جمعه , 14 اردیبهشت 1403

صیانت از منابع طبیعی نیازمند هم افزایی تشکل ها و دستگاه های اجرایی است

دکتر مسعود منصور روز دوشنبه در آیین گرامیداشت  شصت و نهمین سالروز درگذشت استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم جنگلبانی ایران که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود:  همانطور که می دانیم منابع طبیعی و جنگل های کشور متاثر از عوامل طبیعی و غیر طبیعی است که در معرض آسیب و خسارت  قرار دارند.
وی تاکید کرد که همه مردم و دستگاه های اجرایی برای صیانت از این منابع خدادادی مسوولیت دارند.
منصور اظهار داشت:  سه رکن انجمن ها ، تشکل های مردم نهاد و  دستگاه های اجرایی در این حوزه مسوولیت دارند و اگر این ارکان  تعامل و همگرایی نداشته باشند نمیتوان فشار و خسارت بر منابع طبیعی و داشته های ملی را کنترل کرد.
وی بیان داشت : همه باید به عنوان خانواده ایرانی برای صیانت از این داشته های ملی در کنار هم قرار بگیریم و از آنها موظبت کنیم.
رییس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: حفظ منابع طبیعی کشور با کار حفاظت فیزیکی صرف ممکن نیست زیرا  موضوعات اقتصادی و اجتماعی و پارامترهای دیگر تاثیر گذار هستند.
وی با اشاره به  قانون ملی شدن جنگل‌ها و حفاظت و بهره‌برداری از این مواهب گفت : طبق قانون هر نوع بهره برداری از منابع طبیعی  باید در قالب طرح باشد؛ حتی قانون برای مرتع به عنوان  گسترده‌ترین اکوسیستم،  اجازه چرای بدون ضابطه دام نداده است.
وی بیان داشت : در بحث چرای دام و مرتع ، ظرفیت ها و وضعیت مراتع در نظر گرفته شده و متناسب با وضعیت مراتع اجازه تعلیف دام داده می شود.
معاون وزیر جهاد کشا ورزی  گفت : مجموعه ای از عوامل که منجر به حفظ  منابع طبیعی می شود در قانون پیش بینی شده است که البته باید مراتع و منابع طبیعی با کمک تشکل های مردم نهاد و جوامع محلی صیانت شوند.

منصور در خصوص طرح های تقویت پوشش جنگلی کشور بیان داشت که اکنون پویش کاشت بذر درختان در منطقه زاگرس با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: همچنین دیگر از چهارشنبه هفته جاری با هدفگذاری ۱۴ ساله و به تعداد ۵۰۰ میلیون نهال با مشارکت ۷۰ دستگاه های اجرایی در کشور اجرا می شود که امسال ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی جنگلکاری خواهد شد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حوادث آتش سوزی در مراتع و جنگل ها گفت : امسال میزان آتش سوزی ها در کشور ۴۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد کریم ساعی بیان داشت: ارتقای اداره جنگل ها، تدوین کانون اولیه جنگل ها ، تدوین و انتشار کتاب جنگل شناسی و چاپ نشریه خبرنامه بنگاه جنگل گوشه‌ای از خدمات  مرحوم استاد ساعی در حوزه منابع طبیعی و کشور است.
استاد کریم ساعی متولد ۱۲۸۹ مشهد  بنیانگذار  علوم منابع طبیعی، مؤسس رشته جنگلداری و پایه‌گذار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران بود.
وی نخستین کسی بود که برای جنگلکاری  و توسعه فضای سبز تهران نقش موثری از جمله در خیابان ولیعصر (عج) تهران  ایفا کرد.
این استاد دانشگاه  سرانجام در سال ۱۳۳۱ هنگام بازگشت از شیراز به تهران در اثر سانحه سقوط هواپیما جان باخت.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …