شنبه , 8 اردیبهشت 1403

حل مشکلات آب و برق منطقه اینچه‌برون گلستان به نقشه راه نیاز دارد

به گزارش ایرنا، علی اوسط اکبری مقدم شامگاه روز پنجشنبه در جلسه دیدار نخبگان با دبیر شورای عالی مناطق آزاد در سالن اجتماعات  استانداری گلستان اظهارداشت : مقوله کم آبی و برق در منطقه آزاد اینچه برون جدی  است، در زمان حاضر ۲ چاه به ظرفیت هفت لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی منطقه را تامین می کند که پاسخگوی نیازهای آینده این منطقه تجاری نیست.

براساس ابلاغ مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور علی اوسط اکبری مقدم مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به عنوان مدیر معین منطقه آزاد اینچه برون گلستان تعیین شده است. 

به گفته اکبری مقدم مکاتبه ای با استانداری گلستان صورت گرفته است تا سهم آبی این منطقه در حوزه های آشامیدنی، کشاورزی  و صنعت برآورد و به شورای راهبردی راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون اعلام شود.

 مدیرعامل منطقه آزاد انزلی و مدیر معین منطقه آزاد اینچه برون گلستان ادامه داد:‌ برق ورودی به منطقه حدود سه مگاوات است که ضرورت دارد طرح انتقال برق از علی آباد کتول به سمت اینچه برون هرچه سریعتر اجرایی شود.

وی دسترسی به فرودگاه بین المللی،  استقرار اداره کل گمرک در اینچه برون، واقع شدن پایانه ریلی در اینچه برون از جمله مزایای این منطقه اقتصادی برشمرد و گفت این مزایا سبب شد تا اینچه برون حداقل ۳۰ درصد نسبت به سایر مناطق آزاد تازه تاسیس کشور جلوتر باشد.

در این مراسم شماری از نخبگان استان گلستان با اشاره به ظرفیت های گسترده منطقه آزاد اینچه برون ایجاد یک اتاق فکر برای استفاده از توان نخبگان منطقه، در ترسیم یک برنامه جامعه برای این منطقه را خواستار شدند.

بهره گیری از ظرفیت آسیابی کارخانه های آرد منطقه، استفاده از ظرفیت کارخانه های روغن گیری، تربیت و پرورش نیروی کار مهارت دیده از جمله پیشنهادات نخبگان استان برای منطقه آزاد اینچه برون بود که در این جلسه مطرح شد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری  وقت و هیات دولت به استان گلستان مصوب شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …