جمعه , 10 فروردین 1403

افزایش موقوفات رفاه عمومی را ارتقا می بخشد

حجت الاسلام و المسلمین علی دشتکی روز چهارشنبه در نشست تخصصی «نقش وقف در توسعه اقتصادی» که در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز به مناسبت دهه وقف برگزار شد، به تبیین موضوع وقف از لحاظ تعریف شرعی وقف پرداخت و افزود: بر اساس موازین شرعی عین وقف تا ابد پایدار و ثابت خواهد ماند و بر اساس بهره وری در سرمایه ثابت موقوفه، تولید ثروت و درآمد را در راستای اجرای نیات واقفان خواهیم داشت.

وی ارکان بهره وری را سه مورد عنوان و اظهار داشت: نخستین رکن بهره وری «منابع» می باشند که دولت جمهوری اسلامی منابع زیادی دارد که قابل دست اندازی همیشگی است که گاهی از بیرون و گاهی در داخل کشور به این منابع عمومی دست اندازی می شود.

دشتکی دومین رکن بهره وری را «سرمایه» دانست و گفت: سومین رکن نیز «نیروی انسانی» است که اگر هرکدام از این ارکان نباشند بهره وری نتیجه ای ندارد و این در حالی است که در کشور ما هر سه رکن در بالاترین حد خود وجود دارد ولی برای بهره وری مناسب از این ارکان برنامه ریزی مناسب وجود ندارد.

وی مهمترین منبع وقف را موقوفات دانست و تصریح کرد: بر اساس قوانین شرعی و عرفی هر چیزی وقف شود کسی اجازه دست اندازی در آن را ندارد که گاهی این دست اندازی ها به صورت سهوی و گاه عمدی انجام می شود که بایستی به حالت وقف بازگردد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز خروجی بهره وری کردن موقوفات را سرمایه دانست و افزود: در موضوع وقف حساب و کتاب قانونی و شرعی دارد که باعث حساس شدن این بخش و بالاتر شدن بهره وری می شود.

وی رکن اقتصاد مقاومتی را بهره وری دانست که در سال های اخیر قدم های خوبی در این راستا برداشته شده و اظهارداشت: در برنامه پنجم توسعه بر اساس هدفگذاری باید سالانه هشت درصد رشد توسعه اقتصادی داشته باشیم که متاسفانه به دلیل عدم پرداختن به موضوع بهره وری مواجه با رشد منفی توسعه اقتصادی در جامعه هستیم که نخبگان می توانند این عقب افتادگی ها را در اقتصاد وقف جبران کنند.

کاهش تصدی دولت و توزیع عادلانه ثروت با رونق اقتصادی موقوفات

در ادامه این نشست معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف وامور خیریه استان البرز گفت: امروزه در چهارچوب نظام اقتصاد نوین حاکم بر فضای ملی و بین المللی افزایش موقوفات و تقویت سهم آن در توسعه اقتصادی و تولید ملی زمینه ساز سرمایه گذاری های مولد در بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی می باشد.

بهروز عاشری افزود: بدیهی است ظرفیت رونق اقتصادی موقوفات و افزایش بهره وری در آن ها می تواند توزیع عادلانه ثروت، فقرزدایی، ایجاد اشتغال،کاهش تصدی دولت و افزایش رفاه عمومی و تامین اجتماعی را در پی داشته باشد.

وی گفت: یکی از نقش های وقف در نهاد کار که همان نیروی انسانی می باشد تاثیر قابل توجهی دارد زیرا وقف نامه های متعددی وجود دارد که نیت آن برای آموزش و مهارت افزایی و امکان تحصیلات ابتدایی تا مقاطع دانشگاهی، وجود کتابخانه ها، مراکز علوم دینی و حرفه آموزی می باشد.

عاشری ادامه داد: از طرف دیگر توسعه پایدار بدون توجه به سلامت عمومی و جسمانی و روحانی نیروی انسانی میسر نخواهد شد بر همین اساس تامین مخارج بهداشت و درمان از جمله موارد مهمی است که واقفان بر آن توجه ویژه داشته اند و تاسیس بیمارستان ها و مراکز موقوفه بهداشتی و درمانی خود مزید بر علت این ادعا می باشد.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان البرز گفت: حمایت از تولید اقتصاد دانش بنیان یکی از موضوعات بسیار مهم با توجه به پیشرفت سریع دنیای امروز است که در تمام ابعاد زندگی انسان ها  قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: اوقاف با مشارکت با موسسات علمی و پژوهشی و دانش بنیان وحمایت از نخبگان و حمایت از تولیدات دانش بنیان که به مرحله تجاری سازی رسیده گام های موثری را در رفع مخاطرات و بحران های اقتصادی برداشته و زمینه ساز توسعه اجرای وقف و اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش گردیده است.

در این نشست که با حضور نخبگان و کارآفرینان برتر استان البرز برگزار شد، از نقطه نظرات آن ها در حوزه مدیریت سرمایه گذاری و کارآفرینی در حوزه های مختلف همچون کشاورزی و مارکتینگ استفاده شد.

از ۱۲ تا ۲۱ مهرماه سال جاری به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …