شنبه , 15 اردیبهشت 1403

برداشت پنبه در البرز مکانیزه شد

محمد تاج الدینی روز یکشنبه در حاشیه بهره برداری از کمباین برداشت پنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ورود این کمباین برای رونق کشت پنبه در البرز و همچنین شهرستان اشتهارد تاثیر زیادی دارد، افزود: پنبه یک محصول راهبردی است که جای ماشین های کمباین برای برداشت محصول خالی بود.

وی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده توسط شرکت کمباین سازی ایران و بانک کشاورزی ۱۰ دستگاه کمباین خریداری شد که یک دستگاه آن برای اراضی پنبه اشتهارد اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه قیمت این کمباین بالغ بر سه میلیارد تومان می باشد، گفت: حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰  میلیون تومان آن در قالب تسهیلات توسط بانک کشاورزی و مابقی از طریق کمک های بلاعوض دولتی و آورده کشاورزان تامین شده است.

اشتهارد تنها مرکز کشت پنبه در البرز

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه اشتهارد از گذشته تاکنون تنها منطقه کشت پنبه در استان بوده است، اظهار داشت: این شهرستان دارای سه هزار هکتار اراضی زراعی است که تا پیش از این نیمی از این اراضی به کشت پنبه اختصاص می یافت ولی افزایش هزینه ها همچون هزینه دستمزد کارگر برای برداشت محصول منجر به کاهش رغبت یه این کشت شد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر میزان کشت پنبه در اشتهارد به حدود ۲۰۰ هکتار رسیده است، گفت: با ورود این کمباین به شهرستان اشتهارد شاهد صرفه جویی در هزینه ها تا ۵۰ درصد و افزایش سرعت برداشت محصول خواهیم بود.

وی افزود: به همین منظور درصدد هستیم تا کشت پنبه را در شهرستان اشتهارد و همچنین استان توسعه دهیم.

در شهرستان اشتهارد سه کارخانه تولید و فراوری پنبه فعال هستند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …