یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

بیش از ۵۱۲ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی صادر شد

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۲۲ درصد افزایش و از نظر وزن ۳۵ درصد کاهش داشته است.

حسن رحیمی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار کالای صادراتی چهار هزار و ۳۶۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۸۰ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار و وزن ۶۵۲ هزار و ۴۸۹ تن مربوط به صادرات قطعی استان از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بوده است.

وی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۲ درصد افزایش، ارزش سه درصد و به لحاظ وزن ۴۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی‌جات، سیمان، کاشی و سرامیک، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، خرما، قیر و میلگرد بوده که عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

وی افزود: همچنین از محل صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان) ۹ هزار و ۹۹۴ پروانه صادراتی در این مدت ارائه شده است.

رحیمی‌زاده گفت: ارزش این پروانه‌های صادراتی ۴۳۲ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار به وزن بیش از ۹۵۳ هزار و ۹۰۳ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۶ درصد کاهش، از نظر ارزش ۲۸ درصد افزایش و وزن ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل سیمان، شیشه، میلگرد، گاز مایع، هیدروکربن و از این قبیل بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات این استان به کشور افغانستان صادر می‌شود و حجم صادرات به کشورهای دیگر اندک است.

وی افزود: ماهیرود یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی بین ایران و افغانستان است و حدود ۳۰ درصد مجموع تجارت ایران با افغانستان از مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام می‌شود.

رحیمی‌زاده گفت: حدود ۲۰ درصد مجموع صادرات از ماهیرود مربوط به کالاهای تولیدی خراسان جنوبی است که باید تلاش کنیم حجم کالاهای صادراتی استان به‌ویژه به مقصد کشور افغانستان افزایش یابد.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …