پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

دانشگاه کردستان میزبان اولین همایش بین‌المللی هورامان خواهد بود

به گزارش ایرنا، رحمت صادقی شامگاه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه اولین همایش بین‌المللی هورامان اظهار داشت: یکی از ظرفیتهای ویژه استانهای کردستان و کرمانشاه برخورداری از منطقه گردشگری هورامان است که مردادماه امسال به ثبت جهانی رسید.

وی افزد: قرارگیری هورامان در فهرست میراث جهانی یونسکو رسالت مراکز آموزش عالی را دوچندان کرد و برای همین تصمیم به برگزاری این همایش گرفته شد تا از این فرصت تاریخی برای توسعه استان و به ویژه منطقه هورامان بهره گرفته شود.

رییس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه ثبت جهانی هورامان تا زمانی که در توسعه و رفاه مردم منطقه دیده نشود، ثمره چندانی ندارد، تاکید کرد: برای همین منظور قصد ما استفاده از مقالات علمی و پژوهشی صاحبنظران و اساتید دانشگاهی است تا به روند توسعه سرعت ببخشیم.

صادقی با بیان اینکه دانشگاه کردستان سعی کرده در کنار آموزش و تربیت نیروی انسانی و نیز انجام پژوهش و فناوری، گوشه چشمی هم به رسالت اجتماعی خود داشته باشد، افزود: در همین راستا جامعه محوری را در سرلوحه کار خود قرار داده ایم تا با شناسایی پتانسیل ها و ظرفیتها برای رفع مشکلات و کاستی ها نیز راهکار علمی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: بخشی از ایفای مسوولیتها به برگزاری همایش ها و کنفرانس ها اختصاص دارد که با مشارکت دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی برگزار می شود تا اثرگذاری و تاثیر پذیری لازم بین دانشگاه و جامعه انجام گیرد.

رییس دانشگاه حلبچه اقلیم کردستان عراق هم در این نشست بصورت مجازی حضور داشت و گفت: هورامان گنجینه ادبی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی بی نظیری است که دستاورد پربهایی در زمینه ثبت جهانی آن صورت گرفته است.

مهاباد کامل عبدلله افزود: باید همه ظرفیتهای پنهان این منطقه آشکار شود و برای آن به همراهی همه گروهها نیاز داریم و نقش دانشگاهیان در این زمینه برجسته تر است تا با کارهای پژوهشی بتوانند این منطقه را در بعد جهانی به گردشگران معرفی کنند.

منظر فرهنگی اورامانات یا هورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است و مردادماه امسال در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین بررسی شد و به ثبت جهانی رسید.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …