یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

۸۱۲ کیلوگرم فرآورده های خام دامی در فردیس معدوم شد

 دکتر محمد مهدی راهنورد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  امسال چهارهزار و ۵۵۳ کیلوگرم انواع گوشت ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ مشکوک به دلیل نداشتن مجوز و یا بررسی های آزمایشگاهی ضبط شد که از این مقدار، ۸۱۲ کیلوگرم فرآورده خام به علت فساد و تغییرات ارگانولپتیک معدوم شد.

وی توضیح داد:  سه  واحد متخلف نیز با حکم قضایی در این مدت پلمب شده اند و  در بخش دارو و درمان نیز با توجه به فعالیت هفت واحد درمانگاه و ۲ داروخانه دامپزشکی و ۲ آزمایشگاه مجهز دامپزشکی تعداد ۸۴  نوبت بازدید کارشناسی از این مراکز صورت گرفته است.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان فردیس  گفت:  با توجه به لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراکز و واحدهای تحت نظارت توسط بازرسین این اداره  در حوزه های مختلفی از جمله پیشگیری ، کنترل و مبارزه با بیماریهای مشترک و واگیر انگلی دام ، طیور و آبزیان و نیز نظارت بر تولید ، فرآوری ، توزیع و عرضه انواع فرآورده های خام دامی و شیلاتی رصد  شده و در این راستا و در زمینه پیشگیری و جلوگیری از انتقال بیماریهای دامی مانند (تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، تب مالت (بروسلوز) ، سل ، هاری ، سیاه زخم (شاربن) ، مشمشه ، تب برفکی ) در طول سال جاری  بیش از ۲۹ هزار و ۹۱۹ دز واکسن دامی در واحدهای دامداری فردیس مصرف و تلقیح شده است.

راهنورد بیان داشت: اکنون   ۵۰ واحد دامی  در شهرستان فردیس با بیش از ۱۵ هزار راس گاو و گوسفند  فعال هستند.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان فردیس گفت: همچنین طی این مدت ۲ هزار و ۸۲۲ مورد تست سل و یک هزار و ۸۰۵ مورد خونگیری (بروسلوز) انجام شده است.

راهنورد افزود: با پیشگیری و کنترل بیماریهای طیور ازجمله آنفلوآنزای پرندگان در مرغداریها نیز ۱۶۵ مورد مراقبت فعال و ۶۰ مورد بازدید کارشناسی و نمونه برداری صورت گرفته است.

وی اظهارداشت: در بخش قرنطینه و صدور مجوزهای حمل بهداشتی و قرنطینه ای فرآورده های خام دامی داخل کشوری  نیز  ۸۰۸  مورد مجوز توسط واحدهای کشتارگاهی و بسته بندی تحت نظارت و محصولات دریایی و آب شیرین از جمله  ماهی قزل آلا، ماهی خاویاری ، شاه میگو ، خاویار و ماهیان صادر شده است.

وی ادامه داد: برخی محصولات از جمله ماهی منجمد، خاویار، شاه میگو به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا مجوز صادرات گرفته اند.

راهنورد افزود: بازدیدها و نظارتهای بهداشتی بر کلیه مراکز و واحدهای تحت نظارت دامپزشکی به صورت مستمر انجام و در طی مدت یاد شده پنج هزار  مورد بازدید واحدهای هایپر ، قصابی ها، مرغ فروشی، ماهی سرا و…  در دستور کار بازرسین دامپزشکی قرار گرفت.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …