سه شنبه , 28 فروردین 1403

شهروندان لبنانی درباره دخالت‌های عربستان و آمریکا در انتخابات چه می‌گویند/ گزارش اختصاصی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیروت، در حالی که لبنانی‌ها منتظر انتخابات پارلمانی هستند تا با تأثیرگذاری بر عرصه سیاسی، برای خروج این کشور از وضعیت فروپاشی در نتیجه فساد و دخالت‌های خارجی، راهی پیدا کنند؛ برخی در داخل و خارج بر این انتخابات به‌عنوان دروازه‌ای برای شکستن قدرت مقاومت و تیم سیاسی آن حساب باز کرده‌اند.

حسین عزالدین تحلیلگر مسائل سیاسی دراین‌باره به تسنیم می‌گوید: البته این دخالت‌ها از طریق برخی سفارتخانه‌های خارجی به‌ویژه سفارت عربستان و آمریکا از طریق صرف هزینه‌های مالی و حمایت از برخی لیست‌ها و همچنین تحرکات خارج از عرفی که سفارتخانه‌های مذکور انجام می‌دهند صورت می‌گیرد.

وی افزود: همه این صحنه‌ها و اقدامات در چارچوب تلاش‌های آمریکا و عربستان برای تأثیرگذاری بر بدنه اجتماعی حامی مقاومت و حزب‌الله و بلکه بدنه جامعه‌ای که هواداران حزب‌الله بخشی از آن هستند به‌شمار می‌رود تا در نهایت بر مسیری که حزب‌الله در پیش گرفته است و نیز برنامه سیاسی مقاومت و متحدان آن تأثیر بگذارد، اما در نهایت این مردم و صندوق‌های رأی هستند که مسائل را تعیین می‌کنند و به‌نظر من این دخالتهای خارجی شکست خواهد خورد.

بعد از اعلام کناره‌گیری «سعد حریری» نخست وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان المستقبل و نیز خود این جریان از مشارکت در انتخابات پارلمانی، عربستان با بازگرداندن ولید البخاری، سفیر خود به بیروت پس از تحریم لبنان به‌بهانه اظهارات جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی سابق این کشور، در تلاش برای تشدید حضور سیاسی خود در لبنان و حمایت از نیروهای حامی ریاض و جلوگیری از خروج آنها از نبرد انتخاباتی است.

یک شهروند لبنانی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نکته اول این است که اصولاً چنین اقداماتی تکرار می‌شود، باید بدانند که این اقدامات نقض حاکمیت کشور هستند. اگر به‌عنوان مثال سفیر ایران یا سفیر سوریه با یکی از شخصیت‌های وابسته به لیست‌های انتخاباتی دیگر دیدار می‌کرد همه دنیا به‌پا می‌خاستند و زمین زیر پای ما به‌دلیل این اقدام می‌لرزید، این مسئله (دخالت‌های آمریکا و عربستان) مداخله مستقیم در امور و آزادی‌های انتخاباتی لبنان است.

شهروند دیگری هم تصریح می‌کند: دخالت‌های آمریکا و عربستان در انتخابات لبنان یک دخالت آشکار است و بر کسی پوشیده نیست، حتی یک بچه در لبنان نیز می‌تواند بفهمد که این مسئله یک دخالت علنی و آشکار به‌شمار می‌رود، بنابراین سفیر عربستان و کشورش باید دست از سر لبنان بردارند.

خبرنگار تسنیم در ادامه نظر یکی دیگر از شهروندان را جویا شده است که وی پاسخ داد: این تحرکات علیه مقاومت صورت می‌گیرد و همه می‌دانند آن‌ها چه‌کسانی هستند، آن‌ها دشمن مقاومت هستند. خط ما خط مقاومت است، آنها با چند دلار آمده‌اند تا مردم را تحریک کنند و رشوه بدهند با این هدف که مقاومت را به زیر بکشند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که “آیا این گونه تحرکات، دخالت نیست؟” اظهار داشت: قطعاً دخالت است. کمیته بین‌المللی ناظر بر انتخابات کجاست؟ هدف آنها کاهش جایگاه مقاومت است و می‌خواهند مقاومت را به زیر بکشند تا به روند عادی‌سازی با اسرائیل کشیده شوند و به این ترتیب پروژه اسرائیلی موفق شود.

ناظران تأکید می‌کنند که سطح دخالتهای خارجی در انتخابات لبنان بسیار بالاست و برخی اعتراف کرده‌اند که قدرت‌های غربی نزدیک به 2 میلیارد دلار برای دستکاری و تقلب در نتایج انتخابات لبنان هزینه کرده‌اند اما همه آنها شکست خورد. امروز حزب‌الله و هم‌پیمانان آن تأکید می‌کنند که  دخالت‌های خارجی هراندازه زیاد باشد، ملت لبنان به گزینه ملی مقاومت خود وفادار خواهد بود.

انتهای پیام/+

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …