یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

افزایش چند برابری صادرات دارو، شفافیت در قوانین را می طلبد

امیر فرشچی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شرکت های دارویی کشور سالانه ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلار محصول صادر می کنند، گفت: رفع موانع صادراتی بستر را برای حضور پررنگ صنعت دارویی کشور در بازار رقابت بین المللی فراهم می آورد.

وی از صادرات به عنوان ابزاری موثر در دیپلماسی اقتصادی نام برد که می تواند دستاورد های عظیمی را در رونق و پویایی اقتصاد کشور همراه داشته باشد.

وی با اظهار این موضوع که حدود ۶۰ درصد کل ارزش داروی صادراتی کشور مربوط به داروهای زیستی است،  ضرورت بهره گیری از روش های کارآمد در بحث سود آوری در صادرات را مورد تاکید قرار داد.

فرشچی ادامه داد:  اگر فرض کنیم سالانه حدود ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار واردات دارویی در بودجه  داشته باشیم، با رفع موانع عدد حوزه صادرات زیستی ظرف سه سال به راحتی می تواند تا یک میلیارد دلار افزایش یابد.

وی مسیر صادرات را بسیار سخت و ناهموار عنوان کرد و گفت: امروز با توجه به ریسک بالای صادرات، ورود به این بازار شجاعت بالایی را می طلبد، زیرا صادر کننده اکنون در این مسیر با دست اندازهای ناشی از نبود شفافیت لازم در قوانین و دستورالعمل ها مواجه است.

وی با اشاره به اقدامات نسبی هماهنگ و موثر مجموعه دستگاه های اجرایی در مواجهه با همه گیری کرونا اظهار امیدواری کرد که درحوزه صادرات نیز  یک همبستگی استراتژیک و برنامه‌ریزی اصولی حاکم شود تا از این پس در این حوزه با مشکلات و نارسایی ها و قوانین متضاد رو به رو نباشیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با تاکید بر این که تبدیل فرهنگ یک کشور مصرفی به تولید و صادرات کار ساده ای نیست گفت: با توجه به ارزش و خلق ارزش ها در حوزه زیست‌ فناوری، ضروری است برای تقویت  این حوزه بسیار بیشتر از امید به ذخایر و منابع نفتی کشور دل سوز باشیم.

فرشچی تصریح کرد: در حوزه صادرات نه فقط در دارو،  بلکه در سایر بخش ها نیز باید مورد توجه خاص و  اولویت قرار گیرد، چراکه توسعه صادرات به معنای ارزآوری است و رشد اقتصاد و اقتدار ملی را به ارمغان می آورد.

استان البرز دارای بیش از ۵۰ شرکت تولید دارو و  تجهیزات پزشکی است که یکی از قطب های داروسازی کشور به شمار می آید.

این استان  به واسطه برخورداری از مراکز علمی تحقیقاتی در ساخت و تامین واکسن کرونا  در کشور  و منطقه خاورمیانه  پیشتاز است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …