یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403

رمضان، آغاز ماه مهر و میهمانی الهی

رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: ساکنان البرز در ماه مبارک رمضان آداب‌ورسوم ویژه و مختص خوددارند که در نوع خود جالب و شنیدنی است.

آداب رمضان در البرز؛ مهر بود مهمانیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، رجبی گفت: آداب مهمانی خدا در کشور‌های مسلمان از قبیل پاکستان، افغانستان و ایران تقربیا شبیه به هم هستند.

رئیس بنیاد البرز شناسی افزود: تنها وجه تمایز آیین مهمانی رمضان ایران در سراسر کشور‌های مسلمان این است که ایران در آخر ماه شعبان برای دیدن ماه به ارتفاعات می‌روند و ماه را رویت می‌کنند، اما در کشور‌های عرب زبان آخر ماه رمضان ماه رو رویت می‌کنند.

رجبی گفت: در گذشته نچندان دور ایرانیان در ماه رمضان مثل عید نوروز خانه تکانی می‌کنند و غذای خاص مثل رشته رو می‌پزند.

او افزود: قرمه کنی یکی دیگر از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان است و به این معنیه که در بسیاری از روستا‌ها گوسفند رو قربانی می‌کنند.

رئیس بنیاد البرز شناسی گفت: دراین ماه نوجوانان و نونهالان قرآن یاد می‌گرفتند.

او افزود: یکی از سنت‌هایی که در ماه مبارک رمضان البرز انجام می‌شد، همچه کاسه بود که ساکنان یک محل و روستا با پر کردن کاسه از آش و توتک و فتیر آن را بین یکدیگر رد و بدل می‌کردند.

به گفته رجبی آیینی دیگری در این ماه بین ایرانیان رواج دارد مثل عروس افطاری که تازه عروس و داماد هارو در ماه مبارک رمضان دعوت می‌کردند و به احترام این دو تمام اعضای فامیل هم دعوت می‌شدند.

رجبی گفت: یکی دیگر از آداب ورسوم دراین ماه رفع کدورت بود که برای این مشکل آش می‌پختند و بین یکدیگر توزیع می‌کردند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …