانستند.

مسوولان در این نشست اعتیاد به مواد مخدر را یکی از مشکلات ویژه اجتماعی دانستند که امروزه می توان آن را مهمترین دغدغه‌های فکری و آسیب‌های اجتماعی بیشتر جوامع از جمله ایران ذکر کرد زیرا اعتیاد علاوه بر آسیب‌های جسمی، روحی  و روانی، آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق، بزهکاری و بیکاری نیز به همراه دارد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز ر در این وبینارآموزشی گفت: اعتیاد به مواد مخدر و کاهش سن ابتلا به این بلای خانمانسوز، مهمترین آسیب جهانی است و بسیاری از جرائم، طلاق‌ها و بزه‌های اجتماعی ریشه در این پدیده شوم دارد.

جعفر دارابخانی اظهارداشت: پیشگیری از رفتارهای پرخطر و ترویج سبک زندگی سالم در مدرسه از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی توسط دستگاه‌های متولی از جمله آموزش و پرورش در کنار تشکل‌های مردم نهاد در پیشگیری از لغزش دانش آموزان و جوانان به دام اعتیاد موثر است.

وی بیان داشت: مهمترین اقدام در حوزه فرهنگ پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر ایجاد و تولید محتوای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در فضای حقیقی و مجازی است.

دارابخانی به علل گرایش افراد جامعه به اعتیاد پرداخت و یادآورشد: هر چه سطح فرهنگی و دانش مردم نسبت به آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدربالاتر باشد میزان درگیری‌شان با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع اعتیاد یک حوزه پیچیده و چندوجهی است و عدم آگاهی افراد جامعه و عدم اطلاع رسانی مناسب در این حوزه منجر به ایجاد آسیب های اجتماعی شده است.

وی اضافه کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر ۲ بخش پیشگیری و صیانت و خودمراقبتی مطرح و حائز اهمیت است و نگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای هماهنگی استان در بخش پیشگیری از اعتیاد، اجتماعی کردن امر پیشگیری است که در جهت تحقق آن در این دو حوزه به خصوص در حوزه پیشگیری، به ورود مردم به خصوص معلمان بیشتر نیاز داریم.

معاون قضایی،اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرزگفت: در رسیدن به صیانت و خود محافظتی، ۲ عامل والدین و خانواده‏ ها و همچنین گروه‌های اجتماعی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجتماعی فعالیت می‌کنند می‌تواند نقش بسیار بسزایی داشته باشند.

وی تاکید کرد: همنشینی با افراد ناسالم و مصرف کننده مواد مخدر یکی از مهمترین عامل گرفتار شدن نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد است.

اعتیاد و پیامدهای آن

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز نیز در این وبینارگفت: اعتیاد بلای خانمانسوزی است که در سال‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده و افراد زیادی به دلیل گرایش به آن، کار، زندگی و خانواده خود را از دست داده و برخی نیز به مجبور به کارتن خوابی و خیابان خوابی شده‌اند.

علی رحمانی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی پیشگیری و توانمند سازی شهروندان، به خصوص دانش آموزان و جوانان در برابر اعتیاد اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدراست،افزود: آموزش و پرورش در خط مقدم آگاهی دهی و پیشگیری از اعتیاد قرار دارد که در این مجموعه طرح توانمند سازی دانش‌آموزان و آموزش‌های خود مراقبتی اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: اهتمام و جدیت برای مبارزه با مواد مخدر باید افزایش یابد و حساسیت‌ها در این زمینه کمرنگ نشود. 

وی پرداختن به موضوع مواد مخدر و آسیب های اجتماعی را حیاتی و لازمه توسعه جامعه دانست و خاطرنشان کرد: شناخت و ایجاد اندیشه می تواند انگیزه های مصرف مواد مخدر و آسیب ها را در جامعه کاهش دهد.

رحمانی  با بیان اینکه اصلی ترین کار آموزش و پرورش درزمینه اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس پیشگیری است، اضافه کرد: باید با تقویت روح مسوولیت پذیری نسبت به یکدیگر در جامعه، بتوانیم برای رفع معضل اجتماعی برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: شیوع مواد مخدر، تنوع و سهولت دسترسی به آنها در کنار کاهش سن معتادان بر دامنه تبعات اعتیاد افزوده زیرا اعتیاد یک پدیده مخرب چندوجهی است که مسائل خانوادگی، فرهنگی و نیز اقتصادی جامعه در بروز و تشدید آن نقش موثری دارند.

وی عنوان کرد: اعتیاد به مواد مخدر از چالشهای مهم مخاطره آمیز سلامت عمومی محسوب می‌شود که همه گروه‌های جمعیتی و سنی را تهدید می‌کند و زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی است. اعتیاد فقط جنبه فردی و شخصی ندارد و علاوه بر تهدید سلامت جسم و روان افراد در جنبه‌های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز آثار زیانبار و جبران ناپذیری بر جای می گذارد.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرزافزود: شیوع مواد مخدر صنعتی و روانگردان،تنوع و سهولت دستیابی به آنها و کاهش سن معتادان بر دامنه تبعات اعتیاد به مواد مخدر افزوده و آسیبهای اجتماعی را افزایش داده است.

وی با بیان این که مهمترین پیامد فردی و اجتماعی اعتیاد این است که زمینه‌ساز سقوط بسیاری از ارزشها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی می‌شود و سلامت جامعه را به طور جدی به خطر می‌اندازد، گفت: در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده مواد مخدر، مهم ترین عاملِ به تباهی کشیدن و انحطاط اخلاقی جوامع به شمار می رود و شاید بتوان مهمترین پیامد فردی و اجتماعی اعتیاد را ناکارآمدی یک عنصر مفید در اجتماع و خانواده برشمرد چرا که فرد معتاد که می توانست عنصر مفیدی در جامعه بشری باشد تبدیل به یک عنصر ناسالم و ناکارآمد می‌شود.

رحمانی تاکید کرد: باید آسیب اجتماعی اعتیاد به یک دغدغه مهم در جامعه و بین خانواده‌ها تبدیل شود و با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی، مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان را با آسیب های اعتیاد آشنا کرد.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …