جمعه , 21 اردیبهشت 1403

۶۹ طرح اقتصادی در سفر رئیس جمهوری به استان لرستان مصوب شده است

به گزارش ایرنا سیروس ابراهیمی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان با حضور احمد وحیدی وزیر کشور افزود: برای اجرای این تعداد مصوبه ۷۷ هزار میلیارد ریال و ۳۴۰ میلیون یورو تصویب شده است که در صورت تحقق، موجب جهش چشمگیری در استان می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار داشت: اخد موافقت سرمایه گذاری یکی از بانک‌ها برای سد و نیروگاه معشوره، تامین دو هزار میلیارد تومان توسط این بانک در حوزه دامپروری و مرغداری، تخصیص ۵۰ میلیارد تومان به هر یک از کارخانه های سامان کاشی و یخچالسازی و اجرای هفت طرح به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان با همکاری بانک ملت از جمله مصوبات اقتصادی سفر رییس جمهور به لرستان است.

وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون نیز کارخانه خمیرمایه دورود پس از ۱۰ سال احیا و صنایع غذایی گهر دورود به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای غذایی کشور واگذار شد.

ابراهیمی گفت: در این مدت موافقت این بانک برای دامپروری دلفان به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان اخذ و عملیات راه اندازی مجدد صدر فولاد پس از پنج سال و سامان کاشی پس از ۱۰ سال اخذ شده است.

وی رفع مشکلات حقوقی ماشین سازی لرستان ، موافقت ایمیدرو برای انجام اکتشافات معدنی، اخذ مجوز پایانه سنگ خرم آباد،  تصویب ۵۰۰ میلیارد تومان وام برای ۱۲۰ طرح کشاورزی، صنعتی و دانش بنیان از محل تبصره ۱۸ و تفاهم نامه با پارک علم و فناوری برای راه اندازی کارخانه نوآوری را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در لرستان برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان همچنین افزود: دو میلیون هکتار جنگل و مرتع، ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه بزرگ، ۱۱ هزار میلیارد متر مکعب منابع آبی و امکان استفاده از آن برای توسعه کشاورزی و تکمیل زنجیره غذایی مواد از ظرفیت های مهم استان به شمار می رود.

ابراهیمی ادامه داد: لرستان در کریدور اصلی شمال به جنوب کشور است و سهولت دسترسی به مناطق و بنادر جنوبی، کانی های غیر فلزی و معادن غنی، رتبه برتر تولید انار، انجیر، گردو، زعفران، گیاهان دارویی، گندم، جو، شیر، گوشت، سالامبور و آبزیان را دارد.

وی گفت: با این وجود نرخ بیکاری در لرستان ۱۵.۲ درصد و در کشور کمتر از ۱۰ درصد است که یکی از اصلی ترین عوامل در ایجاد این نرخ، وجود واحدهای راکد و نیمه تعطیل از مجموع یک‌هزار و ۲۱۴ واحد تولیدی آن است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: یکهزار و ۴۹۵ طرح از جمله تولید فولاد، داروی انسانی، لاستیک سازی، آهک، سیمان و شمش منیزم در لرستان در دست اجرا است که در صورت بهره برداری ۴۱ هزار شغل ایجاد می شود.

ابراهیمی بیان کرد: این استان تنها هفت دهم درصد از منابع بانکی را در اختیار دارد که موجب عدم سرمایه گذاری مطلوب شده است همچنین خسارت های سیل ۹۸ در این استان بسیار بالا بود.

وی گفت: سال گذشته ۳۴۴ میلیون دلار و نیمه نخست امسال ۲۰۰ میلیون دلارصادرات از لرستان به ۳۰ کشور دنیا صورت گرفته است که رقم بالایی نیست و بیشتر حجم ان را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار داشت: با وجود منابع آبی فراوان اما نرخ اراضی آبی در لرستان ۲۳ و در کشور ۴۵درصد است و همین امر موجب بهره وری پایین در بخش کشاورزی می شود.

ابراهیمی همچنین عدم توجه راهبردی به ظرفیت های استان در برنامه ریزی های بالادست، نبود بخش خصوصی و هلدینگ ( شرکت های مادر) توانمند، فقدان حمایت های تشویقی، کافی نبودن اختیارات استانداران و معطل ماندن برخی مصوبات مهم زیرساختی مثل مناطق اقتصادی خرم آباد و بروجرد را مهمترین عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی در لرستان برشمرد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …