یکشنبه , 23 اردیبهشت 1403

ازدواج آسان را به فرهنگی عمومی تبدیل کنیم

علی طاهری خلوص عصر دوشنبه درنشست مجازی با فرهنگیان البرز به شعار «پویایی و شادابی جامعه با ازدواج آسان» به مناسبت هفته ازدواج اشاره کرد وافزود: برای ترویج این فرهنگ با توجه به سیاست های کلی خانواده ابلاغی رهبر معظم انقلاب، لازم است برای جوانان نسبت به معیارهای ازدواج آسان و سالم دراین شرایط سخت کرونایی، برنامه های فرهنگی تدوین و اجرایی گردد که فرهنگیان در تبیین این فرهنگ نقشی تاثیرگذار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل خانواده در دین مبین اسلام بسیار مورد تاکید است و روایات زیادی از مقوله ازدواج وجود دارد که اهمیت این موضوع را در زندگی هر جوانی نشان می دهد اما گاهی تجملات و مشکلات عدیده ای بر سر راه ازدواج جوانان ایجاد می شود که ترجیح می دهند تشکیل خانواده را به زمان دیگری موکول کنند.

طاهری خلوص  با بیان اینکه با گذشت زمان، تشکیل زندگی تفاوت های زیادی پیدا کرده تا جایی که در زمان های نه چندان دور زوجی که قصد تشکیل خانواده را داشتند پس از برگزاری مراسم خواستگاری و آشنایی، یک مراسم ساده را برگزار می کردند و راهی خانه بخت می شدند، یادآورشد: اما به مرور آغاز زندگی مشترک دستخوش تغییراتی بود و تجملات و چشم و هم چشمی در ازدواج رخنه کرد و امروزه آغاز یک زندگی مشترک آنقدر هزینه بر و سنیگن شده که بسیاری از جوانان توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و نتیجه بالا رفتن سن ازدواج می شود.

وی بیان داشت: ترویج ازدواج آسان در بین جوانان بهترین راهکار برای آغاز زندگی مشترک است،جوانانی که می توانند بسیار ساده و با یک مراسم به رنگ سادگی اما توام با همدلی زیر یک سقف بروند و سالها در کنار هم خوشبخت باشند.

طاهری خلوص بیان داشت: اصل ساده زیستی در فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار با اهمیت و مورد تاکید است بنابراین توجه به زندگی به سبک اسلامی به ویژه در زمینه ازدواج، سبب آسایش و آرامش در زندگی می شود.

وی افزود: جامعه ایرانی به دلیل تعلق خاطر به فرهنگ ناب اسلامی می‌تواند از فرصت ایجاد شده در ایام کرونا برای نهادینه‌ کردن فرهنگ ساده ‌زیستی و پرهیز از تجمل گرایی استفاده کند.

طاهری خلوص مهمترین آثار ازدواج را ایجاد مودت و رحمت بین زوجین دانست و اضافه کرد: ازدواج پدیده بسیار با ارزش و مورد تاکید قرآن کریم و آموزه های دینی است. 

جامعه شناس البرزی تصریح کرد: ازدواج سالم زمینه ساز ارتباطات اجتماعی مناسب، سلامت روانی و جسمانی است به گونه ای که  افراد متاهل کمتر قربانی خشونت های گوناگون اجتماعی می شوند.

وی با بیان اینکه افراد متاهل آرامش، اعتماد به نفس، تعهد و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به افراد مجرد دارند، عنوان کرد: کاهش خشونت های خانوادگی و آمار جرم و جنایت از مزیت های ازدواج آسان است.

طاهری خلوص ادامه داد: ازدواج آسان و سالم مزایایی چون داشتن شهروندان سالم از نظراحساسی و رفتاری، کاهش میزان مهاجرت و افزایش ارزش دارایی های افراد را به همراه دارد.

وی گفت: خانواده درکنار همدیگر باید گذشت، صبر و مهربانی را در زندگی ابزار کنند تا فرزندان پرورش یافته از درون این خانواده بتواند در آینده در زندگی خود از گذشت و صبر و مهربانی استفاده کند و این عوامل سبب می شود تا دوام و قوام زندگی افزایش یابد.

طاهری خلوص  با تاکید برهدف جوانان برای زندگی مشترک،افزود: داشتن هدف برای تشکیل زندگی مشترک توسط جوانان نیازمند ارائه آموزش های زندگی به جوانان است تا اینکه بر اساس این آموزش ها زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

وی با اشاره به این که برخی به بهانه تحصیل ازدواج را به تاخیر می اندازند، گفت: تحصیلات جوانان نباید مانع از ازدواج شود و دختر و پسر جوان می توانند در کنار تشکیل خانواده به تحصیل هم ادامه دهند.

جامعه شناس البرزی تاکید کرد: آشنایی و شناخت زوجین یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل آغاز یک زندگی مشترک است که هر چه این شناخت بیشتر باشد می توان عاملی در پیشگیری از طلاق محسوب شود لذا با آسان شدن شرایط ازدواج در جامعه جوانان ما می توانند زودتر سروسامان گرفته و زندگی مشترک تشکیل دهند.

هفته ازدواج همزمان با سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) از ۲۱ تیر ماه سال جاری آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …