پنجشنبه , 30 فروردین 1403

باقری: نیاز جامعه جهانی به ظرفیتهای راهبردی ایران دلیل موافقت با پیوستن به شانگهای و بریکس است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم؛ علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ه به مجارستان سفر کرده است، در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت: شانگهای یک سازمان سیاسی، امنیتی و راهبردی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه، اهتمام دارد تا از همه ظرفیت‌های موجود برای ایجاد و تقویت صلح و ثبات در منطقه استفاده کند.

وی اظهار کرد: بنابر باور جمهوری اسلامی ایران، عامل اصلی بی‌ثباتی در جهان، یکجانبه گرایی است. از این رو جهت بازگرداندن صلح و ثبات به جهان امروز نیازمند کنار گذاشتن سیاست یکجانبه گرایی و گذار به سمت چندجانبه گرایی هستیم.

باقری ادامه داد: سازمان شانگهای و مجموعه بریکس از ابزارها و سازوکارهای مهم برای تامین این نیاز راهبردی جهان کنونی هستند. پیوستن ایران به این دو مجموعه بین المللی می‌تواند چندجانبه گرایی را تقویت کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفت: ایران میان کشورهایی قرار گرفته که سالهای متمادی در بی‌ثباتی و ناامنی به سر می‌برند. در شرق ایران کشور افغانستان قرار دارد که بیش از 20 سال است با ناامنی دست و پنجه نرم می‌کند، در غرب ایران عراق و سوریه از ثبات پایدار محرومند، به این شرایط، ناامنی‌های ناشی از ماهیت و سیاست های رژیم صهیونیستی را هم اضافه کنید. این نمای کلی از موقعیت ایران است.

وی ادامه داد: در این شرایط، ایران در همه این سالها نقش ثبات ساز و امنیت ساز را در منطقه ایفا کرده و از این جهت، دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی به نقش آفرینی ایران احتیاج دارند. در همین راستا است که شاهد هستیم عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای 18 سال به طول می‌انجامد، ولی در کمتر از یک سال و فقط ظرف چند ماه، درخواست ایران برای عضویت در مجموعه بریکس پذیرفته می‌شود.

انتهای پیام/

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …