پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

آغاز ساخت نخستین تفرجگاه عمومی در حاشیه رودخانه کرج

مرحله نخست ساخت “پارک رود” در مناطق آزاد شده رودخانه کرج آغاز شد.

آغاز ساخت نخستین تفرجگاه عمومی در حاشیه رودخانه کرجبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ ۳۷ روز پس از دستور رئیس قوه قضاییه و پیگیری های وزارت نیرو برای آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج ، ساخت نخستین تفرجگاه عمومی حاشیه این رودخانه ، امروز کلید زده شد.

 

شهردار کرج گفت: طرح ” پارک رود” را شهرداری کرج  در مناطق آزاد شده حاشیه رودخانه کرج اجرا می کند و مرحله نخست آن از منطقه خط یک حصار آغاز می شود و تا آبگیر بیلقان ادامه دارد. 

 

مصطفی سعیدی سیرایی ادامه داد: در این مرحله ۱۶ هزار متر مربع از حاشیه ۲ طرف رودخانه کرج به “پیاده راه” ، محل دوچرخه سواری ، مکانهای نشستن خانواده ها و زمینهای ورزشی ساحلی تبدیل می شود.

 

او افزود: در این طرح ، ۹۰ میلیارد ریال اعتبار و زمان پایان آن ، بهمن سال آینده پیش بینی شده است. 

 

شهردار کرج گفت: در طرح “پارک رود”؛ گونه های مقاوم و سازگار با آب و هوای کرج شامل درختان  چنار ، بید ، زبان گنجشک و زیتون تلخ کاشته می شود.

 

۲۷ دی ماه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حاشیه رودخانه کرج اشاره کرده و گفته بود: ساخت و سازهای غیرمجاز دستگاه‌های حاکمیتی ، عمومی و افراد عادی در بستر رودخانه باید تخریب شود و برای شروع این کار ،  دستور تخریب ساختمان مربوط به قوه قضاییه را به عنوان نخستین ساختمان ، صادر کرد.

 

پس از پیشگامی قوه قضائیه و وزارت نیرو در تخریب کامل ساخت و سازهای متعلق به خود ، تصرفات دیگر نهاد‌های دولتی ، حاکمیتی و نظامی و همچنین بخشی از تصرفات متعلق به افراد حقیقی در حریم و بستر رودخانه کرج تخریب شد ؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

 

بسیاری از این ساختمان‌ها قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله دارند و در ۷۰ سال گذشته در تصرف خصوصی بوده است و با دستور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به عموم واگذار می‌شود.

 

رئیس کل دادگستری استان البرز در این زمینه گفت : بخشی از زمینهای حریم رودخانه کرج که با دستور رئیس قوه آزادسازی شده‌اند به مساحت ۳۷ هزار متر مربع در اختیار شهرداری کرج قرار داده شده است تا با رعایت مسائل زیست محیطی برای استفاده عموم مردم به تفرجگاه ساحلی تبدیل شود.

 

فاضلی هریکندی افزود : تا کنون در زمینهایآزاد شده در فاصله بین آبگیر بیلقان تا سد امیرکبیر که در تصرف دستگاه‌های حاکمیتی بود ، بررسی‌های اولیه برای ساخت استراحتگاه عمومی در ۳ منطقه انجام شده است. 

 

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز دولتی و حاکمیتی در حاشیه رودخانه کرج ، گفت: در فاصله ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج از پل حامی تا تونل کندوان ، ۱۸ دستگاه حاکمیتی و عمومی شناسایی شده اند که تا کنون ۱۵ دستگاه نسبت به تخریب بناها و آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج اقدام کرده اند.

 

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه سه دستگاه حاکمیتی و عمومی در حریم رودخانه کرج باقی مانده است ، اعلام کرد: یک دستگاه عمومی باقی مانده مربوط به پایگاه امدادی هلال احمر و وقف زمین تصرف شده است که این موارد در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

وی افزود: همچنین ۲ نهاد نظامی در این حد فاصل وجود دارد که تا کنون چندین بار اخطار داده شده است و این دو نهاد جهت رفع تصرف اعلام آمادگی کرده اند ولی تاکنون گزارشی مبنی بر رفع تصرف از سوی شرکت آب منطقه‌ای به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان ارایه نشده است.

 

فاضلی هریکندی در خصوص مساحت زمینهای آزادسازی شده نیز اعلام کرد: دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی در طول مسیر ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج تا ۳۰ بهمن ؛ ۴۴ هزار مترمربع را آزاد کرده اند.

 

وی افزود: همچنین تاکنون حدود ۱۶ ملک مربوط به اشخاص حقیقی  نیز به صورت داوطلبانه یا با دستور قضایی تخریب شده است که عرصه مساحت آزادشده مربوط به اشخاص حقیقی تاکنون حدود ۲۹ هزار مترمربع است.

 

فاضلی هریکندی در خصوص ساختمان‌های باقیمانده اشخاص حقیقی  ، گفت: روز پنج شنبه این هفته در کمیته تخصصی ،در خصوص نحوه اجرای رفع تصرفات رودخانه کرج تصمیم گیری می شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …