دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

اسب کاسپین ایرانی به عنوان یک اثر ناملموس ملی در یونسکو ثبت شود

محمدجواد دهقان روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور که به منظور همکاری مشترک در زمینه ثبت داخلی و بین المللی و راهکارهای حفاظت از اسب کاسپین برگزار شد، افزود: طبق آمار  از ۲ هزار راس اسب کاسپین موجود در جهان ۳۰۰ راس آنها در ایران است .

وی با اشاره به تصویب اساسنامه جدید انجمن بین‌المللی اسب کاسپین، اظهار داشت: در اساسنامه جدید برای نخستین بار به طور رسمی از ایران به عنوان منشا این نژاد و همچنین از انجمن حفاظت از اسب کاسپین کشورمان به عنوان عضو اصلی انجمن بین المللی نام برده شده است.

وی با بیان این که اعضای انجمن بین‌المللی اسب کاسپین شامل کشورهای ایران، انگلیس، آمریکا، استرالیا، نیوزلند، نروژ و سوئد هستند، گفت: به دنبال تشکیل انجمن حفاظت از اسب کاسپین در ایران، برای نخستین بار پس از ۵۵ سال از زمان کشف این نژاد، ایران دارای سه حق رای در مجمع شورای انجمن بین المللی شد.

دهقان گفت: به منظور استفاده از نظرات تمام کارشناسان و دلسوزان در کشورمان کمیته‌ای متشکل از داوطلبان مردمی و نمایندگان موسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی  و مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور در انجمن حفاظت از اسب کاسپین تشکیل و جمع بندی نظرات این کمیته به عنوان نظر ایران برای کمیته بین المللی اصلاح اساسنامه، ارسال شد و در نهایت پس از سه ماه کار فشرده و رایزنی بین‌المللی، اساسنامه جدید به همراه ضمائم آن به تصویب رسید.

وی افزود: حمایت و حفاظت از اسب کاسپین به عنوان یک سرمایه ملی و کمک به بقای آن و همچنین ترویج و توسعه بهره‌برداری از کاربردهای این نژاد ارزشمند ایرانی، مهمترین هدف انجمن حمایت از اسب های کاسپین است.

وی با اشاره به اینکه کمیته ارزیابی اسب کاسپین نیز تشکیل شده، تصریح کرد: این کمیته اسب ها را از لحاظ تیپ و تست DNA بررسی می کند.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران گفت: اکنون ۵۰ نفر از مالکان و تکثیرکنندکان اسب کاسپین به عضویت این انجمن درآمده اند و تاکنون ۱۲۰ راس اسب شناسایی و هویت گذاری شده که در مرحله نهایی ارسال نمونه ها برای ثبت ژنتیکی هستند.

اسب کاسپین فقط به نام ایران ثبت می شود

دهقان افزود: طی سه  سال اخیر در قوانین جدیدی که تغییر یافته اسب کاسپین به نام ایران ثبت است.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ادامه داد: بیشتر کاربری اسب های کاسپین ورزشی و تفریحی است که در کاربری ورزشی متاسفانه سازمان های متولی و فدراسیون های ورزشی  به دلیل اینکه همیشه واردات درآمدش بیشتر از صادرات است، کم کاری کرده اند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که اسب کاسپین بهترین اسب پونی دنیا شناخته شده است .

دهقان گفت:  خوشبختانه در سال های اخیر با ارتقای ارزش اقتصادی اسب کاسپین هر راس از این نوع اسب  بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون خرید و فروش می شود.

وی تاکید کرد که در کشور ما فدراسیون های ورزشی که رشته های مرتبط با اسب دارند باید میادین اختصاصی برای اسب کاسپین تعریف کنند.

وی افزود: فدراسیون مربوطه کمیته پونی درست کرده اند در حالیکه اسب کاسپین یک اسب است که با پونی متفاوت است که برای ارتقای پرورش این نژاد بایستی رشته های ورزشی همچون پرش با اسب و چوگان و کالسکه سواری با  اسب و همچنین رشته بسکتبال با اسب که در اروپا رواج دارد در کشور تعریف شود.

در پایان این نشست خبری یک تفاهم نامه همکاری مشترک بین موسسه تحقیقات علوم دامی و انجمن حفاظت از اسب کاسپین کشور به امضا رسید.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …