پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

توسعه فناوری در کشاورزی موجب افزایش بهره وری می شود

به گزارش ایرنا، «سورنا ستاری»  روز شنبه در آیین گشایش شهرک استارتاپی کشاورزی و امنیت غذایی و صنایع وابسته و کارخانه نو آوری سورین در  شهرستان فردیس استان البرز افزود:  امنیت غذایی یکی از بحث های جدی  است که معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری در ۲ سال اخیر روی آن تمرکزقابل توجهی داشته  است.

معاون علمی وفناوری رییس جمهور گفت : باید بسیاری از  طرح های مربوط به تهیه غذا  بدون آسیب  به محیط زیست و  آب و خاک را در داخل کشور تامین کنیم.

ستاری  بیان داشت : در این زمینه  یک برنامه جامع  توسط  معاون اول  رییس جمهور به وزارت کشاورزی ابلاغ  شده  که  این برنامه شاخص های  بسیار متنوعی دارد ضمن آنکه ۱۳ بند آن خاص  است که هر کدام پژوه های مفصلی دارد و امیدوارم موارد این چنینی مانند توسعه کارخانه نوآوری در حوزه های کشاورزی بتواند اتفاق های خوبی را رقم بزند.

وی افزود: بخش خصوصی در زمینه پژوهش  فناوری می تواند  سرمایه گذاری کند و در این زمینه نقش آفرینی داشته باشد.

ستاری گفت: بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که کمترین شرکت های دانش بنیان دارد؛ بنابراین هم  در بخش سنتی و هم فناوری بیشترین وابستگی را دارد ؛ امروز فناوری  جدید در حوزه کشاورزی نداریم  و به دنبال کشت های طبقاتی در کشاورزی نرفته ایم.

وی افزود:  براین اساس  معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در بحث امنیت غذای  برنامه جامعی را در دستور کار دارد  ضمن آنکه  حوزه بیوتیک های کشاورزی ،کیفیت محصولات، حوزه دارو و واکسن  و  کشت های متراکم  در کشور نیازمند پیگیری است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار داشت : باید یک فرهنگ جدیدی در حوزه کشاورزی کشور حاکم شود زیرا این  بخش پرسود است اما باید از حالت سنتی خارج شد و مقاومت ها  در این بخش قابل شکسته شدن است.

ستاری  ادامه داد: بخش سنتی بعد از مدتی متوجه می شود برای اینکه  توسعه پیدا کند باید سرمایه گذاری کند چرا که  فعالیت  استارتاپی بین ۳۰ یا ۴۰ درصد سود می دهد  و در سال ۲۰۰ یا ۳۰۰ درصد رشد  پیدامی کند.

وی تاکید کرد: حوزه های مربوط به آبزیان را هم می توان توسعه داد، هزاران ایده برای سرمایه گذاری در این حوزه ها با سود بالا وجود دارد، با افزایش فناوری  و استفاده از ظرفیت نیروهای خلاق می توان دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: آب و خاکمان را از بین می بریم؛ اگر فناوری  در بخش کشاورزی وارد شود به راحتی می توان خیلی از تابوهای قدیمی در حوزه کشاورزی شکست ؛ پس باید از فناوری جدید استفاده کرد.

ستاری افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی باعث می شود تا ایده ها تبدیل به ثروت شود ؛ تجاری سازی حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …