سه شنبه , 28 فروردین 1403

سایت موزه عصر آهن تبریز موزه‌ای به قدمت تاریخ/ بازدید از تمدن ۳۰۰۰ ساله آذربایجان+تصویر و فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سایت موزه عصر آهن تبریز، محوطۀ باستانی است که در شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود تبریز واقع‌ شده است و شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به عصر آهن است.

در آثار به‌ دست‌ آمده در سال 1376 شامل 38 گور به‌صورت جنینی دفن شده یافت شده است. گور نوزادان به‌صورت ساده بوده و گور نوجوانان در سازه‌های مربعی با دو ظرف سفالی همراه است. اکثر اجساد یافت شده در سنین پایین مرده‌اند.

کودکان با اسباب‌بازی‌هایشان و زن‌ها با جواهرات و مردها با ابزار جنگی‌شان دفن شده‌اند. در کنار بعضی اجساد ظروف سفالی و اثرات غذا یافت شده که اعتقاد آنان بر آیین مهرپرستی را تائید می‌کند و کسانی که ظروف بیشتری در کنارشان یافت شده احتمالاً ثروتمندتر بوده‌اند.

سنگ چینی دور اجساد نمادی از دیوارۀ رحم است و اجساد به حالت جنینی یا چمباتمه‌ای دفن شده‌اند که جهت بدن و صورتشان متفاوت است که بازهم تأییدی بر مهرپرست بودن آن‌هاست.

به عبارتی به دلیل اعتقاد دینی این قوم (مهرپرستی) اجسادی که قبل از ظهر دفن می‌شدند به سمت شرق و اجسادی که بعدازظهر دفن می‌شدند به سمت غرب بوده‌اند. اما بدون توجه به جهت دفن همواره صورت جسد به سمت شمال قرار می‌گرفته است.

مسئله قابل‌توجه در این قبرستان تدفین ثانویه تعدادی از این اجساد است که نشان‌دهنده اهمیت و قداست این قبرستان در قرون گذشته است،آنجایی که مردم کوچ‌نشین قبیله اجساد خانواده خود را که در محل دیگری فوت کرده بودند به این مکان منتقل و در این محل که از اهمیت و قداست خاصی برخوردار بوده دفن می‌کرده‌اند.

و شاید یکی از دلایل متلاشی بودن اسکلت‌های این اجساد به این دلیل بوده زیرا ازآنجایی‌که مسیری طولانی برای تدفین این اجساد طی می‌شده، دقتی در سالم نگه‌داشتن جسد به حالت تدفین انجام نگرفته است.

 

 

گزارش از محمد زینالی

انتهای پیام/

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …