جمعه , 10 فروردین 1403

آخرین اخبار اُمیکرون در ایران| افزایش موارد مراجعه سرپایی/ رشد ۱۱ درصدی نرخ بستری / بی‌توجهی به پروتکل‌ها دردسر ساز می‌شود+ نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که تعداد موارد فوتی ناشی از ویروس منحوس سیر نزولی به خود گرفته افزایش تعداد مراجعه سرپایی به بیمارستان‌ها و البته نرخ ابتلا در شرایط فعالیت امیکرون نگران کننده شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به رشد حدود 11درصدی نرخ ابتلای روزانه و البته رشد 13.6 درصدی موارد بستری در بیمارستان‌ها تاکید می‌کنند: این روند می‌تواند با توجه به فعال شدن سویه جهش یافته آفریقایی نگرانی‌هایی تازه در سیستم بهداشت و درمان ایجاد کند و بهترین و کم هزینه‌ترین راهکار حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل فرآیند واکسیناسیون است.

شناسایی 194 مورد قطعی مبتلا به اُمیکرون در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت  روز گذشته درخصوص وضعیت مراجعات کرونایی به بیمارستان ‌ها و آمادگی بیمارستان‌‌ها در برابر اُمیکرون، تصریح کرد: خوشبختانه تعداد مراجعین سرپایی ما با علائم مشکوک به کرونا با علائم تنفسی که به صورت روزانه مراجعه می‌ کنند، حدود  1250مورد است که این میزان مراجعه از پیک قبلی که داشتیم به تدریج کم شده و در روزهای اخیر، افزایش قابل توجهی را نداشتیم. البته تغییرات سینوسی کاهشی و افزایشی وجود داشته، اما خوشبختانه افزایش مراجعات مستمر و قابل توجهی نداشتیم. همچنین در حوزه تعداد بستری، بعد از عبور از پیک قبلی، در حد ثابت در حدود 5800 مورد است که در روزهای اخیر حالت ثابتی داشته و افزایش نگران‌ کننده ‌ای را شاهد نبوده‌ ایم؛ البته این گفته ها به معنای کنار گذاشتن پروتکل های بهداشتی نیست، زیرا این آمارها در سطح بیمارستانی است

سعید کریمی افزود: تعداد بستری در آی سی یو هم حدود 1400 مورد است. بنابراین، در حوزه بستری در آی‌سی ‌یو هم افزایش خاصی نداشته است و در شرایط پایداری به سر می ‌بریم. در زمینه سویه اُمیکرون نیز تعداد موارد مبتلا که با تشخیص قطعی کیت بوده، افزایش یافته است و تا امروز  194 تشخیص قطعی اُمیکرون داشته‌ ایم که در حال افزایش است.

کریمی ادامه داد: برای تشخیص اُمیکرون ابتدا باید تست PCR بیمار مثبت شود و بعد اگر مشکوک به اُمیکرون باشد، یک تست اضافه هم برای اُمیکرون انجام می ‌شود. افزایش تعداد موارد اُمیکرون جای نگرانی دارد. از این جهت که شیوع و سرایت ‌پذیری اُمیکرون بسیار زیاد است و در عرض دو تا سه روز ممکن است، فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا کند. بر این اساس، رعایت پروتکل‌ های بهداشتی بسیار مهم است و باید توجه کرد که  موثرترین مورد در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌ گذاری و همچنین تزریق دُز سوم واکسن است. دُز سوم در پیشگیری از ابتلا و موارد شدید و همچنین پیشگیری از بستری و مرگ ‌و میر ناشی از کرونا بسیار موثر است.

 

استان خراسان رضوی/ خدمات شبانه روزی در 5 مرکز و درمانگاه شهر مشهد ارائه می‌شود

محمد پهلوان در گفت‌وگو با خبرنگارتسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: بر این اساس فعالیت مراکز خدمات جامع سلامت احمدی، سیدی، آب و برق و درمانگاه‌های پنجتن و طبرسی به صورت شبانه روزی است و به مراجعین خدمات ویزیت ارائه می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، واکسیناسیون و استفاده از ماسک مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شود افزود:در عین حال تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی در سطوح مختلف برای مواجهه با پیک کرونا در آمادگی کامل هستند.

 پهلوان با تاکید بر اینکه براساس برنامه ریزی ،خدمات رسانی در سطوح سرپایی مهمترین رویکرد قرارگاه مدیریت کرونا برای مواجهه با پیک احتمالی کرونا محسوب می‌شود تصریح کرد: در این راستا خدمات در سطوح یک و دو خدمات رسانی به بیماران به صورت کیفی و کمی گسترش  می یابد تا از بروز ازدحام در بیمارستان ها و نیاز بیماران به خدمات بستری جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: برای توسعه خدمات رسانی به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا، از ظرفیت درمانگاه های بخش خصوصی نیز استفاده شده است.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است اظهار کرد: تا کنون 11.52 درصد از جمعیت بالای 18 سال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیر پوشش دز سوم واکسن کرونا قرار گرفتند.

دکتر پهلوان با تاکید بر اینکه تکمیل واکسیناسیون نقش موثری در کاهش خطر مواجهه با پیک کرونا دارد خاطر نشان کرد: تا کنون 93.43 درصد از افراد بالای 18 سال دز اول واکسن و 79.02 درصد از این گروه دز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: در زمان مراجعه شهروندان برای دریافت واکسن، در  انتظار نوع خاصی از واکسن نباشند و به توصیه های کارشناسان مستقر در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون اطمینان داشته باشند.

استان بوشهر/ 3 بیمار مبتلا به امیکرون بستری نشده‌اند

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر 48 نفر است اظهار داشت: روز گذشته 17 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد 2 نفر از آن‌ها به کرونا مثبت، قطعی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اکنون 5 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه می‌باشند افزود: متأسفانه یک نفر از موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به شناسایی سه بیمار مبتلا به امیکرون در استان گفت: هیچ یک از مبتلایان به امیکرون بستری نشده‌اند و خوشبختانه تمامی این بیماران به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند و وضعیت سلامتی همه آن‌ها خوب است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اضافه کرد: ما نگران افزایش موارد اومیکرون هستیم، زیرا سرعت انتقال این سویه شدیدتر است. بنابراین، تزریق مرحله سوم واکسن کرونا می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به اومیکرون، مؤثر باشد.

کشمیری درباره نتایج موارد فوتی ناشی از کرونا در استان بوشهر که تا به امروز اعلام شده است، بیان کرد: تاکنون 2 هزار و 35 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار و 600 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان هرمزگان/10 مبتلا به امیکرون  سفر خارجی داشتند

دکتر فاطمه نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: تاکنون با استفاده از کیت‌های آزمایشگاهی که در اختیار داریم موارد قطعی ابتلا به امیکرون در استان 45 نفر بوده است. 

وی افزود: از این تعداد 10 نفر سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند و پس از بازگشت به کشور و انجام تست به قطعی بودن ابتلا به امیکرون پی برده‌ایم. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: خوشبختانه تمام بیماران مبتلا به این نوع از بیماری درمان شده و بستری نیستند. 

وی تصریح کرد: مبتلایان دارای علائمی شبیه به سرماخوردگی همچون گلودرد، سردرد، تب خفیف و آبریزش بینی بودند و البته چند نفری نیز علائم دیگری مثل کاهش حس بویایی و چشایی نیز داشتند. 

نوروزیان گفت: هم اکنون از تمام بیماران مبتلا به کرونا حدود 40 درصد مبتلا به نوع امیکرون هستند که احتمال می‌رود تا هفته آینده تمام موارد امیکرون باشد. 

وی اظهار داشت: از مردم می‌خواهیم با توجه به سرعت انتشار و انتقال بالای این بیماری حتما از حضور در تجمعات پرهیز و از ماسک استفاده کنند. 

استان اصفهان/ 12 مورد ابتلای قطعی امیکرون شناسایی شد

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به سیر نزولی کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در حال حاضر سویه دلتا روند نزولی دارد و در 24 ساعت گذشته 70 مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی 78 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند و با ترخیص85 بیمار، مجموع بیماران بستری به 293 مورد رسیده که 52 نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر هم سیر نزولی داشته، گفت: 2 فوتی قطعی و 3 فوتی مشکوک به کرونا هم متاسفانه در شبانه روز گذشته جان خود را از دست دادند و امیدواریم هر چه زودتر این آمارها به صفر برسد و شاهد مرگ عزیزانمان در اثر ابتلا به کرونا نباشیم.

وی ادامه داد: با وجود جهش‌های ویروس کرونا، ا میکرون سویه جدید کرونا در حال گردش در جامعه است وهر گونه عادی‌انگاری، شرکت در مجامع شلوغ و پر جمعیت و عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی منجر به شیوع انفجاری این گونه جدید که قابلیت سرایت‌پذیری بیشتری دارد، می‌شود.

عقدک تصریح کرد: تا روز دوشنبه 13 دی ماه بر اساس آخرین آمار 12 مبتلای قطعی ا میکرون در مراکز علوم پزشکی اصفهان شناسایی شده و توصیه می‌شود هر چه بیشتر مردم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا با موج سنگین کرونای ا میکرون مواجه نشویم.

استان سمنان/ موردی از ابتلا به امیکرون مشاهده نشده است

کامران قدس سرپرست دانشگاهعلوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو پیرامون آخرین آمار شیوع بیماریکرونابیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون پنج هزار و 318 مورد مثبت بیماری کرونابر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته (از سیزدهم الی چهاردهم دی‌ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 14 بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-19 در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان ادامه داد: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون به 10 هزار و 854 نفر رسیده است و 39 هزار و 464 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس افزود: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید 19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به 9 هزار و 726 نفر رسید.

وی با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی همچون استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی های خانوادگی گفت: تا کنون موردی از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون در استان سمنان مشاهده نشده است.

استان خوزستان/ نخستین مورد مبتلا به اومیکرون  شناسایی شد

 طی دو سال اخیر ویروس بارها دچار جهش شده‌ و متخصصان سازمان جهانی بهداشت را بر این داشته که به صورت جدی جهش‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهند.

امیکرون جدیدترین جهش ویروس کرونا است که با نام علمی B.1.1.529 شناخته می‌شود، در حال حاضر این جهش توسط کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در دسته «سویه‌های نگران کننده» کرونا قرار گرفته است.

درخصوص منشا پیدایش این جهش ویروس کرونا گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح شده‌است؛ یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک UCL لندن در این راستا بیان داشته که این جهش احتمالا در طول عفونت مزمن در بدن فردی مبتلا به نقص سیستم ایمنی، تکامل یافته‌است. نقص سیستم ایمنی این فرد ناشی از HIV/AIDS درمان نشده بوده است.

در روز 28 آذر 1400، رئیس مرکز مدیریت بیماری­‌های واگیردار وزارت بهداشت از شناسایی نخستین مبتلا قطعی به ویروس اومیکرون در ایران اطلاع داد، با توجه به سرعت انتشار این ویروس در آفریقا، اروپا و کشورهای همسایه ورود آن به ایران کاملا پیش بینی‌پذیر بود.

محمد حسین سرمست در جمع خبرنگاران از شناسایی یک مورد مثبت از این سویه جدید در آبادان خبرداد و اظهار داشت: نمونه‌های مثبت کرونا برای تشخیص سویه جدید به پایتخت ارسال می‌شدند که در میان آن‌ها یک مورد مثبت مبتلا به اومیکرون شناسایی شد، با احتساب این یک مورد در هر درصد می‌توان گفت که 100 مورد مبتلا به اومیکرون در خوزستان وجود دارد که در روزهای آینده چند برابر می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تأکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عنوان داشت: با توجه به حجم بالای ترددها در خوزستان نمی‌توان مانع ویروس شد اما واکسیناسیون راه حل مناسبی برای جلوگیری از گسترش آن است. 

سرمست شوشتری در رابطه با میزان واکسینه شدگان گفت: براساس آخرین آمارها تاکنون 4,073,343 واکسن تزریق شده است که از این میان 2,162,506 دوز نخست،  1,721,935 دوز دوم و 188,902 نفردوز سوم خود را دریافت کرده‌اند. 

وی در پایان با اشاره به کاهش میزان بستری‌شدگان نسبت به ماه گذشته ابراز داشت: تأخیر در انجام واکسیناسیون و مراجعه به مراکز درمانی و بیماری زمینه ای از علل اصلی افزایش میزان مرگ و میر بر اثر کرونا است.

استان یزد/ آمار بستری‌های مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها افزایش یافت

ابرهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: در حال حاضر، 226 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که از این تعداد، 60 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: در شبانه روز گذشته، 71 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: حال حاضر شهرستان های اشکذر، تفت و بافق در وضعیت آبی
کرونایی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان فارس/ نگرانی از شیوع گسترده ویروس

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 844 هزار و 489 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 512 هزار و 480 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون یک میلیون و 566 هزار و 386 تست تشخیصی مولکولی بوده که 448 هزار و 653 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 278 هزار و 103 مورد تست سریع انجام شده و 63 هزار و 845 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 106 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته، هم اکنون 509 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 81 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در 24 ساعت گذشته هیچ موردی از فوت ناشی از کرونا در استان گزارش نشده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 در فارس از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، هفت هزار و 412 مورد است.

با این وجود شیوع سویه امیکرون منجر به تداوم هشدارها در استان شده است به گونه‌ای که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز دریافت دُز سوم واکسن کرونا را راهکار نجات بخش در برابر اُمیکرون اعلام کرده است که باید در کنار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شود.

سید وحید حسینی ابراز نگرانی کرده که سرعت بالای انتشار سویه اُمیکرون، می‌تواند هرگونه بی‌توجهی و سهل انگاری نسبت به رعایت بهداشت را به یک بحران بزرگ تبدیل کند.

عباس رضائیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از  افزایش ساعت کار مراکز درمان سرپایی کرونا با توجه به ورود سویه جدید و نگرانی‌های به وجود آمده خبر داد. به گفته وی سه مرکز «حضرت ابوالفضل (ع)»، «فاطمه الزهرا(س)» و «بوستان» در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل به مراجعان خدمات ارائه می‌دهند تا بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یابد.

 مابقی مراکز منتخب نیز در تمام ایام هفته به جز روزهای تعطیل، آماده ارائه خدمت به مردم هستند.

استان سمنان/ موردی از ابتلا به امیکرون در استان سمنان مشاهده نشده است

کامران قدس سرپرست دانشگاهعلوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو پیرامون آخرین آمار شیوع بیماریکرونابیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون پنج هزار و 318 مورد مثبت بیماری کرونابر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته (از سیزدهم الی چهاردهم دی‌ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 14 بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-19 در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان ادامه داد: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون به 10 هزار و 854 نفر رسیده است و 39 هزار و 464 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس افزود: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید 19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به 9 هزار و 726 نفر رسید.

وی با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی همچون استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی های خانوادگی گفت: تا کنون موردی از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون در استان سمنان مشاهده نشده است.

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …