پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

بخشنامه های خلق الساعه‌ صادرکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است

پرهام رضایی روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان که  با حضور استاندار البرز برگزار شد، گفت: درصورتی رفع چالش های ناشی از صدور این‌گونه بخشنامه های کارشناسی نشده البرز در بحث صادرات از ظرفیت های ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به رویکرد و نگاه ویژه استاندار البرز نسبت به مسائل بخش خصوصی و توسعه صادرات استان افزود: این مهم موجب دلگرمی فعالان این عرصه شده است.

وی رسالت مهم اتاق بازرگانی را بهبود فضای کسب و کار بر اساس سیاست گذاری ها ، قوانین و مقررات ملی و ارزیابی و تسهیل مراودات خارجی عنوان کرد. 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز رسالت اتاق بازرگانی را حضور در نشست‌های مشترک با دستگاه های اجرایی مرتبط با اقتصاد، تولید، صنعت ، کشاورزی و حمایت از سرمایه گذاری‌ها در پروژه‌ های داخلی عنوان کرد.

رضایی با اشاره به اهمیت  میزبانی هیات‌های تجاری خارجی و فعالیت در حوزه روابط بین الملل به منظور توسعه صادرات استان گفت: در اتاق بازرگانی البرز در کنار این مباحث ، کمیسیون‌ها و تشکل‌های تخصصی نیز به طور پیوسته برگزار شده است.

وی ضمن اشاره به اقدامات مهم اتاق بازرگانی البرز در خصوص صدور کارت های بازرگانی از استاندار درخواست کرد جهت انتقال کارت های بازرگانی خارج از استان دستور  پیگیری‌ لازم را صادر نماید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز گفت: تعداد مصوبات شورای گفت‌وگو در هشت ماه گذشته  به ۳۲ مورد رسیده است، این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۲۸ مورد بوده است.

رضایی اظهار کرد: تاکید ما در همه جلسات با مسوولان کشوری حمایت و اعتماد هرچه بیشتر دولت به بخش خصوصی است و درخواست داریم سهم بخش خصوصی در امورات کشوی از ۲۰ درصد کنونی بیشتر شود.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری میزگردهای تخصصی حوزه توسعه صادرات افزود: درمجموعه اتاق بازرگانی البرز طی هشت ماه گذشته در بحث ارتباطات بین الملل،  نشست‌های B۲B با فعالان اقتصادی استونی و ازمیر ترکیه داشته ایم.

رییس اتاق بازرگانی البرز ادامه داد:  در این مدت دیدار با فعالان اقتصادی کنیا، امضای تفاهم نامه با اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئد، ملاقات با سفیر بنگلادش و میزبانی از هیات‌ های عراقی و سوری از جمله برنامه های اتاق بازرگانی استان بوده است. 

وی با اشاره به تشکیل انجمن صادرکنندگان البرز گفت: این انجمن با هدف برگزاری جلسات بحث و بررسی های  تخصصی پیرامون مسائل حوزه صادرات استان ایجاد شده است.

رضایی گفت: استان البرز ظرفیت های بالایی درحوزه صادراتی بهره مند است و با کشور های همسایه از جمله افغانستان، سوریه و عراق تعامل و همکاری دارد.  

وی گفت: درچنین شرایطی یکی از تولیدکنندکان البرزی که جزو واحدهای نمونه صادراتی استان است به دلیل صادرات به سوریه هنوز حدود ۶ میلیون دلار پول بلوکه شده در آنجا دارد.

وی افزود: وقتی بانک مرکزی در این مورد همکاری لازم را با صادرکنندگان نداشته باشد چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که رشد دو تا سه برابری صادرات کشور در چند سال آینده محقق شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز تصریح کرد: بانک مرکزی در حال حاضر بر روی بازگشت ارز صادراتی متمرکز شده است، در حالی که با توجه به وجود تحریم ها  نظام بانکی باید از بروز مواردی مانند پولشویی در کشور جلوگیری کند.

وی با اشاره به موانعی که برای تولیدکنندگان در زمینه تهاتر صادرات در برابر واردات وجود دارد، افزود: معاملات ما در بحث صادرات با تجار و بازرگانان کشورهای همسایه از جمله سوریه و عراق برحسب ریالی است، اما تولیدکنندگان ایرانی بعد از انجام این معاملات با تجار مربوطه از سوی بانک مرکزی بدهکار دلاری محسوب می شوند، این مشکل باید از سوی بانک مرکزی برطرف شود.

دراین نشست جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان حضور داشتند.

 استان البرز دارای سه هزار۵۰۰ واحد تولید و صنعتی است.
 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …