جمعه , 14 اردیبهشت 1403

پروژه های بر زمین مانده پیش روی شورای ششم کرج

نخستین و مهمترین پروژه عظیم به جای مانده از شوراهای ادوار دوم ، سوم ، چهارم و پنجم تکمیل خط ۲ قطار شهری است ، پروژه ای که در ابتدا  طول آن ۲۷ کیلومتر به همراه ۲۷ ایستگاه طراحی و پیش بینی شده بود.

این پروژه که مطالعه آن در اوایل دهه ۸۰ آغاز و سرانجام در سال ۱۳۸۵ عملیاتی شد ،قرار بود تا سال ۱۳۹۰ کمالشهر در غرب کلانشهر کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل کند، اما فراز و نشیب ها و موانع بسیار سبب شد تا متولیان امور تنها تکمیل ۶.۵ کیلومتر آن را اولویت قرار دهند هر چند که ۱۵ کیلومتر از تونل این پروژه حفاری شده است.

در این حال اگرچه پروژه طبق پیش بینی ها در سال ۱۳۹۰ به سرانجام نرسید اما در همین سال ۲ رام قطار برای آن خریداری شد که اکنون ۱۰ سال از خواب آنها در ایستگاه شرکت لکوموتیوسازی فردیس البرز می گذرد.

در طول این سال ها مدیران شهری و استانی البرز بارها به اقدامات متعددی برای فعال سازی قطعه نخست خط ۲ متروی کرج از جمله جذب فاینانس ، فروش املاک شهری و کمک از سایر دستگاه ها متوسل شدند اما هیچکدام این اقدامات نتوانست حتی  گره قطعه نخست خط 2 متروی کرج را بگشاید و قطار را به ایستگاه میانبر برساند.

خط ۲ قطار شهری کرج که با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی مدیریت شهری کرج آغاز شد در گام نخست محدودیت منابع مالی داخلی و سپس تحریم ها در باب تامین تجهیزات چوب لای چرخ آن گذاشت و سبب شد تا عمر سه دور شورای اسلامی این شهر به پایان تکمیل بخشی از آن قد ندهد.

پروژه های بر زمین مانده پیش روی شورای ششم کرج

این پروژه عظیم که اهداف مختلفی از جمله کاهش آلودگی محیط زیست ، کاهش ترافیک ، پدافند غیر عامل و موارد دیگر برای آن تعریف شده است با اینکه  طی سه سال اخیر تکمیل قطعه نخست آن به عنوان یک اولویت تعریف شد و قرار بود تا پایان شورای پنجم افتتاح شود اما کار ناتمام به شورای ششم رسید.

 ذکر این نکته ضروری است که تاریخچه ورود قطار شهری به استان البرز به سال ۷۸ بر می گردد که افتتاح خط ریلی صادقیه به میدان شهید سلطانی کرج بستری را فراهم کرد تا سازمان قطار شهری در شهرداری کرج شکل بگیرد و پس از آن ۶ خط ریلی درون شهری برای این کلانشهر تعریف شود.

خط یک قطار شهری کرج به طول ۱۰ کیلومتر با مشارکت شهرداری کرج و سازمان قطار شهری تهران و حومه در اوایل دهه ۸۰ بین میدان شهید سلطانی تا منطقه گلشهر کرج احداث شد.

با افتتاح این خط استقبال شهروندان البرزی از مترو به عنوان وسیله نقلیه عمومی ایمن و ارزان دوچندان شد؛ در این زمان مدیران شهری و منطقه ای در کرج تصمیم به شروع پروژه دیگری یعنی خط ۲ قطار شهری کرج گرفتند.

این بار نه تنها پروژه متکی به سازمان قطار شهری تهران نبود بلکه شورا و شهرداری کرج و فرمانداری این شهرستان با تکیه بر اعتبارات داخلی و ملی به جنگ زمین رفتند.

با این کش وقوس های فراوان سبب شد تا ادامه کار این پروژه به  قرن جدید و سال ۱۴۰۰ برسد.

چهار خط دیگر قطار شهری کرج نیز پس از انجام مطالعات پرونده آنها مفتوح مانده و مدیریت شهری و مسوولان استان البرز بر این عقیده اند که باید نخست بخشی از خط ۲ متروی کرج افتتاح سپس به سراغ  سایر خطوط بروند.

اینکه آیا خط ۲ قطار شهری کرج آنطور که در نقشه ای که برای آن ترسیم شده باید پیش برود ، سووالی است که  در ذهن بسیاری نقش بسته اما شهروندان البرزی در این شرایط مالی شاید به تکمیل ۱۵ کیلومتر آن رضایت دهند.

اکنون قطعه نخست خط 2 قطار شهری کرج بین گلشهر تامیدان طالقانی این شهر با حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

طبق گزارش ها ، تاکنون نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برای خط 2 قطار شهری کرج هزینه شده است وتکمیل آن با نرخ تورم کنونی حدود سه هزار میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

بزرگراه راه شمالی

پروژه های بر زمین مانده پیش روی شورای ششم کرج

پروژه دیگری که از تیرماه سال ۱۳۹۵ عملیات اجرایی آن در شورای چهارم آغاز شد، بزرگراه شمالی کرج است ، پروژه ای که طول آن ۱۷.۵ کیلومتر و قرار است آزاد راه شهید همت درشرق کرج را به آزاد آراه کرج – قزوین در غرب کرج متصل کند.

این پروژه که در ابتدای کار با پیش بینی یک هزار میلیارد تومان اعتبار چشم انداز سه ساله برای تکمیل آن تعیین شده بود اکنون حدود پنج سال از آغاز آن می گذرد و مانند سایر پروژه های نیمه تمام ، طولانی شدن اجرای آن به کمبود منابع مالی گره خورده است.

با اینکه این پروژه  در شورای چهارم و سپس  شورای پنجم به آن پرداخته شد قرار بود تا اوایل سال ۱۴۰۰ کل پروژه یا حداقل ۱۳ کیلومتر آن آسفالت و زیر بار ترافیک برود اما تاکنون این مطالبه مردمی به تحقق نزدیک نشده است.

در باب اهمیت این پروژه  که به نام سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است همین بس که اگر افتتاح شود بنا به گفته مسوولان امور ترافیک ، گره های کور ترافیکی در ورودی ها و خروجی های کرج گشوده می شود.

با اینکه در ۲ سال گذشته جهش بزرگی در راه سازی استان البرز به واسطه احداث و تکمیل سه بزرگراه تهران – شمال ، ادامه شهید همت و آزاد راه غدیر به وجود آمد اما بزرگراه شمالی کرج کلیدی ترین نقش در روان سازی ترافیک استان البرز و کلانشهر کرج دارد.

طبق آخرین گزارش  که توسط علی اصغر کمالی زاده شهردار منتخب شورای پنجم در اوایل مرداد ماه امسال ارائه شد بزرگراه شمالی کرج حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آسفالت ۱۳ کیلومتر آن در دست اقدام است.

با این وجود هنوز پل بزرگ بیلقان و یک تقاطع بزرگ  دیگر در عظیمیه کرج نا تمام مانده و این امر سبب شده تا در عمل اتصال آزادراه شهید همت و غرب کرج تاکنون تحقق پیدا نکند.

آسفالت معابر مطالبه دیگر

پروژه های بر زمین مانده پیش روی شورای ششم کرج

طبق گزارش رسمی کلانشهر کرج دارای حدود ۱۹ میلیون کیلومترمربع معابر اصلی و فرعی است که بخش عمده معابر این کلانشهر به واسطه حفاری های متعدد دستگاه های اجرایی و فرسودگی آسفالت ، برای شهروندان آزار دهنده است.

خرابی آسفالت در کنار مشکلات فنی و مهندسی در معابر از جمله گلایه های شهروندان این کلانشهر در ادوار گذشته شورا تاکنون بوده هر چند که طی سال های اخیر بخشی از معابر کرج آسفالت و ایمن سازی شده است.

در باب اصلاح معابر کرج ذکر این نکته ضروری است که در پنج دوره گذشته شورای اسلامی شهر ، تعداد تقاطع های همسطح با سبک مهندسی نوین را از عدد صفر در دهه ۷۰  به حدود ۳۵ تقاطع غیر همسطح  در زمانی کنونی سیده که در این سال ها باید به خدمات انجام گرفته در این بخش اذعان داشت.

مهمترین این تقاطع ها ، تقاطع غیر همسطح حصارک با ۶ ورودی و خروجی، تقاطع آزادگان ، تقاطع پلیس ، تقاطع میانجاده ، تقاطع حافظ و  تقاطع عظیمیه و از همه مهمتر زیر گذر آیت الله هاشمی رفسنجانی و بزرگراه منتهی به آن است که از خدمات ارزشمند شوراهای ادوار گذشته به شمار می رود و  به عنوان خدماتی برجسته در حافظه شهروندان کرجی  ماندگارشده است.

اما در این میان کارهای ناتمام دیگری در بحث روان سازی ترافیک ، کیفی سازی آسفالت خیابان ها ، تکمیل بزرگراه و بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی که به فرودگاه پیام متوسل می شود از جمله مطالباتی است که شهروندان انتظار تحقق آنها را دارند.

اینکه در این سال ها به واسطه تحریم های شکننده و محدودیت منابع مالی دستگاه های اجرایی از جمله شورا و شهرداری کرج برای اجرا و تکمیل پروژه های نیمه تمام دست به عصا راه رفته اند، موضوعی است که در جای خود باید به آن پرداخت اما بنا به گفته کارشناسان، دریچه های زیادی برای گشودن امور وجود دارد که با روحیه جهادی و تفکر در داشته ها می توان از سد محدودیت تحریم گذشت ، رویه ای که آثار آن در بسیاری از پروژه های عمرانی کشور و استان البرز مشهود است.

با این وجود ترمیم و بهسازی آسفالت معابر اگر چه در قالب یک موضوع به آن پرداخته می شود اما به سبب گستردگی کلانشهر کرج باید پروژه های زیادی برای آن تعریف و اولویت بندی کرد.

   

ساماندهی پسماندهای حلقه دره

پروژه های بر زمین مانده پیش روی شورای ششم کرج

پروژه دیگری که تاکنون شکایت و نارضایتی بسیاری از شهروندان کرجی به ویژه ساکنان جنوب و جنوب غربی کرج را به دنبال داشته ، عدم ساماندهی مناسب پسماندها در حلقه دره است ، مجموعه ای که در سال های اخیر اقدامات موثری برای ساماندهی آن شروع شده اما کافی نبوده است.

ساکنان کیانمهر و مهرشهر کرج که در طی سال های متمادی از بوی تعفن زباله ها و فاضلاب های نهر سیاه جوب به ستوه آمده اند، از شورای ششم انتظار دارند تا به این آلاینده های شامه آزار پایان دهند.

  ذکر این نکته ضروری است که در سال های اخیر ساخت کارخانه پسماند، شرکت تولید برق از زباله ها در حلقه دره آغاز شده که حرکتی در جهت اقتصادی شدن پسماندها است اما این پروژه ها نیازمند توسعه و تکمیل هستند.

  این پروژه ها و بیشتر از جمله مطالباتی که ساکنان کلانشهر کرج از منتخبان خود در شورای ششم دارند، موضوعاتی که در جریان انتخابات ادوار گذشته تا حال دهان به دهان چرخیده و گزارش های علمی و مردمی در خصوص آنها نگاشته شده و حتی نامزدهای انتخاباتی شورای شهر کرج در مقالات و تبلیغات خود به این موضوعات اشاره داشته اند.

وضعیت پسماندهای کرج  از نگاه عضو شورای شهر

مریم قهرمانی صارم عضو شورای اسلامی شهر کرج در هشتمین نشست علنی این شورا با انتقاد از نامناسب بودن نحوه جمع آوری زباله گفت : باز بودن شیرابه  خودروهای حمل زباله سبب آلودگی زیست محیطی در کرج شده و می بایست فرآینده جمع آوری و دفن پسماندها در شورای ششم به شکلی مناسب مدیریت شود.

وی بیان داشت: امروز بسیاری از شهروندان از جمع آوری و دفن پسماندهای کرج رضایت ندارند و انتظار آنان از مدیریت جدید شهری سامان دادن به خدمات در بخش جمع آوری و دفن زباله ها است.

بیان این موضوع و تاکید بر مسائل زیست محیطی  در نشست های علنی شورای جدید شهر کرج بیانگر آن است که  در این دوره باید به موضوع پسماند و محیط زیست نیز نگاه ویژه داشت. 

اظهارات سخنگوی شورا 

علی قاسم پور سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر کرج  در گفت وگو با ایرنا یکی از بزرگترین برنامه های  شورای ششم شهر کرج  را تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی باقیمانده از ادوار مختلف شورا برشمرد.

وی تاکید کرد که متوقف کردن روند احداث پروژه ها را نداریم مگر اینکه پروژه ای که کلا شروع نشده باشد یا ادامه آن به ضرر شهروندان کرجی باشد؛ اکنون ۲ پروژه مهم شهرداری کرج دارد که یکی مترو و دیگری بزرگراه  شهید سلیمانی است .

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج  ، احیای بافت های فرسوده شهری کرج را به عنوان یکی دیگر از ماموریت های شورا و شهرداری کرج در دور جدید برشمرد و گفت : با دفاترتسهیل گری در خصوص بافت های فرسوده کرج نشست برگزار کردیم که دنبال راهکار و بسته های جدید تشویقی برای احیای این بافت ها هستیم چرا که با بسته های تشویقی موجود نمی توان برای بافت های فرسوده کار مهمی انجام داد.

قاسم پور ادامه داد : می بایست کار جدیدی را در بحث تشویق بامدیریت بافت های فرسوده و دفاتر تسهیل گری و حوزه معاونت شهرسازی معماری انجام دهیم که بافت های فرسوده هر چه سریع تر با مشارکت مردم به سامان شود.

وی بیان داشت:  برگزاری نشست با مشاوران طرح تفصیلی شهر کرج درشورای اسلامی شهر کرج امروز پنجشنبه برگزار می شود  تا راهکارهای عملی در خصوص طرح تفصیلی،  بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و محلات کم برخوردار و پروژه های نیمه تمام بخصوص مترو و بزرگراه شهید سلیمانی برنامه ریزی شود.

قاسم پور تاکید کرد که شورای ششم در خلال فعالیت جهادی به موضوع کمیت و کیفیت در تمام پروژه های عمرانی از جمله مترو ، بزرگراه شمالی ، بافت های فرسوده و سایر پروژه های عمرانی همت خواهد گماشت .

وی در خصوص تامین آسفالت برای معابر شهر کرج گفت : کارخانه آسفالت کرج باید محصول لازم را  تامین کند زیرا شورای ششم در امر تامین آسفالت ، نظافت شهر و اجرای پروژه های عمرانی کوتاه نخواهد آمد و کم کاری مدیران شهری پذیرفتنی نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد که تلاش ها بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و کیفی سازی خدمات متمرکز شده و مدیران شهرداری  باید پای کار بیایند.

وی ادامه داد: همانطور که شهردار منتخب کرج گفته اند مدیر نا کارآمد از قطار مسوولیت پیاده خواهد شد و  مدیران شهرداری باید خود را برای کار و تلاش آماده کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت : مدیری که دنبال کار و تلاش است سلامت دارد و جهادی و انقلابی عمل می کند و مورد حمایت است اما مدیری که حال ندارد و پشت میز نشین و پشت گوش انداز است مطمئنا از قطار مدیریت پیاده خواهد شد.

جدی ترین کار،  تکمیل پروژه های ادوار گذشته است

پروژه های بر زمین مانده پیش روی شورای ششم کرج

مصطفی سعیدی سیرایی سرپرست شهرداری کرج به ایرنا گفت : امروز جدی ترین کار ما پیگیری و افتتاح پروژه های نیمه تمام ادوار گذشته از جمله مترو و بزرگراه شمالی کرج  است.

وی در تشریح برنامه ها و اولویت های  مدیریت شهری کرج بیان داشت :  اولین کار بحث اصلاح بودجه در شورای اسلامی شهر کرج است زیرا  یک سری از پروژه ها در حال انعقاد قرار داد است و یا اینکه قرارداد آن ها منعقد شده است ؛ هنوز تملکات و الزامات این پروژه ها صورت نگرفته که می بایست اصلاح شود.

سعیدی سیرایی گفت : یک سری پروژه های عمرانی مانند کنارگذر جنوبی کرج ( بلوار آیت الله هاشمی رفنسجانی به سمت فرودگاه پیام ) و  تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام در رجایی شهرکرج است که  باید در اسرع وقت تکمیل شوند.

سرپرست شهرداری کرج بیان داشت: اصلی ترین پروژه کرج مترو و بزرگراه شمالی یا شهید سلیمانی است؛ این ۲ پروژه کار کلانی است که هزینه های زیادی برای مدیریت شهری دارد.

وی ادامه داد:  البته در این زمینه  پیگیری هایی از سازمان قطار شهری و  معاونت فنی و عمرانی  شهرداری کرج برای  برآورد اولیه هزینه فازهای  اول تا سوم قطار شهری کرج  انجام شده است .

شهردار کرج تاکید کرد که در بحث این ۲ پروژه کلان به کمک منابع ملی نیاز داریم و امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس ، استاندار البرز و نماینده ولی فقیه در استان بتوانیم از بودجه های دولتی برای افتتاح این ۲ پروژه مترو و بزرگراه شمالی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد که تسریع در تکمیل این ۲ پروژه نیازمند تامین منابع مالی از بودجه ملی است که در این زمینه پیگیری خواهیم  تا ۲ پروژه هر چه زودتر تکمیل شوند.

آُسفالت معابر از اولویت ها است

سرپرست شهرداری کرج با اشاره به اهمیت بهسازی معابر گفت : بحث آسفالت معابر اولویت نخست شهرداری است که با محوریت مناطق کم برخوردار و محروم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکتفا به  لکه گیری آسفالت برای مدیریت شهری کرج در دور جدید پذیرفتنی نیست ، افزود: بهسازی معابر باید اصولی و برای بلندمدت انجام شود.

سعیدی سیرایی گفت : اگر آسفالت معابر به صورت اصولی و کارشناسی انجام شود عمر مفید آسفالت افزایش می یابد.

نکته پایانی

اینکه دولت جدید و مدیریت های شهری با نگاه جهادی و انقلابی پا به عرصه فعالیت گذاشته اند، امیدواری مردم برای رفع بسیاری از مشکلات مضاعف شده که البته ختم مشکلات در کوتاه مدت کار دشواری است و مورد انتظار نیست.

با این اوصاف ساکنان کلانشهر کرج انتظار دارند تا مدیریت جدید شهری با عزمی راسخ و جهادی در این دوره به سال ها فرازونشیب پروژه های بزرگ مانند قطار شهری ، بزرگراه شمالی ، بهسازی معابر ، نوسازی بافت های فرسوده و پروژه های زیست محیطی و پسماند پایان دهد.

نکته مهم و کلیدی در صحبت های سخنگوی شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری کرج این است که توجه به کمیت و کیفیت پروژه های عمرانی  در کنار اولویت ها موضوع ارزشمندی است که اگر تحقق یابد از هزینه های دوباره کاری جلوگیری خواهد کرد.

  تکمیل خط ۲ قطار شهری ، بزرگراه شمالی ، پروژه های ترافیکی درون شهری و بهسازی معابر کرج در زمان مشخص افزون بر روان سازی ترافیک ، ارتقای سطح خدمات شهری  در کاهش آلودگی زیست محیطی و مصرف سوخت تاثیرگذار است.

همچنین توجه به بهسازی بافت های فرسوده که مساحت آنها حدود یک هزار هکتار در کرج برآورد شده ، نقطه عطفی برای پیشگیری از مخاطرات زلزله و حوادث طبیعی به شمار می رود.

مدیریت پسماند و تکمیل پروژه های عمرانی این بخش و چگونگی انتقال زباله ها مبحث مهمی است  که در مقوله فعالیت های عمرانی و خدماتی مدیریت جدید شهری پیرامون آنها مطالب فراوانی مطرح است که در این بخش سامان بخشی به پسماند ها از انتظارات است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …