پنجشنبه , 9 فروردین 1403

آخرین اخبار امیکرون در ایران | ویروس جهش‌یافته آفریقایی “دلتا” را غافلگیر کرد / سایه سنگین امیکرون بر سر کلانشهرها + نقشه و نمودار

به‌گزارشگروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بررسی رفتاری ویروس جهش یافته دلتا نشان داده که این نوع از ویروس می‌تواند در دو هفته با افزایش تعداد بیماران مشکلاتی را به سیستم بهداشت و درمان کشورها تحمیل کنند اما ورود سویه جدید آفریقایی نشان داد که این بازه زمانی به کمتر از ده روز رسیده که شاهد مثال آن در کشورمان کاملا مشخص شده است.

براساس اعلام آمار رسمی مبتلایان به ویروس امیکرون هفته اول دی ماه بود که تنها 7 مورد از بیماری با این ویروس تایید شد اما تنها کمتر از ده یک هفته این تعداد به بیش از دو برابر رسیده و نهایتاً ماه تمام نشده یعنی سه هفته بعد از دو برابر شدن نرخ ابتلا به گفته برخی از مسئولان احتمالا تعداد واقعی افراد مبتلا به ویروس جهش یافته آفریقایی در محدوده 12 هزار نفر است، آماری که می‌تواند تاکیدی براین مدعا باشد که ویروس “دلتا” هم از سرعت عمل امیکرون غافلگیر شده است.

واقعیت امر اینجاست که این روند افزایشی نرخ بیماری باعث شده تا کارشناسان نسبت به خطر وقوع پیشک ششم با ویروس غالب امیکرون هشدار داده و تاکید کنند: درصورتی که این اتفاق رسماً تایید شود باید منتظر بحرانی قابل توجه از مراجعه بیماران به مراکز درمانی باشیم که هم اکنون شاهد بروز نشانه‌های آن هستیم چون در کلانشهرها و بخصوص پایتخت با افزایش بیش از 35 درصدی مراجعه به مراکز درمانی روبرو شده‌ایم.

این گروه معتقدند اگرچه شواهد علمی تایید می‌کند که رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند تعیین کننده باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که  در اتوبوس‌ها، مترو، پاساژها، باشگاه‌های ورزشی، نانوایی‌ها، مجتمع‌های تجاری و… هیچ نشانی از رعایت پروتکل‌ها مشاهده نمی‌شود و افزایش 11.14 درصدی نرخ ابتلا و همچنین 7.84 درصدی نرخ بستری در مراکز درمانی تنها در یک روز نشان می‌دهد که ویروس امیکرون درحال گسترش منطقه فعالیت است و می‌تواند بحران آفرین باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر به طور میانگین میزان رعایت پروتکل‌ها به 60درصد رسیده و میزان استفاده از ماسک در نانوایی‌ها 51.17 درصد بوده است. همچنین استفاده از تهویه در باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده 56.93 درصد بوده است به این ترتیب می‌تواند نشانه‌های خطر گردش ویروس در جامعه باشد. به خصوص سویه اومیکرون که گفته می‌شود از سرعت انتقال بالاتری نسبت به دلتا برخوردار است.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کووید 19، با عنوان این مطلب که سویه اومیکرون احتمالاً این هفته سویه غالب در کشور خواهد شد، گفت: این هفته میزان غالب بودن این سویه در برخی استان‌ها به صد در صد نزدیک خواهد شد.

مسعود یونسیان در ادامه با اشاره به این موضوع که وزارت بهداشت درصدی از موارد مثبت ابتلاء به اومیکرون را برای تعیین نوع سویه آزمایش می‌کند، افزود: بررسی موارد آزمایش شده نشان می‌دهد از چهار هفته پیش که نخستین موارد ابتلاء به اومیکرون در کشور شناسایی شد، هر هفته به طور متوسط 10 درصد به نسبت ابتلاء به اومیکرون در برابر ابتلاء به دلتا افزوده شده است.

یونسیان گفت: در هفته اول نسبت ابتلاء به اومیکرون به 8 درصد رسید، در هفته دوم این نسبت به 18 درصد رسید، در هفته سوم حدود 33 درصد شد و هفته گذشته نسبت ابتلاء به اومیکرون به 43 درصد رسیده است.

در همین حال، پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید 19، از افزایش 20 درصدی مراجعات سرپایی به علت کرونا در هفته گذشته خبر داد و گفت: با توجه به ورود اومیکرون به کشور، احتمال وقوع پیک جدید وجود دارد، اما زمان آغاز آن بستگی به میزان تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره علت پایین بودن آمار واکسیناسیون دوز سوم تصریح کرد: تزریق دوز سوم واکسن کرونا به دو علت می‌تواند پایین باشد؛ اول آنکه بیشتر افراد در ماه‌های اخیر واکسینه شده‌اند و هنوز سه ماه از تزریق نوبت دوم آنها نگذشته است و علت دیگر نیز این است که به دلیل فروکش کردن کرونا مردم احساس می‌کنند که نیازی به تزریق دوز سوم وجود ندارد، در حالی که این تصور اشتباه است.

وی تأکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که الان بهترین زمان برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا است، زیرا واکسیناسیون قبل از آغاز پیک جدید کرونا با اومیکرون، اثربخشی بهتری خواهد داشت.

عضو کمیته علمی کشوری کووید 19 گفت: کودکان یکی از گروه‌هایی هستند که در کشور ما معرض ابتلا به کرونا هستند، چرا که ما در سنین زیر 12 سال واکسیناسیون انجام نداده‌ایم، به همین سبب باید برخی روش‌ها برای محافظت از کودکان در برابر کرونا اندیشیده شود.

افزایش 40 درصدی مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تهران

از سوی دیگر معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به افزایش 30 تا 40 درصدی مراجعات سرپایی‌ در تهران نسبت به سه هفته گذشته، گفت: امیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود و طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به 45 تا 50 درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است.

دکتر نادر توکلی  درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در وضعیت بستری ناشی از کرونا تغییر قابل توجهی نداشته‌ایم. اصل موضوع این است که اُمیکرونی که در تهران و ایران در گردش است، تقریبا دارد به سوش غالب بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه امیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می رود، افزود: طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به 45 تا 50 درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است. در عین حال طبق الگوی هر ساله که در این فصل افزایش تعداد بیماران تنفسی و عفونت‌های ویروسی را داشتیم، امسال هم به همین صورت است. در عین حال افزایش آماری هم که در کودکان به ویژه کودکان زیر 10 سال داریم، همین موضوع را نشان می‌دهد. در کودکان هم ابتلا به آنفلوآنزا و اُمیکرون تقریبا برابر است. البته ما از نظر صرفه اقتصادی نمی‌توانیم برای همه تست انجام دهیم و بر این اساس نمی‌توان آمار دقیقی داد.

توکلی با بیان اینکه قطعا بیشتر افزایش ابتلا به کرونا در حوزه سرپایی خواهد بود، ادامه داد: به‌طوری که بیماران، بیمارانی هستند که عمدتا بیماران بدحالی نیستند. منتها نکته‌ای که وجود دارد و منجر به امیدواری شده، این است که بالای 80 درصد جمعیت‌مان واکسینه شدند. در عین حال آنچه واکسیناسیون را برای مقابله با سوش اُمیکرون تقویت می‌کند، انجام واکسیناسیون دُز بوستر یا دز سوم است.

توکلی اظهار کرد: در کل مراجعات سرپایی نسبت به دو تا سه هفته گذشته بین 30 تا 40 درصد مراجعات سرپایی‌مان افزایش یافته است، اما آمار بستری‌مان کماکان زیر 1000 مورد است. بیماران بدحال هم بسیار کم است و میزان بستری آی‌سی‌یو در تهران کمی بیش از 20 نفر است.

استان فارس/ خیز آهسته امیکرون در منطقه

بررسی آمارهای کرونا در چند روز گذشته از روند افزایشی میزان مراجعه افراد دارای علائم مشکوک کرونا به مراکز 16 ساعته خبر می‌دهد که این امر منجر به هشدار و نگرانی متولیان امر شده است.

خیز ملایم افزایش موارد بستری بیماران کووید19 در بیمارستان‌های فارس در هفته‌های آینده خطر افزایش جدی شیوع کروناویروس و سویه جدید آن موسوم به اُمیکرون را به همراه دارد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 877 هزار و 302 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 517 هزار و 217 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 592 هزار و 51 تست تشخیصی مولکولی بوده که 452 هزار و 74 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 285 هزار و 251 مورد تست سریع انجام شده و 65 هزار و 143 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 81 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 323 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 57 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می کنند.

در 24 ساعت گذشته مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت نشده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، هفت هزار و 454 نفر است.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و 63 هزار و 994 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 261 هزار و 591 دُز نوبت اول، دو میلیون و 978 هزار و 120 دُز نوبت دوم و 824 هزار و 283 دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان اصفهان/ 242 تست مثبت امیکرون

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 212 مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی 59 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند و با ترخیص 34 بیمار، مجموع بیماران بستری به 274 مورد رسیده که 43 نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر هم سیر نزولی داشته، گفت: در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی در اثر ابتلای مشکوک به کرونا یک نفر و قطعی صفر نفر گزارش شده است.

عقدک تصریح کرد: تا روز گذشته بر اساس آخرین آمار 242 مبتلای قطعی ا میکرون در مراکز علوم پزشکی اصفهان شناسایی شدند.

استان گیلان/ 24 درصد مردم منطقه دز سوم واکسن دریافت کردند

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 125 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 41 نفر از این تعداد در شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند. 

همچنین 26 نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که 7 نفر از آنان طی 24 ساعت گذشته به این بخش منتقل شده‌اند و حال 24 نفر از بیماران کرونایی وخیم گزارش شده است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان هم‌اکنون 23.6 درصد جمعیت گروه‌های هدف در گیلان معادل 527 هزار نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده و هنوز 3/4 مردم استان نسبت به تزریق دز سوم اقدام نکردند.

با توجه به اهمیت تزریق واکسن کرونا برای جلوگیری از تداوم چرخه آن در جامعه، مراکز واکسیناسیون نیز با شدت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اکنون 467 مرکز واکسیناسیون در سطح گیلان و 219 مرکز در شهرستان رشت فعال است.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر 17 شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان قرمز، نارنجی یا زرد نیست.

استان بوشهر/ روند افزایشی نرخ ابتلا ادامه دارد

عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه تاکنون 1.6 میلیون واکسن کرونا در استان بوشهر تزریق شده است اظهار داشت: تاکنون 791 هزار نفر در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که به 711 هزار نفر هر 2 نوبت تزریق شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر با اشاره به اینکه تاکنون 173 هزار نوبت سوم واکسن کرونا در استان تزریق شده است تصریح کرد: تاکنون 20 درصد از جمعیت بالای 12 سال استان بوشهر نوبت سوم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه موارد مشکوک ابتلا به گونه اومیکرون رصد می‌شود گفت: این گونه به سرعت در جامعه در حال گردش است و سرایت‌پذیری آن بیش از گونه قبلی است و پیش‌بینی می‌شود به گونه غالب در ابتلا به کرونا تبدیل شود.

وی راهکار پیشگیری از ابتلا به گونه اومیکرون را رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق نوبت سوم واکسن کرونا دانست و بیان کرد: ابتلا به بیماری کرونا در استان در حال افزایش است به‌گونه‌ای که از 163 مورد در یک هفته گذشته این هفته تاکنون به 180 مورد رسیده که 7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

خواجه‌ئیان با بیان اینکه مبتلایان به کرونا نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است افزود: روند مراجعه مبتلایان به بیماری کرونا 2 برابر شده که موارد مثبت در این هفته 7 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان را نگران کننده دانست و تصریح کرد: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و واکسیناسیون از راه‌های موثر در پیشگیری از سویه اومیکرون است.

وی با بیان اینکه بستری بخش کرونایی بیمارستان‌های استان از 35 به 45 بیمار افزایش یافته است خاطر نشان کرد: در شبانه‌روز گذشته فوتی به سبب بیماری کرونا در این استان ثبت نشد و جمع جان‌باختگان این بیماری در استان بوشهر در 2 سال گذشته همان دو هزار و 35 نفر است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان قزوین/ فوت یک بیمار کرونایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 1.7 درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 57 مورد قطعی ابتلای به کرونای جدید در آزمایشگاه‌های کووید شناسایی شدند که این آمار فقط یک نفر کمتر از روز گذشته است.

جلال رحمانی همچنین با اشاره به بستری شدن 23 بیمار کرونایی جدید گفت: آمار روزانه بستری‌های کرونایی نسبت به روز قبل تغییری نکرده است.

وی از افزایش 14.3 درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی هم خبر داد و افزود: در حال حاضر 8 بیمار بدحال به دلیل علائم شدید بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری هستند که این آمار یک نفر بیشتر از روز گذشته است.

رحمانی با اشاره به قطع شدن روند روزهای بدون مرگ‌ومیر کرونایی ادامه داد: در شبانه‌روز اخیر یک بیمار کرونایی به دلیل شدت علائم تنفسی و ضعف جسمانی جان‌ خود را از دست داد که  امیدواریم این آمار دوباره صفر شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین از کاهش 7 درصدی نرخ بهبود کرونایی روزانه خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته 26 بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار از روز قبل 2 نفر کمتر است.

رحمانی به کاهش 10.2 درصدی آمار کل بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فقط 88 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قزوین بستری هستند که این آمار 10 نفر از روز پیش کمتر شده است. 

وی ادامه داد: در ضمن آمار واکسیناسیون دوز سوم در استان قزوین به 20.45 درصد رسید و 84.7 درصد هم واکسن دوز اول و دوم را تزریق کردند که سیر پیشرفت در این حوزه کند شده است.

استان سمنان/ثبت 75 مبتلای جدید کرونا در سمنان

کامران قدس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران پیرامون آخرین وضعیت کرونایی استان سمنان اظهار داشت: تاکنون مورد مثبت و قطعی ابتلا به سویه جدید کرونا به نام امیکرون در استان سمنان ثبت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها یک مورد مشکوک مبتلا به امیکرون بوده است که آزمایش آن به تهران ارسال و منتظر دریافت نتیجه این آزمایش هستیم.

وی تأکید کرد: برای پرهیز و جلوگیری از ابتلا به کرونا به ویژه سویه جدید آن که شدت انتقالش چندین برابر موارد قبلی است باید اصول بهداشتی نظیر ماسک زدن از خانه تا خانه، رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و دیگر اصول بهداشتی از سوی عموم مردم با جدیت رعایت شود.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته تست کرونای 75 نفر در استان سمنان مثبت اعلام شد، گفت: از این تعداد 60 نفر به قرنطینه خانگی رفتند و 15 نفر در بیمارستان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته، کرونا در استان سمنان قربانی نگرفت عنوان کرد: در همین مدت 8 نفر هم با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

قدس با اشاره به اینکه هم‌اکنون 59 نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستندگفت: از هشت شهرستان استان سمنان تنها دو شهرستان سمنان و گرمسار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و دیگر شهرستان‌های این استان در وضعیت آبی کرونایی هستند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان یزد/ یک فوتی کرونا

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت: از 737  نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه‌روز ، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 289 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شده‌اند.

وی با تایکد بر اینکه اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد احتمال افزایش ابتلا وجود دارد ادامه داد: از این تعداد، 20 نفر در بیمارستان‌های استان بستری و 269 نفر در منزل دوران نقاهت را طی می‌کنند.

سلمانی با اشاره به شناسایی موارد جدید بستری در بیمارستان‌های استان افزود: 6 بیمار در اردکان، 3 بیمار در خاتم، 1 بیمار در میبد و  10 بیمار در شهر یزد شناسایی شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان‌ شهید صدوقی(ره) رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه با تزریق سه دز واکسن کرونا را لازمه قطع کامل زنجیره شیوع کرونا دانست و افزود: در شبانه روز گذشته یک بیمار در شهر تفت قربانی کووید-19 شد.

سلمانی تصریح کرد: در حال حاضر 218  بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که از این تعداد، 49 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

استان زنجان/ نرخ ابتلا افزایشی شده است

حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار داشت: سویه جدید امیکرون سرعت انتشار و ابتلای آن بالا است بنابراین باید هشدارها جدی گرفته شود تا زحمات کادر درمان هدر نرود و بتوانیم این سویه را نیز تحت کنترل در بیاوریم.

وی با اشاره به این که در کشور ایران نیز با این سویه درگیر هستیم افزود: نخستین مورد مشاهده شده از سویه جدید در استان زنجان به علت سفر یک فرد به کشور ترکیه بود که علاوه بر خود و اطرافیان، حدود هشت نفر نیز مبتلا شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به روند نزولی کرونا در ماه گذشته اشاره کرد و گفت‌: طبق آمار کرونا در کشور و استان زنجان در ماه گذشته و اوایل دی‌ماه روند نزولی داشت ولی متاسفانه از هفته چهارم دی‌ماه سرایت کرونا رو به بالا در حال رشد است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …