سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403

بهره برداری از مرکز تکثیر و نگهداری مار‌های سمی در البرز

ناصر محمدپور با بیان اینکه حدود ۸۰ سال از تهیه سرم های درمانی در موسسه رازی می گذرد، افزود: در موسسه رازی طرحی طراحی شد تا تکثیر و پرورش و تولید مثل این گونه ها را داشته باشیم.

او تصریح کرد: موسسه رازی بزرگترین و معتبرترین مرکز تولید انواع پادزهرهای جانوران گزنده است و زهر استحصالی از جانوران سمی تاکنون از طبیعت استحصال می شد و بحث صادرات را نیز داشتیم.

محمدپور گفت: با ایجاد مرکز پایلوت تکثیر و نگهداری جانوران سمی سه هدف استحصال زهر جانوران سمی در معرض انقراض، تامین پادزهرهای اختصاصی صادراتی در دنیا و تولید زهرهایی برای درمان بیماری های خاص همچون سرطان تامین می شود.

او افزود: موسسه رازی بایستی اتفاقات آینده در حوزه بیولوژی را پیش بینی کند و راه چاره ای را در تولید واکسن داشته باشد.

او بانی تولید سرم های درمانی جانوران سمی را از سال ۱۳۳۶ توسط دکتر لطیفی معرفی کرد و افزود: کشور ایران بنیانگذار تولید سرمهای درمانی ضدمار و عقرب گزیدگی در منطقه است.

رییس بخش جانوران سمی موسسه رازی گفت: حوزه جانوران سمی و سرم های درمانی رازی قطب تولید این موضوع است و تحقیقاتی در این خصوص در منطقه نداریم و تحقیقات و پژوهش بنیادین و کاربردی و عمیقی که در رازی انجام می شود نه در دانشگاههای ایران و نه در منطقه است.

اد دلیل شروع تولید سرم های درمانی را مواجهه با انبوهی از گزیدگی در کشور در سالیان گذشته عنوان کرد و گفت: این گزش ها در شروع این قضیه بحرانی تر بود زیرا شغل بیشتر افراد کشاورزی بود که بحرانی در موضوع گزیدگی بود.

فلسفه وجودی رازی برای مواقع بحران است

محمدپور با بیان اینکه فلسفه وجودی رازی برای مواقع بحران است افزود: رازی مامور شد این بحران را در کشور مهار کند.

وی تصریح کرد: یک سند تا آن زمان وجود نداشت که مارهای موجود در ایران سمی هستند یا نیستند و پراکندگی آنها و سمومشان چیست که در مورد عقرب ها هم همین طور بود که دکتر لطیفی با پای پیاده و با کمترین امکانات در طی ۱۲ سال این مطالعه را انجام داد به طوریکه که وجب به وجب از این کشور پهناور را با اسب و قاطر طی کرد.

محمدپور گفت: دکتر لطیفی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نمونه مار و عقرب را در طی ۱۲ سال جمع آوری و به بخش جانوران سمی منتقل کرد و اطلاعات را ابداع و طبقه بندی کرد و پایه گذاری سرم های درمانی را انجام داد.

او گفت: تامین زهر برای سرم های درمانی نیاز بود که رازی پیشقدم برای تامین این زیرساخت در کشور بود.

رییس بخش جانوران سمی موسسه رازی با بیان اینکه بعضی از گونه های مارها در معرض انقراض هستند افزود: برای مارهای در معرض انقراض تفاهم نامه ای با محیط زیست داشتیم که اول به پیشنهاد موسسه رازی بود که بحث زهرگیری و رهاسازی در محل را داشته باشیم.

او افزود: با کار سنگین و چندین ساله ای که همکاران در بخش جانوران سمی انجام دادند کار طراحی این مرکز را شروع کردیم و بخش فنی مهندسی موسسه به دلیل اینکه مجموعه مشابهی در دنیا وجود نداشت این کار را طرح ریزی کردند و به عنوان اولین مجموعه زیست بوم طبیعی و تکثیر نگهداری مدرن در دنیا در رازی اجرا شد.

محمدپور یادآور شد: موسسه رازی تقاضای زیاد صادراتی برای سرم های درمانی دارد و این در حالی است که گونه های موجود در دنیا با ایران متفاوت است که زمانی می توانیم پاسخگوی این نیازها باشیم که جایی داشته باشیم که با انتقال چندین حلقه از این مارها از مناطق مختلف دنیا می شود زهر اختصاصی برای تولید آنتی ونوم اختصاصی برای مناطق خاص داشته باشیم که در این صورت کسی نمی تواند با رازی رقابت داشته باشد.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج مستقر است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …