جمعه , 10 فروردین 1403

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رفتارهای اجتماعی و بهداشتی مردم پاشنه آشیل پیک ششم / شرایط همچنان شکننده است+ نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم،  در شرایطی که شاخص‌های کرونایی یکی پس از دیگری روند نزولی به خود گرفته‌اند کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان براین باورند که شرایط همچنان شکننده است و درصورت بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی قطعاً زمینه‌ساز بروز پیک ششم کرونا خواهد شد.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به فراز و فرودهای ثبت شده آمارها از ابتدای آبان 1400 تاکید می‌کنند: این روند کاملاً بیانگر آن است که ویروس منحوس همچنان فعال و قابلیت تهاجم را دارد بنابراین درصورتی که هموطنان به موضوع پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه باشند و روند عادی انگاری شرایط را ادامه دهند بدون تردید مشکلات دو چندان خواهد شد و به زودی شاهد شکل‌گیری پیک ششم خواهیم بود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با هشدار نسبت به شکل‌گیری پیک ششم کرونا گفت: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش‌رو خواهیم داشت.

علیرضا زالی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تهران اظهار داشت: روز گذشته هفتمین هفته‌ای بود که در تهران شرایط با ثبات کرونایی را از نظر شاخص‌های بستری، مراجعان سرپایی و فوتی‌ها تجربه می‌کنیم، در هفته‌ای که  گذشت (در مقایسه 11 هفته گذشته) پایین‌ترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در استان تهران ثبت شده است.

زالی به اقبال گسترده تهرانی‌ها نسبت به انجام واکسیناسیون علیه کرونا  اشاره و خاطرنشان کرد: طبیعتاً پوشش حداکثری واکسیناسیون جمعیت هدف در برابر کرونا می‌تواند به کاهش و در ادامه قطع زنجیره کووید 19  کمک کند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه شکل‌گیری پیک ششم کرونا اختیاری است، ادامه داد: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه نامه های بهداشتی را نادیده بگیرند، بی تردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت.

زالی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را برای مهار کرونا کماکان ضروری دانست و گفت: هر یک از افراد جامعه در ریشه کن کردن کرونا نقش موثری دارند.به همین دلیل  جلوگیری از شکل گیری پیک ششم کرونا در گروی رفتارهای اجتماعی و بهداشتی عموم مردم است.

وی ادامه داد: دنیا در حال تجربه کردن موج جدیدی از بیماری کرونا است، خطر شکل گیری پیک های جدید دراروپا محتمل است و در هفته ای که گذشت درنواحی مختلف کشورهای اروپایی میزان ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین زمانی که امواج جدید بیماری به صورت طغیان ها و یا شبه طغیان شکل می گیرد هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست.

زالی به سویه‌های مختلف ویروس کرونای دلتا درکشور اشاره کرد و توضیح داد: به طور کلی واکسن های موجود در جهان نسبت به سویه دلتا اثربخشی کمتری دارند به شکلی که تقریباً بین  15 تا 25 درصد میزان اثربخشی واکسن‌های جهانی در برابر این جهش‌ها کمتر شده است، این موضوع به این مفهوم نیست که اثر بخشی واکسن‌ها به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفته بلکه به میزان کمی کاهش یافته است.

وی همچنین اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد تاکنون کمی بیشتر از 86 درصد جمعیت هدف استان تهران علیه کرونا واکسینه شده‌اند اما برای اینکه به شرایط ایده‌ال و قابل اعتماد برسیم مرز 90 درصد تضمینی برای مدیریت کم هزینه بیماری در پیک ششم خواهد شد و زنجیره انتقال و البته میزان موارد بدحال و مرگ و میر کاهش چشمگیری به خود می‌بیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: همچنین درمورد گروهی که هر 2 دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، آمار به 70 درصد رسیده است. در کشور 83 درصد جمعیت هدف دز اول را دریافت کرده‌اند و تقریباً 68 درصد نیز فول واکسینه (تزریق 2 دز) شده‌اند.

زالی با یادآوری پوشش بالای واکسیناسیسون و عبور از مرز 100 میلیون واکسیناسیون، استقبال شهروندان از واکسیناسیون را خوب و چشمگیر توصیف کرد.

وی با بیان اینکه واکسن های تولید داخل مثل رازی و فخرا در حال عبور از مراحل نهایی اخد مجوز توزیع هستند، گفت: در حال حاضر یک میلیون و 195 هزار عدد از واکسن پاستور به وزارت بهداشت، تحویل داده شده است و در کنار آن واکسن اسپایکوژن نیز به سبد واکسن‌های داخلی اضافه شده و مجموعاً قریب 14 میلیون دز واکسن داخلی در حال توزیع است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تاکید کرد: تردیدی نیست که در سال‌های آینده همچنان نیاز به دریافت واکسن علیه کرونا وجود دارد، با تکیه بر تولیدات داخلی می توان نیازهای سال های آتی را رفع کرد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/ شمار موارد فوتی روند افزایشی به خود گرفت

محمدامین ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به افزایش شمار فوتی‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 15 نفر دیگر از هم استانی‌ها جان باختند تا شمار کلی فوتی‌ها به هفت هزار و 59 نفر برسد.

وی در ادامه از ابتلای 285 نفر دیگر خبر داد و گفت: تاکنون 316 هزار و 194 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده و 71 هزار و 70 نفر بستری نیز بهبود یافته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود 816 نفر بستری سندروم حاد تنفسی در استان افزود: همچنین 40 نفر بیمار با مشکلات تنفسی نیز وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی در ادامه نیز با اشاره به بستری 446 نفر که مشکوک به کرونا هستند گفت: در عین حال 203 نفر با توجه به شد بیماری در بخش ویژه بستری هستند.

ولی زاده با بیان اینکه در شبانه روز گذشته 22 هزار و 616 نفر دیگر از هم استانی‌ها واکسینه شدند بیان کرد: تاکنون چهار میلیون و 52 هزار و 124 نفر دوزهای مختلف واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در این راستا دو میلیون و 286 هزار و 389 نفر دوز اول واکسن، یک میلیون و 741 هزار و 554 نفر دوز دوم واکسن و 24 هزار و 181 نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل/ 10 هزار دوز یادآور تزریق شد

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: با  فوت یک نفر دیگر از مبتلایان بستری طی شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان در 21 ماه گذشته و در خلال پنج موج 2 هزار و 563 نفر رسیده است.

وی همچنین درباره تزریق واکسن در استان گفت: از 22 بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و 587 هزار و 118 دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

حبیب‌زاده بیان کرد: تاکنون 877 هزار و706 دُز واکسن نوبت اول و 698 هزار و 716 دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده و برای 10 هزار و 606 نفر از واجدان شرایط هم دز سوم واکسن تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تاکید کرد: حتی افرادی که 2 دُز واکسن کرونا زده‌اند و 2 هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

وی با هشدار به احتمال گسترش شیوع کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر دو دُز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

حبیب‌زاده با اشاره به لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.19 و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

استان اصفهان/ 73 مورد ابتلای جدید ثبت شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار کرد: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  228 هزار و 138 نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 423 هزار و 916 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی در 24 ساعت گذشته را 73 نفر گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: همچنین تعداد 16 هزار و 884 نفر آمار کل فوت شدگان قطعی و مشکوک به علت کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بوده است.

وی ادامه داد: تعداد 181 هزار  و 783 نفر نیز تعداد کل بستری شدگان کرونا از از ابتدا تاکنون بوده و تعداد بهبود یافتگان نیز 122 هزار و 266 نفر اعلام شده است.

عقدک با بیان اینکه در حال حاضر 769 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، افزود: از این تعداد 168 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد آمار تعداد کل بهبود یافتگان از ابتدا تاکنون گفت: در این بازه زمانی 122 هزار و 266 نفر بهبودیافتگان کرونا هستند و تعداد بیماران ترخیص شده جدید در 24 ساعت گذشته نیز 125 نفر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین 106 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های اصفهان بستری و 14 نفر هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:‌ شبکه‌های بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی، تجارب، فرصت‌ها و چالش‌های دوران کرونا را برای مطالعات آینده مستندنگاری کنند.

منصور شیشه فروش با اشاره به زمان 22 ماهه اپیدمی کرونا، اظهار داشت: در این بازه زمانی شاهد تجربه‌ها، فرصت‌سازی و مشکلاتی در هر منطقه بودیم که جمع آوری و تحلیل و بررسی آنها برای آیندگان لازم است.

وی افزود: در این دوران با وجود بسیاری از موانع مثل کمبود ماسک، ورود بهنگام شرکت‌های دانش بنیان توانست بر این دغدغه‌ها غلبه کند و سطح تولید افزایش یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، این دوران را تجربه‌ای موفق در همکاری بین بخش‌های دولتی، خصوصی و مشارکت مردمی در حوزه بحران معرفی کرد و اظهار داشت: مردم با کسب آگاهی نسبت به تبعات و آثار این بیماری، نقش خود را در حفظ سلامت عمومی ایفا کردند.

وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون کرونا در اصفهان بالای 50 درصد است، تصریح‌ کرد: با همکاری بسیج طرح آگاهی بخشی و توسعه مشارکت مردم در استفاده از واکسن، همزمان با هفته گرامیداشت بسیج انجام خواهد شد.

استان ایلام/ هیچ مورد فوت کرونایی در 24 ساعت گذشته ثبت نشده

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 65 هزار و 688 هفت نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 63 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 101 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 20 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 64 هزار و 424 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و 150 نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ تعداد کل فوتی‌ها به 2018 نفر رسید

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با بیان اینکه 90 درصد جمعیت بالای 12 سال استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد به بیش از 75 درصد جمعیت هدف استان بوشهر هر دو نوبت واکسن کرونا تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به فوتی‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان خاطر نشان کرد: با ثبت یک فوتی جدید دیگر جمع جان‌باختگان بیماری کرونا در استان بوشهر به 2 هزار و 18 نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه روز گذشته 22 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند گفت: از این تعداد یک مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 7 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 3 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 30 بیمار از بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 7 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

کشمیری افزود: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 88 هزار و 720 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ شناسایی 70 مورد بیمار جدید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته 216 آزمایش ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 70 بیمار جدید شامل 12 بستری و 58 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 33مورد از بیرجند، شهرستان‌های زیرکوه، فردوس و قاینات هر کدام 8 مورد، دو مورد از خوسف، شهرستان‌های سرایان و نهبندان هرکدام یک مورد و از طبس 9 مورد جدید شناسایی شد.

وی با بیان اینکه همچنین از 422تست سریع کرونا 90بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد، گفت: در حال حاضر 211 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 84 نفر کرونا مثبتند و از این تعداد 25نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 2 نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: خوشبختانه مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در 24ساعت گذشته در خراسان جنوبی ثبت نشد و تعداد جان باختگان بیماری کرونا در استان همان هزار و 215نفر ثابت ماند.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان 528 هزار و 125 نفر واکسن نوبت اول، 426 هزار و 62 نفر واکسن نوبت دوم و دو هزار و 749 نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ 4 مرکز خدمات جامع سلامت کرونا شبانه‌روزی فعال هستند

حسن درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:در حال حاضر 44 مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا خدمات ارائه می‌دهند.از این تعداد 22 مرکز در مشهد فعال است که از این میان، 4 مرکز منتخب به صورت شبانه روزی به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیشتر اولویت کاری مراکز بهداشتی به سمت سرعت گیری واکسیناسیون ، رهگیری اطرافیان و قرنطینه معکوس است، گفت: در فاصله بین دو پیک باید واکسیناسیون سرعت گیرد تا آمار بیمار کاهشی شود.

مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از 70 درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علامت بوده که از آنها به عنوان ناقل نامبرده می‌شود اظهارداشت: تردد این افراد در مکان‌های عمومی و تماس با دیگران خطرناک بوده و موجب شیوع بیماری می‌شود بنابراین عموم مردم علاوه بر واکسیناسیون، باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از حضور در دورهمی‌ها را مورد توجه قرار دهند.

استان خوزستان / تاکنون 5 میلیون دوز واکسن تزریق شده

فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز امروز در جمع خبرنگاران بابیان وضعیت تزریق واکسن در خوزستان اظهار داشت در حال حاضر در استان خوزستان به ویژه شهرستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تزریق واکسن در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی افزود از آغاز فرایند واکسیناسیون در کشور در استان خوزستان تاکنون بیش از 5 میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

ابول نژادیان تاکید کرد امروزه دغدغه‌ای در زمینه تامین واکسن نداریم و بیشتر مشکل ما در خصوص افرادی است که همچنان برای تزریق واکسن مراجعه نمی کنند.

به گزارش تسنیم در روزهای اخیر دانشگاه علوم پزشکی اهواز در برنامه جالب اقدام به راه اندازی تیم های اقناع سازی برای تزریق واکسن در روستاهای برخی شهرستان‌ها مانند اهواز کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنین اعلام کرد محدودیت های تصویب شده از سوی ستاد کرونا در کشور در استان خوزستان به زودی اعمال می شود چراکه حفظ سلامت و همچنین روند خوب کنترل کرونا مهمترین اولویت ماست.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سمنان/ 11 بیمار جدید در سمنان بستری شدند

کامران قدس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 48 هزار و 875 بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد 11 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد 10 هزار و  525  نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد 9 هزار و 400 نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز 38 هزار و 353 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

استان قزوین/ تعداد بیماران بدحال 40 درصد افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با اشاره به تثبیت تقریبی موارد قطعی ابتلای روزانه کرونایی اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 113 مورد قطعی ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان شناسایی شد که این آمار نسبت به روز گذشته فقط یک نفر کمتر بود.

جلال رحمانی از کاهش 27.5 درصدی نرخ بستری‌های کرونایی روزانه هم خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته 42 بیمار کرونایی جدید به علت علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار 16 نفر کمتر از روز گذشته است.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بدحال هم 40 درصد افزایش یافت و در حال حاضر 14 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل 4 نفر افزایش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین از نصف شدن نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در 24 ساعت اخیر خبر داد و گفت: طی این مدت 2 بیمار کرونایی بدحال به خاطر علائم شدید تنفسی و ضعف جسمانی مفرط جان خود را از دست دادند که این آمار در قیاس با روز پیش 50 درصد کاهش یافته و 2 نفر کمتر شده است.

رحمانی به کاهش 34 درصدی موارد بهبودیافتگان کرونایی هم اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز اخیر 39 بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین ترخیص شدند که این آمار نسبت به روز قبل 20 نفر کمتر شده است.

وی ادامه داد: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با یک کاهش نامحسوس به 258 نفر رسید که این آمار در قیاس با روز گذشته فقط 2 نفر کاهش پیدا کرده است.

کاشان/ ثبت یک فوتی در 24 ساعت گذشته

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 16 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 9 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و چهار بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و سه بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 39 و حداکثر 84 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 11 و حداکثر 85 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 140 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 93 بیمار در شهرستان کاشان و 47 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران 25 بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری 14 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت متاسفانه یک آقا 77 سال در شهرستان کاشان جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 29 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 323 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار 545 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

 استان کردستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد

 بهروز اخوان پیش‌ازظهر امروز در ارتباط مجازی با خبرنگاران از خروج کردستان از وضعیت قرمز کرونایی خبر داد و اظهار داشت:در حال حاضر شهرستان‌های استان کردستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دادند.

وی افزود: بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی در حال حاضر، شهرستان‌های سنندج، دیواندره و بانه در وضعیت نارنجی و مریوان، سقز، دهگلان، کامیاران، سروآباد، بیجار و قروه هم در وضعیت زرد هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه خوشبختانه اخیر استقبال مردم از واکسیناسیون کرونا نسبت به اوایل اجرای طرح بهتر شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 73 درصد جمعیت استان دوز اول و بیش از 50 درصد نیز دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌ و این روند همچنان ادامه دارد.

اخوان با اشاره به اینکه شرایط تزریق نوبت سوم یا دوز یادآور برای افراد بالای 60 سال و بیماران خاص در حال انجام است، اعلام کرد: تاکنون 583 نفر این نوبت را دریافت کرده‌اند.

استان کرمان/ مجموع کل بستری‌ها از ابتدای همه‌‌گیری 42900 مورد

در حال حاضر از 23 شهرستان استان کرمان، دو شهرستان زرند و شهربابک در وضعیت قرمز، سه شهرستان کرمان، رفسنجان و سیرجان در وضعیت نارنجی، سه شهرستان فهرج، فاریاب و منوجان در وضعیت آبی و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سه هفته است که وضعیت کرونا در استان کرمان ثابت شده اظهار داشت: به‌طور متوسط 650 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند اما شیوع بیماری مقداری روند افزایشی در تعداد بیماران سرپایی داشته و جزو استان‌هایی هستیم که روند صعودی به خود گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تیم واکنش سریع در مقابل بیماری کرونا در استان وجود دارد که مقابله به موقع و پیشگیری از ابتلا را انجام می‌دهد بیان کرد: در بررسی انجام شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات استان به‌خوبی انجام نمی‌شود و مدیران دستگاه‌ها و بسیج ادارات باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در دستگاه‌های اداری نظارت کنند.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 تا ظهر امروز اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 289 مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد 173 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 30 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 18 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 9 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 59  مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 41 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 42 هزار و 910 مورد رسیده است.

وی به فوت 7 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 5 هزار و 17 مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و 37 هزار و 55 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 545 هزار و 503 مورد است.

در همین حال، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان  صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت حضور دانش آموزان در مدارس استان کرمان اظهار داشت: از اول آذرماه آموزش حضوری در تمامی مدارس استان کرمان آغاز می‌شود.

احمد اسکندری‌نسب با بیان اینکه مدارس ابتدایی و متوسطه اول با برنامه و الگویی که خود مدارس تدوین کرده‌اند، بازگشایی می شوند گفت: الگوی آموزش حضور دانش آموزان و اینکه چند روز در مدرسه باشند در اختیار منطقه و مدرسه است.

اسکندری نسب با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان همانند دوره مجازی و روزانه است و تفاوتی بین آموزش حضوری و مجازی به لحاظ الزام برای شرکت در کلاس نیست گفت: دانش آموزان بیمار می‌تواند تا زمان بهبودی در مدرسه حضور پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه دوره طولانی دوری دانش‌آموزان از آموزش حضوری و آموزش‌های مجازی آسیب‌هایی را به دنبال داشته افزود: امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و آغاز آموزش‌های حضوری مدارس این آسیب‌ها جبران شود.

اسکندری‌نسب با اشاره به اینکه در تمامی مدارس دستورالعمل‌ها و استانداردهای مدنظر رعایت می‌شود تا نگرانی برای خانواده‌ها ایجاد نشود ادامه داد: به مدارس توصیه شده که جلسات اولیاء و مربیان را با رویکرد اقناع‌سازی خانواده‌ها تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه رویکرد ما بازگشایی آرام و تدریجی مدارس است افزود: مهم‌ترین دغدغه ما سلامت دانش آموزان و همکاران فرهنگی بوده و اولویت ما رعایت مسائل بهداشتی است و مدیران مدارس در این زمینه توجیه شدند.

اسکندری‌نسب با عنوان اینکه تا کنون بیش از 97 درصد فرهنگیان استان کرمان واکسن کرونا را دریافت کردند گفت: بیش از 70 درصد دانش‌آموزان متوسطه نظری دوز دوم واکسن و بالغ‌ بر 93 درصد دوز اول واکسن را تزریق کردند که تا پایان آبان‌ماه تمامی دانش‌آموزان گروه های سنی 12 تا 18 سال استان واکسن خود را دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان از نظر واکسیناسیون فرهنگیان وضعیت مطلوبی دارد ادامه داد: میزان موافقت والدین با حضور بچه‌ها در مدارس نزدیک به 70 درصد است.

وی با اشاره به جزئیات بازگشایی مدارس در استان گفت: مدارسی که بیش از 15 نفر جمعیت در هر کلاس دارند باید دانش‌آموزان را گروه بندی کرده و زمینه حضور دانش‌آموزان برای روزهای زوج و فرد مهیا خواهد شد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گیلان/ بیش از 90 درصد گروه هدف علیه کرونا واکسینه شدند

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 263 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 41 نفر از این تعداد در شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند. 

همچنین 64 نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که 11 نفر از آنان طی 24 ساعت گذشته به این بخش منتقل شده‌اند و حال 61 نفر از بیماران کرونایی وخیم گزارش شده است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان هم‌اکنون 90.5 درصد جمعیت بالای 12 سال در گیلان دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده و 9.5 درصد گروه‌های هدف واکسیناسیون در استان هنوز برای زدن واکسن اقدام نکرده‌اند.

اگرچه استان گیلان در صدر جدول میزان واکسیناسیون در بین استان‌های کشور قرار دارد و 75.5 درصد جمعیت بالای 12 سال در گیلان هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما برای رسیدن به ایمنی نسبی جامعه باید این آمار به بیش از 85 درصد برسد.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر 12 شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی کرونایی و 5 شهرستان دیگر در رنگ‌بندی زرد قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان قرمز یا نارنجی نیست.

استان مرکزی/ 79 بیمار جدید شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، 79 بیمار جدید کووید 19 شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شد.

سیدمحمد جمالیان افزود: 24 نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: 55 نفر از این مبتلایان جدید نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند که شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به 104 هزار و 719 نفر رسید.

جمالیان افزود: متاسفانه در این بازه زمانی چهار بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخت و شمار فوتی‌های این بیماری به 2 هزار و 951 نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به مسئله واکسیناسیون گفت: از مردم می خواهیم حتما برای دریافت هر نوع واکسنی که دوست دارند به یکی از مراکز تجمیعی مراجعه کنند چرا که تجربه پیک های قبلی به خصوص پنجم نشان داده،واکسیناسیون در کنترل بستری و کاهش مرگ و میر اثرگذار است، 85درصد یک جامعه باید بطور کامل واکسیناسیون شوند تا همه زحماتی که تاکنون کشیده شده هدر نرود و بتوان به یک ایمنی کامل و جمعی رسید.

وی ادامه داد: در وضعیتی از بحران قرار داریم که نمی توان نشست و منتظر مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون ماند چرا که در این شرایط افزایش یک درصد آمار افراد واکسینه شده کاری سخت و مشکل است،از این رو باید فعال بود و با ارائه آموزش و افزایش آگاهی مردم در خصوص اثرات واکسن موثر واقع شد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …