جمعه , 31 فروردین 1403

افزایش حجم ۴۰ درصدی دیتای مصرفی اینترنت سیار در ۱۴۰۰

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تازه‌ترین اطلاعاتی که از سامانه‌های مدیریت شبکه اپراتورها استخراج و از سوی سازمان تنظیم مقررات منتشر شده، نشان می‌دهد در یکسال گذشته، حجم دیتای مصرفی مشتریان ۲ اپراتور مسلط کشور افزایش پیدا کرده است.

یکی از دلیل افزایش حجم مصرف اینترنت سیار، عدم توسعه اینترنت ثابت است که بارها به این نکته از سوی مسئولین اشاره شده است. بر اساس این آمار حجم دیتای مصرفی مشتریان همراه اول در یک سال گذشته از ۱۲ هزار ترابایت به ۱۷ هزار و ۲۰۰ ترابایت رسیده که حکایت از افزایش سهم ۴۳ درصدی دارد.

از این ۴۳ درصد افزایش مصرف، سهم اینترنت نسل سوم حدود ۱۶ درصد و نسل چهارم ۸۴ درصد است.

سرعت اینترنت نسل سوم، همراه اول در کل کشور در یک سال اخیر از ۳.۳ به چهار مگابایت در ثانیه و سرعت اینترنت نسل ۴  از ۸.۶ مگابیت به ۸.۲ مگابیت در ثانیه رسیده است.

اپراتور دیگر که در این گزارش به وضعیت آن پرداخته شده، اپراتور ایرانسل است. حجم دیتای مصرفی مشتریان ایرانسل در یک سال از ۱۲ هزار و ۲۰۰ ترابایت به ۱۷ هزار و ۵۰ ترابایت رسیده که حکایت از افزایش حدود ۴۰ درصدی دارد. سهم اینترنت نسل سوم حدود ۹ درصد و نسل چهارم ۹۱ درصد است.

سرعت نسل ۳ ایرانسل در کل کشور در یک سال اخیر از ۱.۸ مگابیت ۲.۳ مگابیت در ثانیه و سرعت اینترنت نسل ۴ نیز از ۱۲.۲ مگابیت در ثانیه به ۱۱.۱ مگابیت در ثانیه رسیده است.

بررسی نمودارهای حجم دیتای مصرفی مشتریان و سرعت که به طور کلی برای شهرها استخراج  شده، نشان می‌دهد در عمده شهرها مقدار مصرف دیتا افزایش یافته است. مقادیر مربوط به سرعت هم در کل کشور متاثر از افزایش مصرف، کاهش یافته است. این کاهش در تمام شهرهای یکسان نبوده و به صورت جهشی و ناگهانی نیست.

در خصوص نسل سوم نیز با توجه به سهم کم ترافیک توزیع شده توسط این بخش، (۱۶ درصد سهم ترافیک همراه اول از کل ترافیک این شرکت و ۹ درصد سم ترافیک ایرانسل از کل ترافیک این شرکت) تغییر عمده‌ای در مدت یک سال دیده نمی شود و به نظر می‌رسد عمده کاربران از طریق نسل چهارم سرویس داده می‌شود.

همراه اول در بخش ارائه سرویس نسل چهارم که ۸۴ درصد مشترکین خود را سرویس می‌دهد در وضعیت نامناسبی نسبت به ایرانسل قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در دوره تعطیلات سال جدید با توجه به گستره شبکه، حجم مشتریان و افزایش ناگهانی مصرف در صورت استمرار روند موجود با مشکل جدی مواجه می‌شود.

اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف در سرعت ارائه خدمت به مفهوم کمبود منابع مورد نیاز شبکه است. به نظر می‌رسد عامل اصلی شرایط موجود، عدم توسعه اپراتورها متناسب با افزایش مشتریان باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …