پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

دلتا و نفس های حبس شده در سینه ها

این روزها بیمارستان های البرز مملو از بیمارانی است که نای نفس کشیدن ندارند و برای پناه به دستگاه های اکسیژن ساز تن های بی رمقشان را به این سو و آن سو می کشانند، اما در بیرون بیمارستان ها ، بسیاری حتی فکر اینکه در دام دلتای نفسگیر بیافتند به ذهنشان خطور نمی کند و آن را همچنان موجودی افسانه ای می دانند؛ گویا ترس ها ریخته و از اینکه در چهار موج قبلی خود را گرفتار درمان و بیمارستان ندیدند این بار  نیز همچون ایام گذشته می گذرد غافل از اینکه گرفتاران امروز بیمارستان ها تا چندی پیش تصورشان همین بود.

 بیمارستان های البرز هیچگاه  تا این حد با خیل جمعیت بیماران مواجه نبوده اند، تخت های بیمارستانی به سرعت پر شده و پذیرش بیماران کووید۱۹ به این سادگی ها نیست.

در موج های قبلی کرونا به ویژه موج های اول و دوم به محض اینکه تست کرونا مثبت می شد آغوش بیمارستان ها برای درمان مبتلایان باز بود و روند درمان با سرعت طی می شد هرچند که تجربه کافی برای درمان بیماران وجود نداشت اما با همان سبک اولیه بیماران مداوا می شدند .

این روزها شواهد بیانگر آن است که تنها بیمارانی می توانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی پذیرش شوند که میزان درگیری ریه های آنان بالا بوده و اکسیژن بدنشان به مراتب پایین آمده باشد.

مراجعه روزانه بیش از چهارهزارو۸۰۰ بیمار کووید ۱۹ به مراکز درمانی البرز رکورد تازه ای است که در موج های قبلی حداکثر حدود ۲ هزار نفر بود.

دلتا آنچنان دامنه دربرگیری خود را در استان پرجمعیت البرز گسترش داده که مسوولان اجرایی و درمانی را به فکر راه اندازی بیمارستان های صحرایی واداشته ، موضوعی که در چهار موج قبلی اگر چه در یک مورد به صورت نقاهتگاه عملی شد اما چندان استقبالی نداشت ؛ امروز بحران به حدی تشدید شده که طبق آمار رسمی برای مهار آن باید به هر ابزار موثری متوسل شد.

اگرچه قرارگاه ملی مقابله با کرونا پنج روز برای مهار این ویروس تعطیلی اعلام کرده اما مسوولان بهداشتی و درمانی معتقدند که حداقل به ۲۰ روز اعمال محدودیت شدید نیاز است تا بتوان از بار ابتلا به کووید ۱۹ در استان البرز و سایر مناطق کشور کاست .

نگرانی متولیان بهداشت و درمان البرز

نگرانی این روزهای متولیان بهداشت و درمان استان البرز از افزایش شمار مبتلایان و بیماران سرپایی است که در روزهای آینده بخش عمده آنان باید در بیمارستان ها بستری شوند و شمار مرگ و میرها را نیز افزایش خواهند داد.

آنطور که برخی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی البرز می گویند : دلتا هنوز به قله نرسیده و رکوردهای تازه ای در بخش ابتلا و مرگ و میرها رقم زده و چالش جدیدی در بخش درمان وخدمات رسانی به وجود آورده است.

کادر خسته درمان که ۱۸ ماه بی امان با کرونا در گیر بوده است ، این روزها با موجی سهمگین مواجه شده که از یک سو محدودیت تجهیزات و از سوی دیگر کمبود دارو بر آن سایه شوم انداخته است.

روی دیگر سخن اینکه مراکز درمانی خصوصی هم لبریز شده و مراکز درمانی پایتخت نیز به سبب گستردگی دلتا همچون گذشته یارای پشتیبانی از البرز گرفتار نیست.

 آمار بستری های البرز در این روزها به مرز یک هزار و۳۵۰ نفر رسیده و تخت های درمانی پر است ، استانی که تنها حدود چهار هزار و۵۰۰ تخت بیمارستانی در ۲ بخش دولتی و خصوصی دارد و باید به بیماران سایر بخش ها خدمات رسانی کند.

اگر چه به سبب تجربه کادر درمان میزان مرگ ومیرها همانند سایر موج ها نیست اما روز دوشنبه ۲۵ مرداد ماه دلتا در بخش مرگ ومیرها رکورد تازه ای با فوت ۳۰ نفر در البرز ثبت کرد.

با این اوصاف محدودیت دارو از جمله سرم در داروخانه ها و مراکز خصوصی مشکل دیگری است که مسوولان بهداشتی درمانی تقاضای بالا و شیوع گسترده دلتا و موج گرما را علت آن می دادند موضوعی که بنا به گفته آنان در روزهای آینده تعدیل می شود.

اکنون بسیاری از بیماران کووید ۱۹ برای تهیه دارو از داروخانه ها با مشکل مواجه هستند و باید این داروها در برخی داروخانه های مشخص شده یا بیمارستان ها تهیه شود که به گفته برخی کارشناسان این امر سبب تجمع مردم و تشدید انتشار کرونا می شود.

آخرین وضعیت کرونا از قول سخنگو

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز می گوید: البرز امروز با بحرانی به مراتب بیشتر از گذشته مواجه است هرچند که با تلاش مدافعان سلامت خدمات رسانی به بیماران با سرعت انجام می شود.

دکتر مهرداد بابایی گفت: ثبت بیش از چهار هزارو۸۰۰ مراجعه کننده سرپایی به بیمارستان و مراکز درمانی البرز رکورد تازه ای است که درروزهای آینده موج بستری و مرگ و میر به راه خواهد انداخت .

وی ادامه داد: این روزها کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران تا امدادگران اورژانس با حجم  سنگینی از مراجعه بیماران مواجه هستند.     

سخنگوی  قرارگاه مقابله با کرونا البرز گفت: ۲ نقاهتگاه  در فردیس و کرج  درحال آماده سازی برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ بوده  که ظرفیت نقاهتگاه فردیس ۶۰ تخت و نقاهتگاه کرج ۵۰۰ تخت پیش بینی شده است .

وی با قدردانی از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرج به خاطر اعلام آمادگی برای اختصاص مصلای نماز جمعه به درمان بیماران کووید۱۹  افزود: این اقدام امام جمعه کرج ، مسیر را برای خدمات رسانی گسترده به بیماران فراهم کرده است.

بابایی با بیان اینکه برخی دستگاه های اجرایی به رغم داشتن مکان های مناسب برای درمان بیماران کووید۱۹ همکاری لازم با دانشگاه علوم پزشکی البرز ندارند ، گفت : انتظار می رود دراین شرایط بحرانی همه دستگاه های اجرایی و اداری پای کار بیایند.

وی افزود:  اکنون ظرفیت کرونایی بیمارستان های استان پر شده و از روز گذشته از ظرفیت بیمارستان امام خمینی (ره) وابسته به بنیاد شهید وامور ایثارگران و سازمان همیاری شهرداری های البرز برای درمان بیماران کووید۱۹ استفاده می کنیم.

بابایی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت دارو در بیمارستان ها اشاره کرد و بیان داشت : اکنون  بیمارستانهای البرز  به لحاظ تامین دارو مشکل خاصی ندارند.

وی گفت: در زمان حاضر دغدغه ما تامین دارو در داروخانه های  استان است که طی هفته آینده مشکل دارو و سرم داروخانه ها  نیز مرتفع خواهد شد.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی البرز اکنون یک هزارو ۳۵۰ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

نکته مهم اینکه مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از مردم  برای رعایت پروتکل های بهداشتی ، ماندن در خانه و استفاده از ماسک تقاضای مکرر دارند.

همچنین محدودیت رفت وآمد در راه های استان البرز تشدید شده و مشاغل غیر ضروری در این استان نیز تعطیل شدند.

انتظار می رود با افزایش  مدت زمان  محدودیت های کرونایی بتوان موج سهمگین پنجم کرونا را در البرز و کشور محدود کرد ، موجی که شدت مخاطرات آن به مراتب بیشتر از موج های قبلی است و از سوی دیگر زمزمه شیوع سویه های دیگر کرونا در جهان به گوش می خورد.

اکنون سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد قرمز تیره ، اشتهارد ، ساوجبلاغ و چهارباغ قرمز و شهرستان طالقان البرز نارنجی کرونایی است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …