پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

ایجاد ارزش افزوده لازمه استفاده بهینه از گیاهان دارویی کشور است

محمدباقر رضایی روز دوشنبه در نشست خبری مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت فردیس افزود: دیم جزو اولویت اول کشت گیاهان دارویی است که امیدواریم با برگزاری چندین جلسه بتوانیم مشکل آب را با ارزش افزوده گیاهان دارویی برطرف کنیم  زیرا بعضی از گیاهان دارویی می تواند نیاز بسیار کمی به آب داشته باشند.

وی ادامه داد: بخش های دولتی به ویژه چهار وزارتخانه  صنعت ، معدن و تجارت ، بهداشت و درمان ، جهاد کشاورزی و امور خارجه باید با کمک تشکل های غیر دولتی زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی، فرآوری و صادرات آنها را در کشور فراهم آورند.

رضایی  اظهار داشت: تمام گیاهان ارزش دارویی ، غذایی، بهداشتی و صنعتی دارند اما بعضی از گیاهان در حالت سنتی باقی مانده اند یعنی نه به صنعت رفتند و نه روند سنت را کامل کردند؛ نمونه بارز آنها گل محمدی است  که در کشور  حدود چهارهزار کارگاه در یک فصل خاص برای عرق گیری و اسانس  فعال می شود اما هیچ گونه فناوری روی آن متمرکز نیست.

وی افزود: متولیان امر باید روی فرآوری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی تمرکز کنند.

وی بیان داشت : امروزه تمام جمعیت کشور به نوعی  از گیاهان دارویی استفاده می کنند و رویکرد جهانی هم شدیدا به استفاده از مواد طبیعی مطرح است.

رییس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی کشور گفت: شیوع کرونا به جهان نشان داد که وابستگی انسان به طبیعت و گیاهان دارویی خیلی باید بالا باشد و باید در این زمینه راهکاری

برای حفظ و احیا منابع طبیعی کشور  اتخاذ کرد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی گیاهان دارویی در اسفند ماه امسال در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت فردیس افزود: این کنگره هم تئوری و کاربردی و عملی برگزار می شود و از فناورهای کشور حضور خواهند داشت.

وی به اهمیت این کنگره و جایگاه ارزشی گیاهان دارویی و معطر که تاکنون به دلایلی در سایه قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: امیدوارم در نشست های خاص به این طریق بتوانیم ظرفیت  گیاهان دارویی را نشان دهیم.

رضایی گفت: از زمان تولد بشر استفاده ازگیاهان جزو اولویت ها بوده است باید ارزش این گیاهان دارویی تکرار شود تا ارزش آن برای همگان مشخص شود استفاده از گیاهان دارویی در طول روز بسیار موثر است برای آنهایی که در کار تحقیقاتی انجام داده اند به ارزش آن پی برده اند.

وی بیان داشت: زیر ساخت ها از نظر اسناد بالا دستی فراهم شده اما متاسفانه عملیاتی نشده است بسیاری از فارغ التحصیلان در این رشته سردرگم هستند به دلایل خاصی که این زنجیره حرکت خود را نشان نداده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …