جمعه , 21 اردیبهشت 1403

شورای آموزش  و پرورش بازویی توانمند برای تعلیم و تربیت

به گزارش ایرنا، مشارکت اجتماعی برای تحکیم پایه های تعلیم وتربیت با شکل‌گیری شوراهای آموزش و پرورش که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هستند، نمودی عینی پیدا کرده تا با به‌کارگیری توان مردم و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت همت گمارند.

آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، کانون مهم تعلیم دانایی،‌ توانایی و خلاقیت است که می‌تواند با تربیت افراد آگاه و توانمند و پرورش نیروهای ماهر و مستعد، در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه نقشی بسزایی ایفا کند.

تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان مترقی نهاد آموزش و پرورش در راستای بهره گیری از خرد جمعی، ایجاد زمینه و بستر مناسب برای  جلب مشارکت های مردمی و نیز به کارگیری تمامی قابلیت ها و ظرفیت های منطقه ای و استانی، گام موثری در جهت تحقق و پیشبرد اهداف و ایجاد تسهیل در اجرای برنامه های نظام تعلیم و تربیت به شمار می رود.

برهمین اساس نقش و جایگاه شوراهای آموزش و پرورش در ارتقای سطح توانمندی این نهاد تربیتی با حضور کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت استان البرز واکاوی شده که نظرات آنان به شرح زیر آمده است.

ظرفیت بی نظیر شوراها

کارشناس حوزه مشارکت های آموزش و پرورش استان البرز  درباب اهمیت شوراها گفت: استفاده از ظرفیت قانونی شوراها در سیاستگذاری  و تصمیم گیری ها در سطح استان و شهرستان به منظورتقویت فرآیند تعلیم و تربیت در جامعه ضروی است.

علی قبادی افزود: شورای آموزش و پرورش نیازبه مشارکت خانواده ها، مدارس و همچنین حضور فعال اعضای آن در ارائه راهکارهای مناسب برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت دارد.

وی با بیان اینکه درسایه تلاش همه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است که آموزش و پرورش می تواند به موفقیت های آموزشی و پرورشی زیادی دست پیدا کند،خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش از مهم ترین نهادهایی است که رسالت خطیر تربیت نسل آینده را برعهده دارد بنابراین بایستی دراین حوزه از همه ظرفیت ها بویژه مشارکت خانواده ها و خیرین استفاده کرد.

وی بیان داشت: شورای آموزش و پرورش درسال ۱۳۷۲ در راستای استفاده از خرد جمعی و با هدف پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت تصویب شد که امروزه در استانی همانند البرز نیاز به مشارکت بالای این شورا داریم.

قبادی تصریح کرد: مشارکت بیشتر خانواده ها و دیگر ادارات و نهادها با آموزش و پرورش البرز در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش ضروری به نظر می رسد چون آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست رسالت سنگین تعلیم و تربیت را بر دوش بکشد.

وی یادآورشد: نصب و راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد در صد درصد کلاس‌ها، پیشتازی در احداث مدارس خیرساز، حذف مدارس کانکسی، تامین تبلت و گوشی هوشمند برای رفع نیاز دانش‌آموزان کم‌بضاعت در مناطق محروم را از جمله دستاوردهای شورای آموزش و پرورش در البرز برشمرد.

کارشناس حوزه مشارکت های آموزش و پرورش استان البرز، توسعه زیرساخت ها آموزشی ، پرورشی و ورزشی، اجرای طرح پژوهشی بررسی آسیب‌های پساکرونایی با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای این بیماری و کمک به برگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش را تنها بخش‌هایی از نتایج و پیامدهای جلسات شورای آموزش و پرورش استان ذکر کرد  که این مهم در فضای همدلی و تعامل مدیران حوزه‌های مختلف، به‌طور مستمر و بی‌وقفه تاکنون ادامه یافته است.

نگاه بومی سازی به شوراها

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج نیز گفت: شورای آموزش و پرورش درالبرز نیاز به رویکرد بومی سازی دارد تا بتواند برحسب نیاز استان برنامه ریزی کند.

مراد مالمیر افزود: در کارها بدون آینده نگری و برنامه ریزی نمی توان به نتیجه مطلوب رسید و داشتن چراغ راه برای رسیدن به اهداف و برنامه ها در جامعه ضرورت دارد لذا برای رسیدن به اهداف باید برنامه ریزی ها بر حسب ضرورت ها و نیازهای مناطق واستان باشد تا به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به نقش مهم شورای آموزش و پرورش درفرآیند تعلیم و تربیت یادآورشد: این شورا با نگاه بومی می تواند کاربرد زیادی در پاسخگویی به نیازهای مدارس داشته باشد.

وی تصریح کرد: شورای آموزش و پرورش می تواند با برنامه محوری گره گشای مشکلات این حوزه باشد که این مهم نیاز به کارشناسی دقیق، پیگیری و بکارگیری راهکارهای مناسب دارد.

مالمیر با اشاره  به اینکه امروزه مدارس نیاز به حمایت دارند،اضافه کرد: شورای آموزش و پرورش به عنوان یک شورای مهم و اثربخش می تواند در کاهش سطح مشکلات و تنگناها در آموزش و پرورش ایفای نقش کند.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج در ادامه به نقش مهم شورای آموزش و پرورش در کاهش یا رفع مشکلات استان پرداخت و گفت: یکی از محورهای مهمی که در این شورا باید مورد بازبینی قرار گیرد موضوع مهم آسیب های اجتماعی است.

شورا تجلی مشارکت

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک و دبیر شورای آموزش و پرورش نواحی چهارگانه آموزش و پرورش کرج نیز گفت: شوراهای آموزش و پرورش تجلی مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت است که با همدلی و همراهی این دو زمینه تحقق اهداف بلند نظام تعلیم و تربیت را فراهم می کند.

فرزاد شعبانی افزود: شوراهای آموزش و پرورش با بهره گیری از خرد جمعی و ظرفیت های محلی و منطقه ای به ارتقای کمی و کیفی مدارس کمک شایانی می کنند.

وی  با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش نقش ویژه و تعیین کننده‌ای در استان ها ایفا می‌کنند، یادآورشد: این شورا باید رویکرد مطالبه گری و پاسخگویی داشته باشد.

وی ادامه داد: در نواحی چهارگانه کرج ۲ هزار کلاس درس با تراکم جمعیت دانش آموزی ۲۵ نفر،کم داریم.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج عنوان کرد: در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش کرج یک هزار کلاس درس با تراکم دانش آموزی بالای ۴۰ نفر وجود دارد ضمن آنکه ۱۵۰ کلاس درس بالای ۵۰  دانش آموز هم در آموزش و پرورش نواحی چهارگانه کرج داریم.

شعبانی تاکید کرد: این شورا می تواند نقش موثری در ایجاد زیرساخت مناسب فضای آموزشی،پرورشی، ورزشی، مسائل بهداشتی و استفاده بهینه از ظرفیت های استان در راستای اهداف سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشد.

البرز و نگاه ملی به آن

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز آموزش و پرورش البرز و عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون اقتصادی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: بهره‌گیری از خرد جمعی و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های درون و برون سازمانی برای پیشبرد بیش از پیش اهداف آموزشی و تربتیی آموزش و پرورش از جمله مهمترین ملاک های حمایتی شوراهای آموزش و پرورش در کشور است.

دکتر محمدرضا اسپرورین افزود: امام جمعه، استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش، شهردار، رییس سازمان برنامه و بودجه استان، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش، مدیر کل یا رییس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس از جمله اعضای شوراهای آموزش و پرورش در مراکز استان‌ها را تشکیل می دهند که هر کدام می توانند نقش محوری و راهبردی در کمک به عرصه تعلیم و تربیت داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت خاص البرز در حوزه آموزش و پرورش، اضافه کرد: برای کاهش مشکلات و پاسخ دادن به نیازهای آموزش و پرورش در این استان نیاز به همدلی و مشارکت بیشتراعضای این شورا داریم.

اسپرورین یادآورشد: استان البرز در بخش فضای آموزشی و تجهیز مدارس به دلیل مهاجرت پذیری بالا نیاز به برنامه ریزی جامع و حمایت دارد که جایگاه شورای آموزش و پرورش در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: درسایه همدلی، برنامه محوری ، نگاه کارشناسانه و کمک همه جانبه دستگاه های عضو شورای آموزش و پرورش بستر مناسب برای رفع چالش ها و موانع موجود در آموزش و پرورش بوجود می آید که این مهم در استان البرز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز بدون هیچ چشمداشتی و با اخلاص در عرصه مدرسه سازی فعالیت می کنند و در کنار شورای آموزش و پرورش هستند،یادآورشد: خیرین مدرسه ساز به امر تحصیل فرزندان ایران زمین عشق می ورزند و اکنون ۳۱ هزار خیر مدرسه ساز در کشور وجود دارد که حداقل یک مدرسه ساخته اند.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز آموزش و پرورش البرز و عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون اقتصادی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ادامه داد:  هرساله ۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی البرز افزوده می شود .

وی با بیان اینکه در هر سال تحصیلی البرز نیاز به ساخت ۴۰۰ کلاس درس جدید دارد، عنوان کرد: در این استان برای افزایش سرانه فضاهای آموزشی مثلث عشق بین آموزش و پرورش، مجمع خیرین و نوسازی تشکیل شده است.

اسپرورین تاکید کرد: برای رفع محرومیت های آموزشی در البرز همواره تلاش می کنیم و دراین راه نیاز به کمک های خیری کشوری و همچنین نگاه ملی مسوولان به موضوع مهم زیرساخت های آموزشی در این استان داریم.

 پارلمان راهبردی – تخصصی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز و دبیر شورای آموزش و پرورش استان دراین زمینه گفت: شورای آموزش و پرورش یک پارلمان راهبردی – تخصصی است که می توان از آن بعنوان بازوی توانمند تعلیم و تربیت یاد کرد.

سالار قاسمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: شورای آموزش و پرورش با حضور نخبگان، نماینده فرهنگیان و اولیای دانش آموزان نقش محوی در تحقق سند تحول بنیادین نظام آموزشی دارند و بازوی قوی در عرصه تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قانون شوراهای آموزش و پرورش در ۲۶ دیماه ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، خاطرنشان کرد: این شوراها  به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره‌گیری از تمام  منابع و امکانات برای  تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت‌های اجرایی آموزش و پرورش، در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است.

وی بیان داشت: این شورا در کنار مسوولان یک تکیه‌گاه قابل اتکاست که باید از ظرفیت آن برای تعالی تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش نسل جوان استفاده شود.

قاسمی تصریح کرد: اعضای این شورا باید با بررسی کامل نقاط ضعف و قوت مسائل فرهنگی و پرورشی با تصمیم‌گیری قوی و منطقی متکی به علم و آموزه‌های دینی برای تحقق اهداف عالیه آموزش و پرورش بیش از گذشته نقش‌آفرینی کنند.

وی یادآورشد: طبق مقررات، شورای آموزش و پرورش با حضور افراد تاثیرگذار و نخیه علمی و فرهنگی در کنار سیاست‌های دولت، یاری‌رسان مسوولان در عرصه خطیر تعلیم و تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزعنوان کرد: این شورا با حضور اعضا بر اساس نیازها و شرایط برای سال تحصیلی برنامه‌ریزی می کند و سپس اولویت‌بندی و ماموریت‌ها را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر مشارکت مردم در امر ساخت و ساز فضا های آموزشی و همچنین کمک های مردمی در بخش های اقتصادی و فرهنگی نبود، آموزش و پرورش با چالش های زیادی روبرو می شد.

رویکرد تخصصی به شورا

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری البرز نیز ضمن تبریک هفته شوراهای آموزش و پرورش گفت: مشارکت در آموزش و پرورش حرکتی  است که از دیرباز مورد توجه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بوده است و این بدان معناست که دولت ها به تنهایی و با صرف اعتبارات کلان قادر به تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز  جوامع  خود نیستند.

نورمحمد فردی افزود: صاحبنظران همواره در تلاشند تا راهکارهای مناسب و قانونمندی را برای حضور و تعامل همه جانبه مردم و مسیولان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نمایند.

وی بیان داشت: عوامل بسیاری زمینه ساز پیشرفت و توسعه از طریق نظام های آموزشی هستند و شورای آموزش و پرورش یکی از این عوامل می باشد که در فرایند تعلیم و تربیت جامعه نقش مهمی ایفا می کند چون شورای آموزش و پرورش نقش حیاتی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت دارد که اگر از تمامی ظرفیت های آن استفاده شود، عمده مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: استان البرز به علت مهاجرت پذیری دارای مشکلات متعدد در حوزه های مختلف از جمله آموزش و پرورش است.

فردی با بیان اینکه پاسخ به نیازهای آموزش و پرورش در البرز که رشد جمعیت دانش آموزی آن هرساله در حال افزایش است نیازمند همت والای خیرین مدرسه ساز و همچنین توسعه زیرساخت های آموزشی است، اضافه کرد: از همه مهمتر نیازمند مشارکت اعضای شورای آموزش و پرورش با نگاهی تخصصی به مشکلات و موانع موجود در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: محور کاردر توسعه زیر ساخت های آموزش و پرورش در البرز باید بر اساس همفکری، همراهی و قانون مداری باشد و با تشکیل کارگروه های مختلف درآموزش و پرورش، امکان بررسی طرح ها، نیاز ها و کاهش مشکلات درحوزه تعلیم و تربیت در دستور کار قرارمی گیرد تا بهترین راه حل انتخاب شود.

وی عنوان کرد: برای هدفمند برگزار شدن نشست های شورای آموزش و پرورش در این استان باید کارگروه های مختلفی با سر فصل های کاری مشخص پیش بینی و تقویت شود.

معاون سیاسی،اجتماعی و امنیتی استانداری البرز تاکید کرد: به منظور تسریع و پیگیری مصوبات شورای آموزش و پرورش باید دبیرخانه مرکزی شورای آموزش و پرورش درالبرز با جدیت کارها را دنبال کند.

۲۴ تا ۳۰ دی ماه به نام هفته شوراهای آموزش و پرورش نامگذاری شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …