جمعه , 10 فروردین 1403

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۴۱ درصدی نرخ ابتلای روزانه نسبت به ابتدای هفته/ افزایش نگرانی کارشناسان از عادی‌انگاری‌ها+ نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، درحالی که برای سومین روز متوالی روند نرخ ابتلای روزانه کرونا در سراسر ایران صعودی بوده مقایسه آمارهای منتشر شده رسمی از شاخص‌های مختلف کرونا نشان می‌دهد نسبت به اول هفته جاری نرخ ابتلای روزانه 41.54 درصد صعودی بوده و این آمار باعث نگرانی کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان در شرایط فعلی شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: در شرایطی که احتمال ورود غیر مستقیم ویروس “اُمیکرون” به کشور وجود دارد از هر زمان دیگری لازم است که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود به این دلیل که قدرت سرایت بسیار بالای این ویروس جهش یافته می‌تواند مشکلی قابل توجه در دوره همه‌گیری کرونای کشورمان ایجاد کند.

این گروه معتقدند ادامه روند نرخ صعودی ابتلا در سه روز گذشته و البته در مقایسه با ابتدای هفته بیانگر این نکته است که ویروس منحوس همواره در ایران فعال بوده و توان ایجاد زنجیره انتقال گسترده را برای موج تازه دارد بنابراین با استفاده از کم‌هزینه‌ترین راهکار یعنی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نباید اجازه تشکیل این زنجیره داده شود.

به گفته کارشناسان نقش کلیدی و اصلی در ایجاد بحران آتی زیر سایه احتمال ورودی ویروس جهش یافته به کشورمان به عهده واکسن‌نزده‌هاست به این دلیل که این گروه بیشترین شانس ابتلا به ویروس را داشته و با درنظر گرفتن سهم آنها در جامعه احتمال بروز بحرانی تازه با ویروس جهش یافته در کشور دور از انتظار نیست و بهترین راهکار این است که گروه یاد شده برای مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون مشارکت داشته و هرچه سریعتر اقدام کنند.

کارشناسان درباره ایجاد مصونیت با تزریق واکسن نیز اظهار می‌کنند: براساس تحقیقات انجام شده دستیابی به حداکثر مصونیت بعد از تزریق و تکمیل حداقل دو دُز واکسن کرونا به دست می‌آید که آنهم بعد از روز سی‌ام تزریق دو دوم است بنابراین هرچه گروهی که واکسن نزده‌اند زودتر اقدام کنند علاوه براینکه سلامت خودشان را در شرایط فعلی تضمین کرده‌اند مسئولان را برای مدیریت کم هزینه‌تر موج بعدی همراه کرده‌اند.

این درحالی است که متخصصان بهداشت و درمان  واقعیت آماری کرونا در شرایط فعلی را با استناد به اعداد و ارقام منتشر شده بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که زمانی که نرخ ابتلای روزانه در دو جدول آخر منتشر شده از وضعیت همه‌گیری نشان می‌دهد نرخ ابتلای روزانه رشدی 13.99 درصدی را به خود دیده و موارد بستری روزانه هم تغییر محسوسی نداشته و تنها 4 نفر کاهش یافته است، بنابراین در واقع زنگ هشدار به صدا در آمده که ویروس فعال و قابلیت ایجاد بحران را دارد.

البته گروه یاد شده با افزایش دامنه بررسی خود در دوره 16 روزه نیز مهر تایید به صدا درآمدن زنگ هشدار در دوره همه‌گیری زده‌اند به این دلیل که بازهم بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در همین دوره نرخ ابتلای روزانه کاملاً زیرپوستی روند صعودی را ادامه داده و علی‌رغم تام فراز و فرودهای روزانه در مجموع روند افزایشی با شیب ملایم خود را ادامه داده است.

رعایت پروتکل‌ها همچنان مؤثرترین راهکار

در این زمینه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا با اشاره به احتمال ورود ویروس جهش یافته به کشور گفت: کماکان مؤثرترین و ارزان‌ترین روش مقابله در مقابل سوش جدید ویروس کرونا (اٌمیکرون) همان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست و استفاده از ماسک است.

علیرضا زالی افزود: یکی از عمده مسائل مهم در بحث کرونا، سوش جدید است که در آفریقا منتشر شده و جهان با این سوش جدید دوباره در معرض خطر است بنابراین اتخاذ سیاست‌های متناسب از سوی دولت‌ها در دستورکار قرارگرفته و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی گفت: هنوز اطلاعات کافی از این ویروس جدید نداریم، اما می‌دانیم که فوق العاده سرایت پذیر است و در آفریقا نیز عمده کسانی که این سوش جدید را گرفته اند، علائم خفیفی مانند گرفتگی عضلانی و … دارند و موارد مرگ جدید نیز ناشی از این سوش هنوز گزارش نشده است.
زالی تصریح کرد: اینکه آسترازنکا اعلام کرد که واکسن آسترازنکا در مقابل این سوش جدید نیز مقاوم است خیلی زود بود، چرا که در این مدت کوتاه نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد و برای اظهارنظر دقیق به دو سه هفته زمان نیاز داریم.
وی ادامه داد: به هر حال درباره این سوش اظهارات کمی صورت گرفته و مشخص نیست که ما با یک ویروس نه چندان کشنده مواجهیم یا خیر.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت:، اما آنچه مسلم است اینکه استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی در همه سوش‌ها موثر است و ارزان‌ترین و مؤثرترین روش مقابله نیز همان رعایت شیوه نامه‌ها است.
وی افزود: البته با این سوش جدید، اضطراب جهانی شکل گرفته و ترس باعث افزایش رعایت شیوه نامه‌ها می‌شود که در این خصوص نیز طبق گزارش بازرسان اصناف، رعایت پروتکل‌ها در اصناف به خوبی انجام می‌شود.
دکتر زالی درباره تزریق دوز سوم واکسن نیز گفت: عمده این تزریقات در تهران است و تهران در دُز سوم نیز پیشروتر است و استراتژی ما نیز حرکت به سمت تزریق دُز سوم است که دُز سوم به موقع تزریق شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/32 نفر زیر دستگاه ونتیلاتور

محمدامین ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: در شبانه روز گذشته 636 نفر بر اثر علائم سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان بستری شده و تعداد 32 نفر نیز با مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی از وجود 379 بیمار مشکوک به کرونا در استان خبر داد و گفت: هم اکنون 162 نفر بیمار بدحال نیز در بخش ویژه در حال مداوا هستند.

وی با اشاره به ابتلای 315 نفر در شبانه‌روز گذشته به کرونا تصریح کرد: تاکنون در مجموع 319 هزار و 143 نفر به این بیماری مبتلا شده و 72 هزار و 185 نفر از بیماران بستری نیز بهبود یافتند.

ولی‌زاده با اشاره به فوت 6 نفر دیگر در شبانه روز گذشته بیان کرد: با فوت این تعداد نیز مجموع کلی جان باختگان کرونایی در آذربایجان‌غربی به هفت هزار و 124 نفر رسید.

وی با بیان اینکه 19 هزار و 91 نفر دیگر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند افزود: همچنین تاکنون تعداد واکسیناسیون دوز سوم نیز به 32 هزار و 407 نفر رسیده است.

استان البرز/ یک بیمار کرونایی در 24 ساعت گذشته فوت شد

مهرداد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  کرج،  در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز اظهار داشت : در 24 ساعت گذشته 40 بیمار با علائم کووید 19 در مراکز درمانی استان بستری شده اند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 78 هزار و 900  نفر  است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز  با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 279 نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند ، بیان کرد:  از این تعداد، ابتلای 77 نفر به بیماری کووید 19، تا این تاریخ قطعی شده است. 

بابایی با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته حدود 1000 بیمار سرپایی به مراکز درمانی البرز مراجعه کرده اند، عنوان کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 1 بیمار کووید 19 جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به 6444 نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه شیوه نامه های بهداشتی باید با جدیت بیشتری اجرایی شود، گفت: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 72 هزار و 172 نفر از مراکز درمانی ترخیص شدند.

استان اصفهان/ 172 مبتلای جدید شناسایی شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و 242 هزار و 257 نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 425 هزار و666 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی در 24 ساعت گذشته را  172 نفر گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: همچنین تعداد 17 هزار و 19 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و مشکوک به علت کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بوده است.

وی ادامه داد: تعداد 183 هزار و 357 نیز تعداد کل بستری شدگان کرونا  از ابتدا تاکنون بوده و تعداد بهبود یافتگان نیز 123 هزار و 516 نفر اعلام شده است.

عقدک با بیان اینکه در حال حاضر 553 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، افزود: از این تعداد 115 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد آمار تعداد کل بهبود یافتگان از ابتدا تاکنون گفت: در این بازه زمانی 123 هزار و 516 نفر بهبودیافتگان کرونا هستند و تعداد بیماران ترخیص شده جدید در 24 ساعت گذشته نیز  114 نفر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین 101 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های اصفهان بستری و 11 نفر هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

عقدک ادامه داد: خوشبختانه سیر روند بیماری در استان اصفهان نزولی است و در حال حاضر 5 شهرستان برخوار، بویین و میاندشت، تیران، خور و دهاقان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند و هیچ شهرستانی در استان اصفهان قرمز و نارنجی نیست.

استان اردبیل/ روند نزولی ابتلا ادامه دارد

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: شمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل برای دهمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.19 در این استان در رقم 2 هزار و 577 نفر باقی ماند.

وی بیان کرد: در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان نیز به 184 نفر کاهش یافته که 713 نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

حبیب‌زاده اظهار کرد: طی شبانه روز گذشته 33 فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که این میزان بستری نیز پایین ترین رقم در چهار ماه گذشته بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده سه ماه، 156 نفر کاهش را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.19 در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند.

وی از مراجعه 68 فرد مشکوک به ابتلای کووید.19 به مراکز درمانی استان اردبیل در شبانه روز گذشته خبر داد و بیان کرد: امیدواریم که این استان دچار موج ششم کرونا نشود.

حبیب‌زاده همچنین از بستری شدن 44 نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته 26 نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی وضعیت کنونی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال صعودی شدن شیوع کرونا در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، کوثر، گرمی، سرعین، پارس‌آباد، بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر و نیر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ مجموع فوتی‌های کرونا به 2025 نفر رسید

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، از پایش مرز‌های دریایی استان بوشهر برای مقابله با گونه جدید کرونا خبر داد و اظهار داشت: اگرچه ملوانان بوشهری با کشور‌های آفریقایی در ارتباط مستقیم نیستند، اما با توجه به رفت و آمد آنان به کشور‌های حوزه خلیج فارس و امکان ابتلا به بیماری، سلامتی آنان پس از بازگشت از سفر به‌صورت دقیق بررسی می‌شود تا از ورود گونه جدید کرونا «اُ میکرون» جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از روند کاهشی ابتلا به کرونا در این استان خبر داد و بیان کرد: روز گذشته 40 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 11 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را 74 نفر دانست و افزود: این تعداد بیمار نسبت به روز گذشته کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه 2 بیمار کرونایی دیگر در بیمارستان‌های استان بوشهر جان خود را از دست دادند خاطر نشان کرد: یک مرد 37 ساله و یک زن 70 ساله بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به جمع قربانیان این بیماری افزوده شد.

کشمیری اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده‌اند و 2 هزار و 25 نفر به همین علت فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون 5 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، یک نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

به گفته دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، روز گذشته 41 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 13 نفر به کرونا دچار بودند.

استان خراسان جنوبی/ مجموع قربانیان کرونا 1231 نفر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 318 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 75 بیمار جدید شامل 27 بستری و 47 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: همچنین از 264 تست سریع کرونا 62 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 201 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 80 نفر کرونا مثبتند، گفت: از این تعداد 16 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: 3 مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به یک هزار و 231 نفر رسید.

وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان 535 هزار و 87 نفر واکسن نوبت اول، 444 هزار 163 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ تزریق دُز سوم واکسن بیماران خاص و صعب‌العلاج در حال انجام است

جواد رجبیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: تمامی بیماران خاص و صعب‌العلاج بالای 12 سال در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دُزهای اول و دوم واکسن کرونا را در مراکز تخصصی خود دریافت کردند و اطلاع‌رسانی لازم به این افراد جهت دریافت دُز سوم این واکسن صورت پذیرفته و این کار به سرعت در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تزریق دُزهای اول و دوم واکسن کرونا بیماران خاص و صعب‌العلاج به عهده معاونت درمان بود و واکسن افراد تحت پوشش در مشهد در بیمارستان‌های امید، ناظران، منتصریه و مرکز درمانی بیماران تالاسمی و هموفیلی انجام شد.

مسئول امور بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تزریق دُز سوم واکسن کرونا بیماران خاص و صعب‌العلاج توسط معاونت بهداشت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اسامی بیماران خاص و صعب‌العلاج حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اختیار معاونت بهداشت قرار گرفته و این افراد می‌توانند 6 ماه پس از دریافت دُز دوم واکسن کرونا، جهت دریافت دُز سوم این واکسن به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه نمایند.

رجبیان تأکید کرد: تزریق دُز سوم واکسن بیماران خاص در مراکز تخصصی‌شان انجام نمی‌شود و این افراد جهت دریافت واکسن نباید به این مراکز مراجعه نمایند و تمامی بیماران مشهدی و شهرستانی می‌توانند به نزدیکترین مرکز واکسیناسیون کرونا به محل کار یا سکونت خود مراجعه کنند.

وی بیان کرد: 20 هزار بیمار خاص و سخت درمان در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که شامل بیماران مبتلا به سرطان، بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی‌، MS، پیوند عضو‌، دیابت، اوتیسم، EB وSMA  بوده و این افراد باید پس از گذشت 6 ماه از زمان دریافت دُز دوم واکسن کرونا، جهت دریافت دُز سوم این واکسن به یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سمنان/ 63 مورد جدید در 24 ساعت گذشته

بنا بر اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، تست کرونای 63نفر در استان سمنان در شبانه‌روز گذشته مثبت اعلام شد که از این تعداد 45نفر به قرنطینه خانگی رفتند و 18نفر در بیمارستان بستری شدند.

این درحالی است که در شبانه‌روز گذشته یک نفر مشکوک به کرونا جان باخت و در همین مدت 12نفر هم با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

کامران قدس، سرپرست دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونابیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون 49 هزار و 325 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در 24ساعت گذشته (از هشتم الی نهم آذرماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 17 بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-19در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان عنوان کرد: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون به 10 هزار و 635 نفر رسیده است و 38 هزار و 690 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس ادامه داد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید 19از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به 9 هزار و 501 نفر رسید.

فرشید فریور، دبیر ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار داشت: تاکنون 624هزار دز واکسن در منطقه تحت دانشگاه علوم پزشکی سمنان تزریق شده است.

وی افزود: 92درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان یک دز واکسن و 80درصد از این جمعیت دو دز واکسن را دریافت کردند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: افرادی که چهار ماه از تزریق واکسن‌های سینوفارم، برکت، بهارات و 6ماه از اسپوتنیک، استرازنکا گذشته برای دریافت دز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز 92درصد از مردم واکسن دز اول خود را دریافت و آمار واکسیناسیون هر دو دز تقریباً 81درصد است که مشابه سمنان محسوب می‌شود.

در حال حاضر شهرستان‌های شاهرود، دامغان در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های سمنان، گرمسار، مهدی‌شهر، و سرخه زرد و شهرستان میامی و آرادان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

استان فارس/ 155 بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ‌یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه تنها شهرستان ممسنی در وضعیت نارنجی قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان در حالت زرد و آبی هستند که در این میان شیراز به عنوان مرکز استان در وضعیت زرد است.

ثبات در این روند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون از موضوعات مورد تاکید متولیان بهداشت است. با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیش‌بینی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کرونا خبر داده و از شیوع سویه جدید کرونا در آفریقا ابراز نگرانی کرده‌اند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در مجموع بیش از یک میلیون و 751 هزار و 837 مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده که از این تعداد یک میلیون و 498 هزار و 492 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده و با بررسی نمونه‌های انجام شده، 440 هزار و 800 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 253 هزار و 345 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 59 هزار و 104 بیمار مثبت و در مجموع تاکنون، 499 هزار و 904 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

براساس این اعلام 155 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند و هم اکنون هزار و 103 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد 147 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با جان باختن یازده هم استانی دیگر در اثر ابتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هفت هزار و 249 نفر افزایش یافت.

استان قزوین/ مرگ و میر ناشی از کرونا دو برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش 30 درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 62 مورد جدید ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار 14 نفر بیشتر از روز گذشته است.

جلال رحمانی با اشاره به کاهش 5 درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته 53 بیمار کرونایی جدید به خاطر علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز قبل 3 نفر بیشتر است.

وی ادامه داد: همچنین آمار بیماران بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور هم 11 درصد افزایش یافت و در حال حاضر 10 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این آمار از روز پیش فقط یک نفر بیشتر شده است.

رحمانی از 2 برابر شدن نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه هم خبر داد و گفت: در 24 ساعت اخیر 2 بیمار کرونایی بدحال در استان به دلیل شدت علائم بیماری جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به روز قبل یک نفر افزایش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه به کاهش 20 درصدی آمار روزانه بهبودیافتگان کرونایی اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز اخیر 43 بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار 11 نفر از روز گذشته کمتر شد.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با 2.6 درصد افزایش به 238 نفر رسید که در مقایسه با روز پیش 6 نفر بیشتر شده است.

کاشان/ تعداد بیماران بستری برای دومین روز متوالی صعودی شد

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 15 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 9 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و پنج بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و یک بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل شش و حداکثر 84 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 17 و حداکثر 81 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 100 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 63 بیمار در شهرستان کاشان و 37 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران 9 بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری هشت بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته خوشبختانه هیچ بیماری در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به38 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 207 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار 563 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کردستان/534 بیمار جدید کرونایی در طرح شهید سلیمانی شناسایی شد

 بهروز اخوان پیش‌ازظهر امروز در ارتباط مجازی با خبرنگاران به تشریح اقداماتی که در قالب طرح شهید سلیمانی برای مهار کرونا از هفته گذشته تا کنون در استان اجرا شده است، پرداخت و اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون چهار هزار و 222 تست کرونا از افراد دارای علائم در کردستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با فعالیت یکهزار و 304تیم در قالب این طرح، اقدامات مؤثری در راستای بیماریابی، قرنطینه و کنترل این بیماری انجام شده است، افزود: از تعداد تست‌های انجام شده، 534نفر دارای علائم مثبت شناسایی شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان با ذکر اینکه در طول یک هفته اخیر 47 مورد مراقبت در منزل با رصد و پیگیری تیم‌های  طرح شهید سلیمانی انجام شده است، گفت: همچنین یکهزار و 596نفر در منزل تحت قرنطینه خانگی قرار گرفته‌ و به هشت هزار و 869 خانواده سالم  و 512خانواده افراد دارای بیمار مبتلا به کووید19 آموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده است.

وی، طرح شهید سلیمانی را در پیشگیری و کنترل کرونا بسیار تأثیرگذار خواند و تصریح کرد: این طرح دستاوردهای خوبی در مهار بیماری و کاهش مراجعات به مراکز درمانی داشته و باید ادامه باید.

اخوان با اشاره به وضعیت کنونی کرونا در استان تأکید کرد: باید واکسیناسیون به صورت محله به محله و خانه به خانه برای اقشار آسیب‌پذیر ادامه یابد تا به پوشش حداکثری از افراد واکسینه شده دست یابیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان با یادآوری اینکه «بیماریابی» نقش مؤثری را در پیشگیری از شکل‌گیری موج ششم کرونا در استان دارد، اظهار کرد: سایر راهبردهای طرح شهید سلیمانی نظیر مراقبت در منزل مبتلایان، نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و آموزش جامعه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که با اجرای آن، شاهد اتفاقات خوبی در تسریع واکسیناسیون و کاهش ابتلا به این بیماری بوده‌ایم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گیلان/ 58 بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 238 نفر از بیماران مبتلا به کرونا هم‌اکنون در بیمارستان‌های سراسر استان گیلان بستری هستند و این میزان بستری روند ثابت را طی می‌کند.

همچنین شمار بستری‌شدگان کرونایی در یک شبانه‌روز در بیمارستان‌های استان گیلان که در تابستان امسال و ماه‌های پیش از آن 3 رقمی بود و شاهد افزایش فزاینده آن بودیم از مدت‌ها پیش 2 رقمی شده و اکنون تعداد آن 58 نفر است.

 بر اساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 57 نفر از بیماران مبتلا به کرونا به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و شرایط مساعدی ندارند.

شایان ذکر است که 12 نفر از بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه به تازگی به این بخش افزوده شده‌اند و  همچنین تعداد 56 نفر از بیماران کرونایی در سراسر استان گیلان به دلیل شدت علائم بیماری بدحال هستند.

 طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی در حال حاضر 14 شهرستان گیلان در وضعیت آبی و 3 شهرستان رودبار، آستارا و رضوانشهر رنگ‌بندی زرد کرونایی را تجربه می‌کنند و ورود مسافران به این شهرها یکی از عوامل زرد بودن آن‌ها است.

 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …