سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403

توسعه طرح های آبخیزداری خسارات سیلاب ها را کاهش می دهد

ابوطالب قزلسفلو روز سه شنبه در بازدید از پروژه ها و سازه های آبخیزداری از جمله حوضه آبخیز دره وسیه استان البرز، بر حفظ و نگهداری از منابع طبیعی  تاکید کرد و افزود: اصولی ترین راه کاهش مخاطرات سیلاب در حوزه شهری، در گرو مشارکت همه جانبه دستگاه ها است.

وی با اشاره به اثر بخشی  سازه  آبخیز داری  در محدوده پارک جهان نما کرج گفت: با مرمت سازه های گابیونی سنواتی قبل و احداث سازه های سنگ و ملاتی در نقاط مشرف به شهر  کرج میزان قابل ملاحظه‌ای از حجم سیل در خروجی کاسته می شود.

قزلسفلو در ادامه این بازدید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز نیز ضمن اشاره به اینکه افزایش رو به رشد تلفات منابع آب و خاک حوضه های آبخیز در چند دهه اخیر در اثر بهره برداری غیراصولی از منابع شدت فزاینده ای یافته، گفت: این موضوع ضمن تشدید وقوع سیلاب ها و افزایش نرخ تولید رسوب و کاهش عمر مفید مخازن سدها، موجبات کاهش تولید و تلفات سرمایه های ملی کشور را فراهم کرده است.

حامد فرضی از اهداف اجرای پروژه آبخیزداری به کنترل و بهره وری از سیلاب و تغذیه سفره های آب زیرزمینی پایین دست اشاره کرد و افزود: به دلیل اهمیت بالای فعالیت های آبخیزداری در منطقه، نظارت مستمر از پروژه ها صورت می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش سازه‎های آبخیزداری در مهار سیلاب اظهار داشت: ساخت و ترمیم پروژه های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است و وجود این پروژه ها تاثیر مثبتی در مناطق پایین دست خواهد داشت لذا سازه های آبخیز نقش مهمی در ذخیره نزولات جوی و جلوگیری از جاری شدن سیل و وارد آمدن خسارت به زیرساخت ها و مناطق شهری دارد.

فرضی اضافه کرد: اقدامات موثر انجام شده در سر شاخه‌ها باعث کنترل رسوبات حاصله و خاک‌های فرسایش یافته می شود و این عملیات باعث کاهش قدرت تخریبی سیل و آسیب خاص به این سازه‌ها می شود.

وی بیان داشت: همچنین ایجاد مخزن ، کاهش شیب رودخانه ، تثبیت بستر رودخانه ، احداث سازه های سنگ ملاتی، ممانعت از فرسایش کناری و انتقال چوب آلات و تنه درختان به محیط پایین دست ضمن کاهش دبی پیک و حجم سیلاب باعث کاهش قدرت تخریبی آن می شود.

استان البرز با وسعتی در حدود پنج هزار و ۱۶۹ کیلومترمربع (حدود ۰.۳درصد از مساحت کشور) دارای ۶۸ حوضه آبخیز کوچک و بزرگ است.

حوضه های آبخیز اصلی شامل حوضه آبخیز کرج،  سفیدرود و حوضه آبخیز کرج-شور است.

رودخانه‌های استان شامل رودخانه کرج ، رودخانه طالقان ، رودخانه شور ساوجبلاغ، رودخانه کردان و رودخانه ارنگه‌رود است و سدهای بزرگ استان ۲ سد امیرکبیر و سد طالقان می باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …