شنبه , 8 اردیبهشت 1403

۵۰ درصد زورخانه‌های کشور خصوصی است

مهرعلی باران‌چشمه، شنبه در آیین پایانی اردوی تیم کشتی‌ پهلوانی در گود کشتی پهلوانی فیوج نیشابور اظهار داشت: در ۲ سال گذشته شیوع ویروس کرونا موجب آسیب‌های جدی به این بخش شد که برای جبران این خسارات، بازسازی زورخانه‌ها و حفظ این میراث کهن نیازمند حمایت بیشتر وزارت ورزش و جوانان هستیم.

وی افزود: کمک‌هایی هم که تاکنون در این خصوص انجام شده است تنها کفاف امور جاری فدراسیون را می‌دهد و دیگر کفایت نیاز این بخش برای احداث و ایجاد زیرساخت‌ها و یا تهیه تجهیزات را نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: پارسال بودجه ورزش‌های زورخانه‌ای ۱۲ میلیارد ریال بود که امسال این‌ میزان پنج برابر شده است و تاکنون ۶۰ درصد آن تخصیص یافته و از ابتدای امسال ۱۴ میلیارد ریال در اختیار هیات‌های استانی قرار گرفته است.
باران چشمه با اشاره به اینکه این بودجه هنوز هم کافی نیست، افزود: با تعاملی که با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس برقرار شده و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بودجه این فدراسیون افزایش پیدا کند.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از مرشدها به عنوان ستون‌های ورزش زورخانه و پهلوانی یاد کرد و گفت: در چند سال گذشته کمک به مرشدها قطع شده بود و طی ۲ سال گذشته هم به خاطر شیوع کرونا از حداقل کمک‌ها برخوردار شدند که رایزنی‌هایی برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت و بیمه به مرشدها در حال انجام است که امید است پیش از پایان سال به نتیجه برسد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ مرشد در زورخانه‌های کشور فعالیت دارند، گفت: پیش از این شماری از مرشدها برای دریافت پوشش بیمه در ردیف بیمه هنرمندان قرار گرفته اند که این روند ادامه دارد و در حال حاضر حدود ۴۰ نفر از مرشدها زیر پوشش بیمه هستند.

برگزاری جام جهانی کشتی پهلوانی در اصفهان 

باران چشمه اظهار کرد: از هفته گذشته مرحله دوم اردوی پهلوانی به میزبانی نیشابور با حمایت همه‌جانبه مسوولان این شهرستان خراسان رضوی برگزار شد که جام جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از ۲۴ تا ۲۸ دیماه امسال به میزبانی جمهوری اسلامی در اصفهان برگزار می‌شود.
رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: ورزشکاران ۱۲ کشور در این مسابقات شرکت دارند که برخی از این تیم‌ها بسیار قوی هستند، البته کشتی پهلوانی ورزش ملی و آیینی ما است و تیم‌های ما در این رشته یک سروگردن بالاتر از تیم‌های دیگر کشورها هستند.
وی تصریح کرد: نیشابور شهری با پیشینه پهلوانی است و برگزاری این اردو در نیشابور فرصت مغتنمی برای آشنایی با ظرفیت‌های آن فراهم کرده است تا در آینده برنامه‌های دیگری در این خصوص برگزار شود.
در پایان این مراسم با اهدای لوح‌هایی از اعضای تیم کشتی‌ پهلوانی قدردانی شد.
مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …