سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ویروس‌های سرکش و مهاجم‌تر از راه رسیدند/ جمعیت سیال و بحرانی‌تازه/ زیرساخت‌های نامناسب واکسیناسیون همگانی/ تاعبور کامل از پیک‌چهارم فاصله داریم+نقشه و نمودار

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، سعید نمکی روز گذشته درحالی خبر از کاهش بحران پیک‌چهارم در سراسر کشور داد که درعین حال به نگرانی و البته تهدید تازه ویروس‌های جهش یافته نیز اشاره کرد.

نمکی در این زمینه گفت: در پیک‌چهارم با توجه به امکانات و شناختی  که از ویروس در اختیار داشتیم بگونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که از شرایط فاجعه در شرایط بد مدیریت کنیم و خوشبختانه از خطر جستیم، اما همچنان تا عبور کامل از پیک‌چهارم فاصله داریم.

وی معتقد است ویروس کرونا اصولا سرکش، مهاجم و غیرقابل کنترل بوده و جهش‌های متعددی که در این زمینه ایجاد شده در بسیاری از موارد به قدرت سرایت و افزایش بیماری‌زایی آن افزوده است. به صورتی که اکنون ویروس آفریقای جنوبی یکی از نگرانی‌های اصلی در بسیاری از کشورها و البته ایران است؛ چون درمان‌ها و البته واکسن‌های موجود اثرگذاری مناسبی برآن ندارند.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون ویروس آفریقای جنوبی در بندرعباس شناسایی شده است و با توجه به جابجایی‌ جمعیت احتمالا در بخش‌های دیگری هم وجود داشته باشد؛ از این رو رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از جابجایی گسترده جمعیت در مناطق مختلف  یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ایجاد بحرانی تازه در کشور است.

فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از جابه‌جایی جمعیت

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند باید از تجارب گذشته درس بگیریم و برای جلوگیری از آغاز بحران تا رسیدن به ایمنی جمعیت جابجایی جمعیت را کاملا مدیریت کنیم و در کمترین میزان خود بخصوص در کلانشهرها داشته باشیم.

این گروه با اشاره به نزدیک شدن عید سعید فطر در ایران اعلام می‌کنند سال گذشته در همین دوره ‌برخی از استان‌ها که به صورت قومی و قبیله‌ای برای این مراسم برنامه‌ریزی می‌کنند؛ مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان درگیر مشکلات عمده شده و کانون‌های بحران تازه‌ای ایجاد کردند از این رو امسال که احتمال آغاز پیک‌تازه‌ای از بیماری در میانه راه عبور از پیک چهارم وجود دارد بهتر است اینگونه مراسم با مدیریت متمرکز انجام شود.

در این زمینه سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا برای مراسم این عید سعید گفت: با توجه به شرایط موجود برنامه‌ریزی‌هایی منطبق بر استانداردهای مورد نیاز برای برگزاری این مراسم در مکان‌هایی خاص انجام شده است، اما به‌جز برنامه‌های تدارک دیده شده هموطنان باید در زمینه دیدوبازدیدهای خانوادگی و البته سفرهای خود همکاری بالایی با ستاد ملی مقابله با کرونا در این ایام داشته باشند.

سیما لاری با تاکید براینکه جمعیت سیال پاشنه آشیل مدیریت بحران در زمان همه‌‌گیری ویروس کرونا است، افزود: درشرایطی قرار داریم که گونه‌های جهش‌یافته خارجی به کشور وارد شده‌اند؛ بنابراین برای جلوگیری از ایجاد چرخه انتقال باید از هرگونه تجمع غیرضروری، سفر، دید و بازدید خانوادگی و بطور کلی رفتارهای پرریسک پرهیز شود تا مانع از تشکیل کانون‌های بحرانی در گوشه و کنار یا سراسر کشور باشیم.

این درحالی است که بررسی‌های انجام شده و البته آمارهای رسمی منتشر شده خود وزارت بهداشت نشان می‌دهد در برخی از استان‌ها بخصوص استان‌های جنوبی کشور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 50 درصد هم رسیده است و این به معنی افزایش ریسک ابتلا و ایجاد کانون‌های بحرانی تازه در سراسر کشور البته با این احتمال که ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی و هندی – کالیفرنیایی هم در ایران دست به‌دست می‌شود.

از سوی دیگر بررسی‌های کارشناسانه در طول بیش از 15 ماه گذشته نشان می‌دهد دقیقا در استان‌هایی که تعداد روستاها بالا و جابجایی جمعیتی در آنها زیاد بوده همواره درگیر ایجاد کانون‌های بحرانی بوده‌ایم که سرآمد این اتفاق هم دو استان سرسبز و زیبای شمالی کشورمان یعنی مازندران و گیلان بوده است.

در این زمینه می‌توان به اتفاق‌ها و نتایج سفرهای نوروزی در این دو استان بخصوص از پایتخت و برخی استان‌های همجوار اشاره کرد که دقیقاً از دومین هفته سال جدید سیر صعودی بیماری در این دو استان به دلیل ورود جمعیتی بالا از مسافران نوروزی آغاز شد و نهایتاً افزایش تعداد مرگ و میر و فوتی در این مناطق عاملی بود تا بطور کلی محدودیت‌های ترددی برای آنها ایجاد شود.

البته نکته اصلی برای رسیدن به دستاوردهای مناسب در این شرایط اینجاست که تردد میان خود استان ‌ها هم باید به حداقل خود برسد تا همانطور که قبلا اشاره شد جابه‌جایی جمعیت در کمترین میزان و دست به دست شدن ویروس نیز سیر نزولی داشته باشد و به‌جز موضوع استان‌های شمالی کلانشهرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند تا براساس استانداردها به ایمنی بیش از 70درصدی جمعیت برسیم.

واکسیناسیون و تمام حاشیه‌ها

در حالی که اخبار رسمی منتشر شده وزارت بهداشت نشان می‌دهد طرح واکسیناسیون افراد بالای 80 سال در کشور تمام شده که کارشناسان تاکید دارند تا رسیدن به ایمنی جمعی در سراسر ایران باید حداقل 70 درصد از کل جمعیت ایران یعنی رقمی نزدیک به 58 میلیون نفر نسبت به ویروس منحوس واکسینه شده باشند.

تعدادی که درصورت مقایسه آمار انجام واکسیناسیون روزانه در کشورمان می‌بینیم احتمالا مدت زمان زیادی لازم است تا به نقطه‌ای ایمن در این زمینه برسیم و افزایش این دوره می‌تواند مشکلات عمده‌ای در سراسر ایران ایجاد کند بخصوص اینکه آمارها نشان می‌دهد احتمال فوت مبتلایان به بیماری در گروه سالخوردگان یا افراد مسن حداقل 5 برابر گروه سنی 40 ساله‌ها در کشورمان است و با یک حساب سرانگشتی و هرم سنی کشور می‌بینیم بخش عمده‌ای از جمعیت در محدوده خطر قرار گرفته‌اند.

در همین سال سعید نمکی خبر از بازشدن راه ورود واکسن به کشور داده و ابراز امیدواری کرده که با سرعت گرفتن ورود واکسن‌ها ایمن‌سازی جمعیتی هم سریعتر از گذشته انجام شود تا در نهایت میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری مرموز و بطورکلی همه‌گیری در ایران مدیریت شود. اما واقعیت امر اینجاست که حتی اگر تمامی 120 میلیون دُز واکسن خریداری شده ایران یکجا به کشور وارد شود روند کند انجام واکسناسیون می‌تواند خود به مخاطره‌ای قابل توجه تبدیل شود.

گزارش‌های ارسالی از برخی مراکز درمانی که اکنون وظیفه انجام واکسناسیون براساس سند ملی را برعهده دارند نشان می‌دهد مشکلات زیرساختی نه از جنبه بهداشتی بلکه از جنبه مدیریت این کار بزرگ ملی وجود دارد که به‌دلیل همین موضوع میزان خطا در روند کار بالا خواهد رفت به صورتی که حتی علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت رسما اعلام کرده با توجه به زیرساخت‌های موجود احتمال تزریق واکسن خارج از نوبت و حتی بیش از نیاز افراد وجود دارد.

رئیسی همچنین در این زمینه با اشاره به احتمال دوره یکساله انجام واکسیناسیون سراسری اعلام کرد: از نظر فنی و بهداشتی هیچ مشکلی نداریم و اکنون 26900 تیم واکسیناسیون در سراسر کشور مشغول ارایه خدمات هستند؛ اما واقعیت امر اینجاست که در زمینه ثبت اطلاعات و مدیریت آمارها مشکلاتی وجود دارد که درصد خطا یا احتمال تزریق اشتباه را بالا برده است.

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان ضمن اشاره به مشکلات موجود در زمینه انجام واکسیناسیون همگانی معتقدند: در شرایط فعلی که ظاهرا تامین واکسن انجام شده یکی از مهمترین راهکارهای مدیریت بحران انجام واکسیناسیون سریع و همگانی است و درصورتی که زیرساخت‌های مورد نیاز این کار مهیا نباشد داشتن واکسن هم دردی از همه‌‌گیری کرونا در کشور دوا نخواهد کرد.

البته اظهار نظر این گروه از کارشناسان با یک حساب سرانگشتی هم کاملا مشخص و واضح است که روند بسیار کند واکسیناسیون نیازمند اراده‌ای ملی و همکاری تمام نهادها و دستگاه‌های دارای امکانات است تا بتوان از شر ویروس منحوس رها شویم، چون با درنظر گرفتن مدت زمان 8 دقیقه‌ای انجام واکسیناسیون یک فرد و تعداد افراد واجد شرایط حداقل در مرحله فعلی می‌بینیم زمان بسیار بالایی برای تکمیل مرحله لازم داریم.

در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد حالا که واکسیناسیون افراد بالای 80 سال تمام شده نوبت به 75 سال تا 80 ساله‌ها رسیده و آمار ثبت احوال ایران نشان می‌دهد نزدیک به 970 هزار نفر در کشور مشمول مرحله فعلی واکسیناسیون  می‌شوند و با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم برای انجام واکسیناسیون این افراد نزدیک به هشت میلیون دقیقه یا 133500 ساعت کار لازم است. البته این مدت زمان طولانی در بخش‌های دیگر مثلا در میان رده سنی 70 تا 75 ساله‌ها که تعداد آنها در سراسر کشور نزدیک به 2 میلیون نفر برأورد شده است نگران کننده‌تر شده و می‌تواند به نوعی باعث بروز بحران‌هایی تازه در زمینه همه‌گیری کرونا باشد. 

بحرانی که ظاهرا از هم‌اکنون می‌توان نشانه‌های آن را مشاهده کرد چون برآوردهای رسمی انجام شده در وزارت بهداشت از انجام واکسیناسیون در طول یک‌سال آینده خبر می‌دهد که با درنظر گرفتن مشکلات مطرح شده فعلی احتمالا طولانی‌تر هم خواهد شد و درست در همین زمان به گفته وزیر بهداشت ویروش منحوس می‌تواند در اثر جهش‌های متعددی که تجربه می‌کند مهاجم‌تر و کشنده‌تر از گذشته باشد.

نکته اصلی اینجاست که در برآوردهای معاون وزیر بهداشت آمده برنامه‌ریزی انجام شده برای ایجاد مراکز تجمیعی واکسیناسیون بگونه‌ای صورت گرفته که هر مرکز تجمیعی روزانه امکان انجام 1000 مورد تزریق را داشته باشد که با توجه به رسیدن نوبت گروه‌های سنی مختلف و البته مشمول شدن تعداد بیشتری از هموطنان بازهم نگرانی در زمینه روند کند واکسیناسیون بیشتر می‌شود و امیدواریم مسئولان نظام بهداشت و سلامت جامعه حالا که به گفته خودشان مشکلی در تامین واکسن خارجی یا داخلی ندارند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دوباره سوء مدیریت این امتیاز را هم از بین نبرد.

این نگرانی درست زمانی رنگ‌وبوی تازه‌ای به خود می‌گیرد که روز گذشته اعلام شده تا پایان خردادماه سال جاری 2.5 میلیون نفر واکسینه می‌شوند و تا پایان دولت دوازدهم یعنی تقریبا کمتر از 4 ماه آینده رقمی معادل 13 تا 14 میلیون ایرانی حداقل اولین دُز واکسن خود را دریافت می‌کنند، برنامه‌ای که با روند فعلی انجام واکسیناسیون شاید غیرممکن به نظر برسد و همچنان ویروس کرونا مشغول ایران گردی است.

کرونا و نمایان شدن کمبودهای بهداشت و درمان 

بررسی 15 ماه مقابله سخت با ویروس منحوس در سیستم بهداشت و درمان کشورمان اگرچه در نگاه اول نشان می‌دهد با فداکاری کادر درمانی در این زمینه توانستیم به نوبه خودمان مدیریت شرایط داشته باشیم اما همانطور که تحریم‌های ظالمانه آمریکا مشکلات داخلی اقتصاد کشورمان را نمایان کرد در بخش بهداشت و درمان هم درعین حال دستاوردهای مهم برخی کاستی‌ها و سوء مدیریت‌ها خودنمایی کرد.

اتفاقی که می‌توان آن را نیمه پر لیوان دانست چون امروز مشکلات بخصوص داخلی‌ها نمایان شده و با درنظر گرفتن اینکه ایران کشوری حادثه‌خیز است و احتمالا در آینده دوباره با یک اپیدمی گسترده مثل ویروس کرونا روبرو خواهیم شد؛ می‌توانیم برنامه‌ریزی هدفمندتر و دقیق‌تری برای رفع مشکلات داشته باشیم.

در این زمینه نگاهی دقیق به صحبت‌های وزیر بهداشت درباره چگونگی مدیریت بحران پیک چهارم کرونا نشان می‌دهد از نظر کادر درمانی، پرستار، نیروی آموزش دیده، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی مراکز درمانی، تجهیزات پزشکی و البته دارو مشکلاتی وجود دارد که بسیاری از آنها مربوط به سوء مدیریت داخلی و نبود برنامه دقیق است. به عنوان مثال 140 هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور وجود دارد و 8 هزار تخت آی سی یو مراکز درمانی به خود دیده‌اند.

آمارهایی که در شرایط عادی ممکن است پاسخگوی نیاز بهداشت و درمان کشورمان باشد اما در شرایط بحرانی مثل پیک چهارم کرونا قطعا باعث سرگردانی بیماران در گوشه خیابان و پارک‌ها می‌شود چون بررسی‌ها نشان می‌دهد در پیک چهارم هر بیمار بستری که در مراکز درمانی پذیرش می‌شد حداقل 10 روز نیاز به تخت برای تکمیل دوره درمان داشته و همین آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 30 درصد بستری‌ها نهایتا نیازمند تخت آی سی یو می‌شدند.

این درحالی است که اصولا ورود بیماران نیازمند دریافت خدمات درمانی عادی هم اجتناب ناپذیر بوده و چیزی نزدیک به 30 درصد امکانات و تخت‌های موجود درمانی در سراسر کشور طی دوره پیک چهارم کرونا به این موضوع اختصاص داده شده است، به این ترتیب اگر واقعیت امر را بخواهیم می‌بینیم درصورت ادامه چنین شرایطی و بروز همه‌گیری‌های دیگر با قدرت سرایت و بیماری‌زایی بالاتر تجربه شود احتمال تاب‌آوری نظام بهداشت و درمان بسیار ضعیف خواهد شد دقیقا همان نکته‌ای که وزیر بهداشت نیز به ان اشاره کرده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند با درنظر گرفتن توانمندی‌های ایجاد شده و البته مشخص شدن مشکلات موجود می‌توانیم با اتکاء به نیروی متخصص داخلی در زمینه رفع مشکلات نظام بهداشت و درمان کشور برنامه‌ریزی کرد و همانطور که در تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران در بخش‌های اقتصادی تهدید را به فرصت تبدیل کردیم در بخش زیرساخت‌های سلامت و درمان کشور نیز مثل تولید واکسن کرونا گام‌های موثرتری برداریم.

جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| عبور کشور از موج چهارم کرونا / چرخش کرونای آفریقایی و هندی در استان‌های جنوبی / کدام مشاغل از فردا حق فعالیت دارند؟+ نقشه و نمودار

تعطیلی تفرجگاه‌های مازندران در عید فطر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ساری،  به دنبال جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کرونا، مسئولان استان مازندران دست به کار شده و با بستن ورودی‌های استان در آستانه عید فطر و بعد آن، می‌خواهند جلوی کاهش شیوع این ویروس را بگیرند.

اگرچه عده ای از مسافران و ویلانشینان از روزها قبل از محدودیت وارد استان شده و کرونا را با خود به سوغات آوردند ولی رعایت مردم و روستانشینان در کاهش زنجیره کرونا امری ضروری است.

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مردم باید همچنان محدودیت‌ها را رعایت کنند، افزود:  حضور در مراسم‌ و تجمعات، دورهمی‌های خانوادگی و تردد‌های بین شهری، از عوامل اصلی شیوع بیماری کووید 19 و چرخش ویروس کرونا هستند.

وی افزود: عادی انگاری شرایط فعلی کرونایی و هرگونه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی در ایام پیش رو منجر به وقوع موج بعدی بیماری خواهد شد و حتی تزریق واکسن نمی‌تواند متضمن این باشد که دچار پیک‌ بعدی نشویم.

موسوی گفت: مراسم نماز عید فطر را با رعایت جدی پروتکل‌ها و در حداقل زمان ممکن برگزار کنیم،  رفت و آمدها عید را کاهش، میهمانی و جمع‌های خانوادگی را محدود، مسافرت را ممنوع و از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنیم. اکنون وضعیت کرونا به وضعیت کاهشی سوق یافته و در صورت رعایت مردم می‌توانیم شاهد شیوع کرونا در پیک پنجم نباشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز از تعطیلی تفرجگاه‌های مازندران در عید فطر  خبر داد و گفت: تمامی تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی و توریستی مازندران در عید فطر تا 25 اردیبهشت تعطیل است.

شمار مبتلایان به کرونا در لرستان به 111 هزار و 299 افزایش یافت

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از  خرم‌آباد،  مریم کوشکی ظهر امروز در رابطه با آخرین وضعیت بیماران کرونایی استان  لرستان اظهارداشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در لرستان 343 هزار و 643 نمونه برای انجام آزمایش ارسال شده که به 339 هزار و 916 مورد پاسخ داده شده است و جواب 228 هزار و 612 نفر منفی بوده است.

وی با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته 485 بیمار جدید به مجموع مبتلایان استان لرستان اضافه شده است افزود: با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در استان به 111 هزار و 299 رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: متاسفانه با فوت 10 بیمار دیگر تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در لرستان به هزار و 774 نفر مورد رسیده است.

وی بیان کرد: در بحث بیماران بستری نیز هم اکنون 822 بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند. روز گذشته مجموع بستری‌ها 810 بیمار بود.

افت‌وخیز آمار ابتلا در شهرستان‌های مرکزی و غربی سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، با نگاهی به آمارهای بستری‌های مبتلایان قطعی به کرونا در استان سمنان از چند روز گذشته تا کنون، می‌توان دریافت که شرایط همه‌گیری کرونا در نقاط مختلف این استان متفاوت است. این روند گویا در شرق استان سمنان و محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، نزولی بوده و تعداد مبتلایان قطعی بستری در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود، روزبه‌روز در حال کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در 2 شهرستان شرقی استان سمنان گفت: در روز گذشته 32 مبتلای قطعی به کرونا با تست مثبت PCR در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شناسایی شد.

رضا چمن اظهار داشت: از این تعداد، هشت بیمار جدید در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود بستری شدند تا همچنان روند بستری‌ مبتلایان قطعی به بیماری کووید 19 در شرق استان سمنان – گرچه به‌کندی- ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به تعداد بیماران مبتلای قطعی به کووید 19 که در بخش‌های کرونایی بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود بستری شدند اضافه کرد: نکته حائز اهمیت درباره این بیماران این است که فرایند بیماری بسیاری از این مبتلایان بستری کووید 19 در شرق استان سمنان طولانی بوده و این افراد بیش از 2 هفته است که در بیمارستان بستری‌اند و تعداد زیادی از آنان با بیماری‌های زمینه‌ای گاهاً پیشرفته درگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به کووید 19 با بیماری زمینه‌ای نیاز به مراقبت‌های پزشکی و پرستاری بیشتری نسبت به بیماران عادی دارند افزود: باید از مدافعان سلامت در سراسر کشور، به ویژه مدافعان خط مقدم مبارزه با کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود نیز قدردانی کنیم؛ چراکه مراقبت از این بیماران بدحال نیز با تمام قوا در حال انجام است.

هرچند آمارها در شرق استان سمنان نشان از کاهش محسوس تعداد مبتلایان و بیماران بستری مبتلای قطعی کرونا دارد؛ اما آمارها در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در چند روز اخیر خیلی وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد.

آمارهای بیماران بستری مبتلای قطعی به کرونا در 6 شهرستان سمنان، دامغان، گرمسار، مهدی‌شهر، سرخه و آرادان در چند روز اخیر آن‌قدر بالا و پایین دارد که نمی‌توان به قطعیت، حرف از مهار کامل کرونا در این شهرستان‌ها زد؛ هرچند در تعدادی از این شهرستان‌ها روند بستری‌ها و مبتلایان به این بیماری، نزولی است.

آمارهایی که تا روزانه 12 بستری هم رسید؛ اما به ناگاه این آمار به 39 مورد بستری ناشی از ابتلای قطعی به کرونا نیز افزایش یافت تا کمی نگرانی‌ها را نیز از بابت مهار کرونا افزایش دهد.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، در روز گذشته 24 بیمار جدید مثبت با تشخیص قطعی ابتلا به کووید 19 در محدوده زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شد.

نوید دانائی اضافه کرد: با این تعداد، مجموع بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از ابتدای همه‌گیری تا کنون به عدد 6 هزار و 122 نفر رسیده است که از این تعداد تا کنون پنج هزار و 193 نفر با حال عمومی مساعد از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

به‌هرروی نوسان آمار ابتلای قطعی به کرونا و تعداد بیماران بستری ناشی از ابتلای قطعی به این بیماری در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، زنگ خطر خیز جدید این بیماری را برای مردم استان سمنان به صدا در آورده است و به گفته دکتر دانائی، لازم است تا مردم با اجتناب از ساده‌انگاری، بیش از قبل، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تعداد بستری‌شدگان کرونایی در گلستان 50 درصد کمتر شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، روند کاهشی ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در گلستان که از حدود 10 روز قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد و در این مدت از شلوغی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز کاسته شده است.

تداوم روند نزولی شیوع کرونا در گلستان نیازمند همراهی و مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید سعید فطر مسئولان از برگزاری دورهمی‌ها و مراسمات مختلف و البته مسافرت هشدار جدی داده‌اند.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حال حاضر 386 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز قبل آن 22 نفر کمتر شده است.

تعداد بیماران بستری در گلستان در مقایسه با اوج پیک چهارم تقریبا 50 درصد کمتر شده است، در قله موج چهارم شیوع کرونا تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان به 700 نفر رسیده بود.

به رغم کاهش تعداد بیماران بستری و روند کاهشی ابتلا اما متأسفانه همچنان تعداد بیماران بدحال و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بالا است. براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان 84 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که 33 نفر آنان کاملا بدحال هستند و به حیات آنان به دستگاه ونتیلاتور وابسته است.

با توجه به روند کاهشی اما هنوز رنگ بندی جدید کرونایی در استان اعلام نشده و همچنان شهرستان‌های گرگان، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، علی آبادکتول، کردکوی و بندرگز در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، بندرترکمن، مراوه تپه و رامیان در شرایط زرد و کلاله تنها شهرستان قرمز در استان است.

ورود بیماران کرونایی به بیمارستان‌های استان بوشهر کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سعید کشمیری، همراهی مردم در رعایت محدودیت‌های تعطیلات عید فطر را در تداوم ادامه کم شدن بیماران کرونا موثر دانست و اظهار داشت: در فروردین و اوایل اردیبهشت میزان ورودی و بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان در هر شبانه روز حدود 120 نفر بود، اما اکنون این آمار بیش از 40 درصد کاهش یافته است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه 60 تا 70 درصد از ابتلا به کرونا به سبب دورهمی خانوادگی اعلام شده است افزود: این شاخص در شهرستان‌های مختلف استان متفاوت است به این معنی که گردش ویروس کرونا در جامعه وجود دارد و با پروتکل بهداشتی همواره رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، کاهش تجمع و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و توجه به مصوبه‌های ستاد کرونا را تنها راه شکسته شدن انتقال ویروس کرونا در جامعه دانست و گفت: سفر‌های بین شهری در تعطیلات عید فطر ممنوع است و امیدواریم مردم این محدودیت را برای کنترل ویروس کرونا مد نظر قرار دهند.

کشمیری، از کاهش ورودی بیماران و بستری‌ها در بخش کرونا بیمارستان‌های استان خبر داد و بیان کرد: تعداد بستری‌ها از 120 نفر در شبانه‌روز به 69 نفر رسیده و اکنون تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر 345 نفر است.

وی، با بیان اینکه 42 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند تصریح کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 13 نفر در وضعیت حاد قرار دارند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ثبت فوتی جدید در بیمارستان‌های استان بوشهر به سبب ابتلا به کرونا خاطر نشان کرد: روز گذشته 3 مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا، 3 آقا با سابقه بیماری در استان بوشهر ثبت شد و تاکنون یک‌هزار و 89 نفر به سبب ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون حدود 39 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند که بیش از 85 درصد آنان بهبود یافته‌اند.

کشمیری بر مراقبت‌های لازم در خصوص سفر‌های درون استانی در تعطیلات ایام عید فطر تأکید کرد و افزود: در موج چهارم شیوع کرونا، بسیاری از دلایل ابتلا به کرونا، دورهمی‌های خانوادگی بود که در صورتی‌که در تعطیلات عید فطر این دورهمی‌ها همچنان شکل بگیرد احتمال افزایش دوباره آمار دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: تا زمانی‌‌که جامعه تحت واکسیناسیون کرونا قرار نگرفته رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای خود و دیگران ضرورت دارد.

رعایت پروتکل‌های در تعطیلات عید فطر کلید خروج از بحران کرونایی در هرمزگان است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، همچنان از بهبود وضعیت شرایط کرونایی در استان هرمزگان و خبری نیست و آمارها حاکی از روند ثابت بیماری و بستری افراد است. 

اوج نگرانی‌ها مربوط به تعطیلات عید فطر است و اگر مردم استان شرایط را به خوبی درک کنند و با عدم مسافرت و برگزاری مهمانی و تجمع با کادر درمانی همکاری کنند می‌توان امیدوار بود به زودی استان از شرایط بحرانی کرونا خارج می‌شود در غیر این صورت موارد ابتلا و بستری و شیوع نوع آفریقایی و هندی در استان دور از انتظار نیست. 

در همین زمینه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در شبانه روز گذشته متاسفانه کرونا جان 3 بیمار دیگر در استان هرمزگان را گرفت. 

وی افزود: جان باختگان روز گذشته شامل 1زن 24 ساله از پارسیان و 2 مرد 46 و 47 ساله از بندرعباس بودند و شمار قطعی موارد مرگ و میر کرونایی در استان به رقم 1193 نفر رسید. 

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: در حال حاضر 407 بیمار در بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند که از این تعداد 65 نفر در بخش آی‌سی‌یو هستند و وضعیت 13 بیمار وخیم است.

وی تصریح کرد: 5723 نفر نیز در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و امیدواریم روند قرنطینه و مدت آن را این بیماران رعایت کنند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از دلایل مهم تاکید بر رعایت قرنطینه و پافشاری بر محدودیت‌ها، جلوگیری از افزایش تعداد موارد مثبت کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان است.

نوروزیان افزود: هر فرد بیماری یا ناقل کرونا که قرنطینه را رعایت نکند؛ می تواند 2 تا 10 نفر در روز را آلوده کند و اگر در محیط های شلوغ و در جمعیت متراکم و فضای بدون تهویه قرار بگیرد افراد بیشتری را نیز می تواند بیمار کند.

132دوربین فعال در ایام تعطیلات پیش رو تردد استان اصفهان را رصد می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان ، حالا که چند روزی است استان اصفهان رنگ نارنجی به خود گرفته و شاهد کاهش آمار بستری‌ها در استان بوده‌ایم، نباید اعمال محدودیت‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم. اما ستاد کرونای استان اصفهان نیز دستورالعمل‌هایی برای برگزاری نماز عید سعید فطر و محدودیت‌هایی در استان اجرا می‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی  اصفهان  با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا در استان اظهار داشت: براساس آخرین آمار از 3091 فرد مشکوک به کووید19 نمونه‌گیری شد که از این تعداد تست 1010 نفر مثبت بود، بر این اساس 254 نفر به بیماران بستری شده مبتلا به ویروس کرونا افزوده شد و تعداد کل افراد بستری در بیمارستان به 1808 کاهش یافت.

آرش نجیمی ادامه داد: خوشبختانه 270 نفر در شبانه‌روز گذشته از بیمارستان مرخص شدند و این در حالی است که 351 بیمار نیز همچنان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. متاسفانه طی 24 ساعت گذشته 20 مورد فوتی قطعی و مشکوک به همراه داشتیم که از این تعداد 14 نفر فوت مثبت قطعی بودند.

حجت الله غلامی با اشاره به پرهیز از تجمعات در محیط‌های بسته، اظهار داشت: برگزاری نماز عید سعید فطر فقط در مکان‌های روباز مانند حیاط مساجد، مدارس و میادین ورزشی روباز برگزار می‌شود؛ این مراسم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک باشد.توصیه می‌شود نمازگزاران وسایل شخصی مانند مهر، سجاده و زیرانداز شخصی همراه داشته باشند.

سخنگوی ستاد کرونای استان اصفهان افزود: در ایام تعطیلات پیش‌رو شهروندان از دید و بازدید، سفرها و دورهمی پرهیز کنند، همچنین از اطراق در پارک‌ها و فضای سبز جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به مسدود بودن 9 محور اصلی استان تصریح کرد: هرگونه سفر در بین شهرستان های استان ممنوع است و توسط نیروهای انتظامی و با همکاری ارتش و بسیج ممانعت برای سفر صورت می گیرد. علاوه بر ثبت تخلف ماموران مستقر در جاده‌های استان، 132 دوربین فعال در جاده هابه صورت نامحسوس ثبت تخلف می‌کنند.

201 مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 201 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 34 هزار و 22 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 285 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 162 بیمار حاد تنفسی و 82 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

روند نزولی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، محمد دهقانی صبح امروز در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: خوشبختانه در طی روزهای اخیر شاهد روند نزولی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های سطح استان هستیم.

وی بیان داشت: علاوه بر روند نزولی بیماران بستری در بیمارستان‌ها، میزان مراجعه به مراکز سرپایی هم کاهش پیدا کرده که تداوم این روند، نیازمند همکاری هم استانی‌های عزیز در رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: معمولا پس از دو تا سه هفته بعد از شروع روند کاهشی در استان، شاهد روند کاهش میزان فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا هم خواهیم بود.

دهقانی ادامه داد: لذا تا یک یا دو هفته آینده ممکن است کماکان فوتی‌های نسبتا بالایی را در سطح استان داشته باشد.

 روند ابتلا به کرونا و موارد فوتی در کردستان کاهشی است 

فرزین رضاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  سنندج  با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: روند ابتلا به کرونا و موارد فوتی در کردستان کاهشی است.

وی با بیان اینکه روز گذشته نخستین روز بدون فوتی بعد از آغاز پیک چهارم کرونا در استان بود، گفت: ورودی بیمارستان‌ها و روند بستری بیماران نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته اما در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام سفرهای تعطیلات عید فطر، مجدداً احتمال افزایشی شدن این روند وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از انجام روزانه صدها تست کرونا در مراکز 16 ساعته خبر داد و خاطر نشان کرد: در سه روز گذشته نمونه‌گیری تست کرونا از 299 نفر شهروند سنندجی در مراکز 16 ساعته تست‌گیری انجام شده است.

شناسایی 324 مورد جدید مبتلا به کرونا در استان مرکزی

سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اراک ، با اشاره به آخرین وضعیت شناسایی بیماران کرونایی استان اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در خصوص ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته 324 مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

وی افزود: از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد موارد مبتلا به بیماری کرونا به 57 هزار و 746 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: از میان 324 مورد مبتلای جدید 45 نفر در بیمارستان‌ها خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند و تحت مراقبت هستند.

جمالیان ادامه داد: درمان 279 مورد از بیماران جدیدی که شناسایی شدند به صورت سرپایی بوده است و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 10 نفر در استان مرکزی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند و تاکنون آمار فوتی‌ها به هزار و 983 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: تمامی گروه‌های سنی بر اساس پروتکل ملی واکسینه می‌شوند و مردم به هیچ وجه نگران دریافت واکسن کرونا نباشند زیرا واکسن به میزان کافی برای همه گروه‌ها تهیه می‌شود.

جمالیان تصریح کرد: از 20 اردیبهشت‌ماه امسال کار واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای 75 سال بر اساس دعوت تلفنی آغاز شده است و ان‌شاءالله در یک بازه زمانی 8 تا 10 روزه این گروه سنی نیز واکسن دریافت می‌کنند.

پیک چهارم کرونا همچنان بر سر آذربایجان‌غربی سایه افکنده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، عادی‌انگاری و سهل‌انگاری ویروس کرونا سبب شده‌ است تا پیک چهارم بسیار طولانی شده و طبق آمارهای منتشر شده هیچ علائمی حاکی از عبور از این پیک در آذربایجان‌غربی وجود ندارد و متأسفانه ظاهراً مردم به پیک چهارم و بحران عادت کرده‌اند که بسیار می‌تواند خطرناک باشد و نیاز به آسیب‌شناسی اجتماعی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با ارائه آخرین آمار بیماری کرونا در استان گفت: رنگ‌بندی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی در حال حاضر هیچ ‌تغییری نکرده و بدین‌صورت است که سه شهر قرمز، دو شهر زرد و 12 شهر نارنجی هستند.

جواد آقازاده با دعوت از مردم برای رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: در طی روز دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه آمار مبتلایان در آذربایجان‌غربی 488 نفر ثبت شده که نسبت به روز قبل کاهش جزئی را داشته است و با احتساب آمار این روز، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در استان به 160 هزار و 979 نفر افزایش می‌یابد.

وی با پایدار خواندن تعداد بستری‌های بیمارستان‌های استان تصریح کرد: در روز دوشنبه یک‌هزار و 212 نفر آمار کل بستری سندرم حاد تنفسی و 488 نفر بستری مشکوک در بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی گزارش شده است که از این تعداد 87 نفر در ارومیه، 36 نفر در خوی، 21 نفر در میاندوآب و 189 نفر در بوکان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی درباره تعداد فوتی‌ها هم افزود: 15 نفر در روز 20‌ام اردیبهشت‌ماه در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد چهار نفر اهل ارومیه، دو نفر از اهالی خوی، میاندوآب و پیرانشهر و یک نفر هم از اهالی شهرستان‌های ماکو، پلدشت، نقده، بوکان و مهاباد بوده‌اند و با احتساب فوتی‌های این روز، تعداد کل فوتی‌های‌ کرونایی در استان به چهار هزار و 372 نفر افزایش یافته است.

88 بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های یزد بستری شدند

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  یزد ، با بیان اینکه بستری‌های مشکوک به کرونا در استان یزد، امروز  به 381 نغر رسید اظهار داشت: در حال حاضر از این تعداد، 76 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد تصریح کرد: در شبانه روز گذشته، 88 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

سلمانی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های بافق و اشکذر در وضعیت زرد کرونایی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر رعایت  شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در تعطیلات عید فطر تاکید کرد.

آغاز واکسیناسیون گروه سنی 60 تا 80 ساله‌ها در استان اردبیل 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردبیل،  شهرام حبیب‌زاده پیش از ظهر امروز در بازدید از بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل اظهار داشت: واکسیناسیون ضدکرونا با هدف پیشگیری از مرگ همانند استان‌های دیگر در استان اردبیل نیز در حال اجراست اما به منزله پیشگیری از ابتلا نیست که به همین منظور نیاز است تا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با هدف مراقبت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضوابط مقابله با کرونا مورد توجه واقع شود.

وی بیان کرد: کم‌ترین بی‌توجهی و سهل‌انگاری در امر ابتلا به کرونا شرایط بحرانی و خطرآفرینی به دنبال دارد که در آغاز هر موج و اپیدمی کاملاً محرز می‌شود و در حال حاضر تنها راه ریشه‌کردن ویروس منحوس جلوگیری از تجمعات و دورهمی‌ها است که باید مورد توجه عموم مردم قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: هم‌اکنون شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال و پارس‌آباد در وضعیت نارنجی و مابقی شهرها در وضعیت زرد قرار دارند که در صورت ادامه رعایت‌ها بقیه شهرستان‌ها هم در روزهای آتی زرد رنگ می‌شوند.

حبیب‌زاده ادامه داد: در طول 24 ساعت گذشته 43 نفری بستری، یک نفر فوتی، 46 نفر بهبود یافته و 390 نفر بستری‌های موجود ثبت شده است و همچنان میزان بستری‌ها و مرگ و میر بالاست که امیدواریم هر چه سریع‌تر به یک وضعیت باثبات و پایدار دست یابیم و به آرامش و وضعیت قبل کرونایی خود برگردیم.

وی تصریح کرد: در هفته آینده با ورود واکسن به استان واکسیناسیون 60 تا 80 سال آغاز می‌شود و در این زمینه هم‌اکنون واکسیناسیون گروه سنی 75 و 80 سال در حال انجام است که در دو نوبت اجرایی خواهد شد تا بتوانیم ایمنی دریافت‌کنندگان را ارتقا دهیم که در این زمینه آزمایشات همچنان ادامه دارد و در حالی که جلوگیری از ابتلا به کرونا برای دریافت‌کنندگان واکسن تا 70 و 80 درصد محقق شده اما به صورت قطع از ابتلا به این ویروس جلوگیری نمی‌کند.

پذیرش بیماران در مرکز موقت و مراجعه به کلینیک حاد تنفسی در کاشان از مرز 900 نفر گذشت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کاشان ، ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی وخیم‌تر از شرایط قرمز باشد و وجود تعداد بالای بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 37 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 34 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و سه نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 31 و حداکثر 85 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء 51 سال و حداکثر 83 سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 250 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 223 بیمار در شهرستان کاشان و 27 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری 40 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه یک بیمار آقا 68 ساله در شهرستان کاشان و یک بیمار آقا 88 ساله بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 108 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 278 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و 630 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

بهبودی 43 هزار بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش شمار قربانیان کووید19 استان به 632 نفر خبر داد و گفت: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 2 بیمار جان خود را از دست داده اند.
 پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون 370 بیمار در بیمارستان های استان بستری می باشند که 198 نفر مبتلای قطعی و 24 نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند و از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد 43333 نفر بهبود یافته گزارش شده است.
وی بیان کرد: از 612 نمونه دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج که شامل تست های PCR حدود 33 درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و باشت و از 262 نمونه رپید تست 19 درصد مثبت و بیشترین آمار در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه، لنده و مارگون بودند.
یزدان‌پناه خاطر نشان کرد: از همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی خواستاریم به منظور جلوگیری از گسترش کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.
وی یادآور شد: چون کرونا در کمین همگان است نباید اجازه داد با سهل انگاری، ساده انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی شاهد موج جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در استان باشیم.

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …