یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403

البرز و هفته ای پر از اخبار داغ

هفته گذشته ( ششم تا دوازدهم آذرماه ) رویدادها و اخبار مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در استان البرز رخ داد که در این گزارش به بخشی از این رویدادهای مهم در این استان خواهیم پرداخت.

از مهم ترین خبرها می توان به سوژه ۲ سال گذشته که با وجود گذشت زمان همچنان داغ و در صدر اخبار نه تنها استان بلکه کشور و دنیا قرار گرفته بپردازیم، اخبار مربوط به ویروس کرونا و در این بین مهم ترین موضوع این بود که پس از مدت ها علاوه بر کاهش تعداد بیماران کرونایی شاهد این بودیم که در یکی از روزها تعداد فوتی های ناشی از این ویروس در البرز به صفر رسید.

اگرچه رسیدن فوتی های استان به صفر دوام چندانی نداشت اما آمارها گویای این واقعیت است که ویروس کرونا در استان تا حد زیادی به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم کنترل شده است.

از سوی دیگر اینکه بخش زیادی از شهرستان های استان در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته اند، خبر مسرت بخشی که پس از سال ها در گوش و جانمان طنین انداز شد اما روند مثبت رو به جلو در خصوص کاهش تعداد افراد درگیر و فوتی ها در این بخش به گفته مسوولان دلیلی بر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نبوده و نیست و در مصاحبه های گوناگون با جراید مسوولان بهداشتی استان بر این مساله صحه گذاشته اند.

این در حالی بود که دکتر مهرداد بابایی سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز در این رابطه گفته بود که  یکی از موضوعاتی  که همه متولیان را نگران می کند این است که شیرینی و حلاوتی که به واسطه تزریق واکسن به وجود آمده اگر رعایت پروتکل‌ها صورت نگیرد و ادامه دار نباشد وضعیت به وجود آمده از بین می رود.

از سوی دیگر به دنبال پخش مطالبی در ارتباط با شیوع ویروس اومیکرون که تا حدودی سبب ترس برای شیوع دوباره این ویروس شده است، دکتر سید رضا بنی هاشمی مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عنوان کرده بود که سیستم ایمنی بدن مردم نسبت به اوایل شیوع کرونا هوشیارتر شده است.

وی بر این باور است که سیستم ایمنی اکنون مردم ، همان سیستم ایمنی ۲ سال پیش از شیوع کووید ١٩ نیست و همچنان که می دانیم با آموزش هایی که در اثر بیماری طبیعی آموخته و اطلاعاتی که از طریق واکسن توسط واکسیناسیون به سیستم ایمنی فرد انتقال داده شده این سیستم هوشیارتر، قوی تر و مجهز تر شده است و مانند اوایل شیوع بیماری دست بسته و ضعیف نخواهد بود.

بازدید وزیر نیرو از کارخانه های گروه صنعتی مپنا در البرز از دیگر اخبار مهم هفته گذشته در این استان بود، علی اکبر محرابیان در این در سفر یک روزه خود به شهرستان فردیس  از توانمندی‌های کشورمان در زمینه تولید انواع توربین و قطعات تخصصی نیروگاهی همچون توربین‌های حرارتی، بخار و بادی بازدید کرد.

رونمایی از  سیستم تحریک ژنراتور نیروگاهی ساخت ایران با حضور وزیر نیرو نیز از مهم ترین اخبار داغ و امیدوار کننده هفته گذشته در البرز بود که به خوبی به این مهم پرداخته شده است.

اولین سیستم تحریک ژنراتورهای نیروگاهی ساخت ایران تولیدی شرکت مکو وابسته به گرو صنعتی مپنا  با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در شهرستان فردیس استان البرز رونمایی شد.

 این سیستم  با توان ۴۷۰ مگاولت آمپر برای نخستین بار در شرکت مپنا و توسط متخصصان ایرانی با تکیه بر دانش بومی، داخلی سازی شده است.

از دیگر سر خط اخبار هفته گذشته در البرز می توان به برگزاری رقابت های مختلف ورزشی قهرمانی کشور به میزبانی این استان اشاره کرد، البرز در بسیاری از رشته های ورزشی با وجود ورزشکاران توانمندی که دارد حرف های زیادی برای گفتن داشته و از سوی دیگر به جرات می توان گفت که رشته ورزشی نیست که افتخار آفرینی کرده باشد و نام البرزی در بین آنها نباشد.

برگزاری رقابت های قایقرانی اسلالوم به میزبانی رودخانه کرج، دوچرخه سواری قهرمانی کشور، مجوز حضور پنج هوگوپوش البرزی در اردوی تیم ملی، قطعی شدن حضور تیم لیگ برتری تنیس روی میز شهرداری کرج و آغاز رقابت های فوتسال جانبازان قطع عضو کشور به میزبانی این استان از جمله مهم ترین فعالیت های ورزشی هفته گذشته در البرز بوده است.

از سوی دیگر اگر چه در حالی که تیم فوتبال شهدای رزکان به عنوان یک تیم بومی در رقابت های لیگ دسته ۲ کشور حضور دارد و همگی به آینده این تیم برای صعود به لیگ دسته یک کشور امیدوار هستند اما در آخرین روز هفته در حالی که این تیم میهمان شهدای بندر عباس بود با نتیجه ۲ بر یک بازی را به میزبان واگذار که به دنبال این شکست فرشاد فلاحت زاده سرمربی شهدای رزکان استعفا و عنوان کرد که دیگر قادر به ادامه هدایت این تیم را ندارد.

از دیگر اخبار مربوط به ورزش استان البرز که به صورت مفصل در گزارشی به آن پرداخته شده، بازگشت حاشیه ها به هیات ورزش های همگانی البرز بوده است.

در بخشی از این گزارش آورده شده: – هیات ورزش های همگانی البرز به عنوان پرمخاطب ترین هیات ورزشی استان با اینکه پس از فراز و نشیب های فراوان از مدتی پیش نگاه ها به سمت بازگشت آرامش در آن می رفت، اما اخبار منتشر شده به ویژه در روزهای اخیر حکایت از شروع دوباره حاشیه ها در این هیات دارد.

وضعیت قرمز آب و هوایی و آلودگی هوا البرز از دیگر مطالب ناخوشایند هفته گذشته در این استان بود که خوشبختانه با بارش باران در روزهای پایانی هفته شاهد تلطیف شدن هوای این استان بودیم.

اما در طول هفته البرز با یک شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد قرار گرفته بود به گونه ای که فردین حکیمی مدیر کل محیط زیست البرز، وضعیت آب و هوایی البرز را در برخی از روزها نامساعد و حتی در روز پنجشنبه گذشته آن را برای تمام گروه ها قرمز اعلام کرده بود.

این مساله سبب شده بود تا ابوالفضل فانی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به ادامه آلودگی هوا و قرارگرفتن هوای البرز در شرایط ناسالم برای تمام گروه ها، تاکید کند که تمام دستگاه های اجرایی استان موظف به جدی گرفتن مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا هستند.

خوشبختانه با ورود سامانه بارشی به استان، آلودگی هوا از البرز رخت بست اما این بار اخبار منتشره نشان از نارنجی شدن شرایط استان می داد که همین مساله موجب شد تا دستگاه های خدمات رسان با هدف مقابله برای هر گونه حادثه احتمالی اعلام آمادگی کردند.

محمد باقر خلفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز در گفت وگو با ایرنا  اعلام کرد که با توجه به هشدار هواشناسی در خصوص ورود سامانه بارشی به استان ، نیروهای امدادی برای خدمات رسانی در جاده های البرز به حالت آماده باش درآمدند.

تیم‌های امداد و نجات، کوهستان و سیلاب برای هرگونه حوادث احتمالی و کمک به آسیب دیدگان در پایگاه‌های امدادی آماده خدمات رسانی هستند.

شهادت مدیر پیشین بنیاد شهید کرج در روزهای پایانی هفته از آن دسته اخباری بود که فرد را به تفکر وا می دارد و حسرت اینکه ای کاش قدر اینگونه افراد را بیشتر بدانیم.

جانباز ۷۰ درصد،«سید محسن مرتضوی» مدیر پیشین بنیادشهید و امور ایثارگران کرج پس از سال ها تحمل درد و رنج ناشی از جراحات جنگ تحمیلی شربت شهادت نوشید و آسمانی شد.

به گزارش ایرنا، جانباز والامقام ۷۰ درصد، حاج سیدمحسن مرتضوی که سال‌ها به عنوان یکی از مدیران زحمت‌کش در بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان البرز، تهران بزرگ و معاونت حقوقی خدمات ارزشمندی به خانواده های  معزز شهدا و ایثارگران داشت روز پنجشنبه ۱۱ آذرماه به دیدار حق شتافت .

وی متولد سال ۱۳۳۸ بود در سال ۱۳۵۹ بر اثر اصابت گلوله توپ در جبهه‌های جنوب غرب به مقام جانبازی نائل آمد.

فرونشت زمین در منطقه رجایی شهر کرج نیز از دیگر اخبار نگران کننده هفته گذشته در البرز بود که در ساعات پایانی روز پنجشنبه بر روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز قرار گرفت.

 این فرونشست زمین در محدوده بلوک ۲ رجایی شهر بین  خیابان های سه  و چهار رخ داد که احتمالا در اثر ریزش چاه جذبی بوده و خوشبختانه آسیب جانی در بر نداشته است.

قرار گرفتن ۴۵۰ شهر کشور در محدوده سیلاب نیز مطلب دیگری بود که به نقل از معاون وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح ساختمان منابع طبیعی و آبخیزداری البرز به آن پرداخته شده است.

مسعود منصور عنوان کرد که  کشور ما فرسایش آبی و خاکی فراوانی دارد و بیش از ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک داریم.

مدرسه سازی به کمک خیرین از دیگر عناوین مهم خبری هفته گذشته در البرز بود، به همین منظور گردهمایی یک روزه روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور  در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد و ناصر قفلی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشوردر این نشست عنوان با بیان اینکه خیرین سال گذشته برای تکمیل پروژه های نیمه کاره آموزشی کشور سه هزار میلیارد تومان کمک کردند گفته بود که  این کمک ها موجب ساماندهی ۴۰ هزار کلاس درس در کشور شد.

مهراله درخشانی معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست از خیرین درخواست کرده بود که با توجه به وجود چهار هزار مدرسه سنگی در کشور برای برچیده شدن آنها و ساخت فضاهای آموزشی مناسب در این مناطق نیاز به مشارکت خیران و گروه های جهادی داریم.

مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز که از همان روزهای نخست به صورت جدی به دنبال برطرف کردن مشکلات سرزمین ایران کوچک است هفته ای پر از جلسات با اقشار مختلف و بررسی مشکلات و مسایل استان داشته است.

وی در نشست شورای بانک ها با اشاره به نقش بانک ها در تحول اقتصادی استان گفت : دید مثبت به موضوعات تولید، صنعت و صادرات زمینه پیشرفت البرز را فراهم می کند.

فراهم کردن برای شرایط بوم گردی در البرز از دیگر مواردی بود که استاندار این استان در هفته ای که گذشت بر آن تاکید داشته است، عبداللهی در دیدار با تشکل های گردشگری استان البرز گفته بود بسیاری از کشورها حتی با اندکی جاذبه طبیعی و ایجاد بسترهای ویژه برای جذب گردشگران، نیازهای اقتصاد خود را از این طریق تامین می کنند.

رفع مشکلات حوزه اجتماعی کار جهادی را می طلبد از دیگر مواردی بود که استاندار البرز در  نخستین نشست قرارگاه اجتماعی البرز بر آن تاکید و عنوان کرده بود مشکلات و کاستی های حوزه اجتماعی نیازمند کار جهادی است چرا که چنین مسایل مهمی را نمی توان معطل اعتبار و بروکراسی های اداری گذاشت.

و در پایان مهم ترین مطلب خبری البرز در هفته ای که گذشت به خطبه های نماز جمعه در شهرستان های این استان برمی گردد.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج در این خطبه ها به موضوع تحریم پرداخت و اظهار داشت:  لغو تحریم های کشور یکی از شروط اصلی برای جلب اعتماد ایران در این مذاکرات است.

از سوی دیگر حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه فردیس در خطبه های این هفته نماز جمعه این شهرستان  خواستار تسریع در تکمیل و راه اندازی بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی دولتی این شهرستان پر جمعیت شد تا مردم از خدمات درمانی بهره مند شوند.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن هفت شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج، چهارباغ  و فردیس در کنار پایتخت  قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …