چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403

رییس هیات البرز : رشته چوگان در مهد خود غریب مانده است

محمد بیغم روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در حالی که چوگان در یونسکو به نام ایران ثبت شده اما این رشته ورزشی در خاستگاه خود با توجه به اینکه آنچنان که باید به آن پرداخته نشده غریب و مظلوم مانده است.

وی اضافه کرد: امروز در تمام دنیا زمانی که مسابقات رشته چوگان برگزار می شود پرچم ایران حتی اگر ما در این رقابت ها حضور نداشته باشیم به دلیل اینکه مهد این رشته از کشور ما بوده به اهتزاز در می آید چرا که دنیا چوگان را به نام ایران می شناسد.

بیغم گفت: با این وجود آیا مردم ما به خصوص جوانان می دانند که میدان نقش جهان تهران نخستین میدان مهندسی شده چوگان دنیا است؟.

وی خاطر نشان کرد: چوگان تاریخ، هویت، ملیت، هنر و ورزش ایرانی ها از ۶ هزار سال پیش تا کنون است که در اشعار فردوسی، خیام و سعدی به آن به خوبی پرداخته شده و از سوی دیگر در یک زمان تمام مدال های رقابت ها در کشورمان منقش به علامت چوگان بوده اما امروز این رشته ورزشی بسیار غریب و مظلوم مانده است.

رییس هیات چوگان البرز در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که برای دیده شدن هر چه بیشتر این فرهنگ در کنار مسوولان فرهنگی و ورزشی و دستگاه های مرتبط رسانه ها نیز بایستی پای کار آمده و به معرفی هر چه بهتر و بیشتر چوگان به ایرانی ها به خصوص جوانان بپردازند.

بیغم ادامه داد: هنگامی که علاقه مندی به این رشته با حمایت و همکاری تمام بخش ها در دل تمام ایرانی ها ایجاد شود در این صورت شاهد خواهیم بود که در کنار توسعه زیر ساخت ها، ورزشکاران و استعدادهای بیشتری در رشته چوگان شکوفا که برای کشور در دنیا می توانند افتخار آفرینی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز استان البرز مهد چوگان کشور است گفت: وجود نخستین  زمین چوگان ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب در کرج و اینکه از هشت بازیکن تیم ملی، ۶ بازیکن البرزی هستند موجب شده تا این استان به عنوان مهد چوگان کشور شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …