یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

یکی از معروفات امروز جامعه ترغیب به افزایش جمعیت است

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی شامگاه چهارشنبه در نشست ویژه دبیران ستادهای امربه‌معروف و نهی از منکر ادارات البرز افزود: دشمنان در بحث ازیاد جمعیت  در مرحله نخست به دنبال عدم تشکیل خانواده و ازدواج هستند و  ازدواج سفید  را ترویج می کنند و اگر  خانواده تشکیل شد آنقدر بمباران تبلیغیمی‌کنند که بچه‌دار نشوند.

وی  بابیان اینکه تلقی عمومی از امربه‌معروف و نهی از منکر غالبا محدود به حوزه احکام و شریعت است، بیان داشت: عموم مردم فکر می‌کنند که امربه‌معروف و نهی از منکر در عبادات و بعضی از مسایل اجتماعی است و خیلی که گسترده شود به بحث عفاف و حجاب می‌رسد و درجاهای دیگر توسعه پیدا نمی‌کند.

آیت الله حسینی همدانی با تاکید بر اینکه همه خوبی‌ها و خیرها در معروفات و همه بدی‌ها در منکرات داخل می‌شود، اظهار داشت: از یک کار کوچک مثل اصلاح ذات البین و آشتی دادن ۲ نفر تا مسایل بازار و جهاد، در دایره امربه‌معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد بنابراین این‌طور نیست که فکر کنید یک مساله کوچک است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به تفاوت شیوه امربه‌معروف و نهی از منکر در سیره اهل‌بیت(ع ) و رساله علمیه، گفت: امام حسین (ع) می‌فرماید: «من اراده امربه‌معروف و نهی از منکر کردم و در مسیر امربه‌معروف و نهی از منکر باید جان داد» اما در رساله اشاره‌شده است که اگر احتمال خطر می‌دهید نباید امربه‌معروف کنید و چند شرط برایش می‌گذارد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در مباحث فقهی امربه‌معروف و نهی از منکر جزو کتاب جهاد است، گفت: امیرالمومنین (ع)در خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود می‌فرماید: «همه نیکی‌ها و جهاد نسبت به امربه‌معروف و نهی از منکر مثل آب دهان است به دریا.» و جهاد را هم برخلاف کتب فقهی ما آن‌طرف می‌برد بنابراین باید یک بازنگری جدی در مساله محتوای امربه‌معروف و نهی از منکر ازنظر پژوهشی شود چراکه امربه‌معروف و نهی از منکر یک دایره بسیار وسیعی دارد.

وی با تاکید بر اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر یعنی نسبت به حضور منکرات و عدم حضور واجبات در جامعه حساسیتی باید به وجود بیاید، عنوان کرد: امیرالمومنین (ع)به فرزندش در وصیت‌نامه‌اش فرمود و توصیه می‌کند: «مبادا امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک کنید چون شرور بر شما چیره می‌شوند» بنابراین نمی‌توانیم به این سادگی آن را ترک کنیم چراکه توسعه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه کارکردهایی دارد که یکی از آن‌ها هدایت و تامین مصالح عامه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه بابیان اینکه مولای ما امیرالمو منین(ع) فرمودند: «خداوند امربه‌معروف را برای اصلاح کار همگان و نهی از منکر را برای بازداشتن بی‌خردان وضع کرده است»، گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر مهم‌ترین ابزار برای نظارت بر کار افراد است تا هیچ شروری در هیچ مسندی قرار نگیرد. چون امربه‌معروف قسمتی از کارش، کار نظارتی است بنابراین همه وظیفه‌دارند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در امربه‌معروف و نهی از منکر افراد آن‌قدر وظیفه‌دارند که می‌توانند از حاکم هم سوال و مطالبه کنند، گفت: این مطالبه و سوال کردن از حاکم یا اگر لازم شد نهی و امر کردن او وجه ممیزه نظام اسلامی با بقیه نظامات عالم است چراکه در هیچ نظامی نداریم که شما بایدجلوی حاکم و به حاکم بگویی این‌طور و آن‌طور؛ که ما در تاریخ‌داریم که می‌ایستادند جلوی امیرالمومنین و این‌طور می‌گفتند و حرف می‌زدند؛ که راجع به خلفا هم داریم که می‌ایستادند جلوی آن‌ها و می‌گفتند پیغمبر گفته یا کذا.

وی با تاکید بر اینکه هدف از امربه‌معروف و نهی از منکر میراندن منکر و احیای معروف در سطح جامعه است، اذعان داشت: این امر وقتی محقق می‌شود که ما بتوانیم همه مردم را پای‌کار بیاوریم چراکه تا همه مردم حضور فعال نداشته باشند به هدف نمی‌رسیم.

رییس شورای فرهنگی عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه حضور مردم در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر لازم است، تصریح کرد: به‌صورت دستگاهی باید قوانین را رعایت کرد اما غیر دستگاهی در بدنه مردم بخواهد کاری شود همه مردمی که می‌خواهند این کار را انجام دهند باید حضورداشته باشند بنابراین دستگاه انتظامی و قوه قضاییه نباید حضوری داشته باشند مگر در یک الی ۲ درصدی که معاند هستند و برخورد جدی باید شود.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه یکی از شروط امربه‌معروف تاثیرگذاری است، به تبیین این موضوع پرداخت و گفت: یک شخصی می‌گوید می‌خواهم به فلان آقا تذکر دهم ولی می‌دانم که تاثیری ندارد. درصورتی‌که ادله را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که اصلا چنین چیزی نیست. حضرت امام که رضوان خدا بر او باد در بحث شرط تاثیر می‌فرماید اگر ظن نزدیک به‌یقین باشد که شما اگر حرف بزنید تاثیر نمی‌گذارد، تکلیف امربه‌معروف از شما ساقط نیست. بعد ما از همین شرط تاثیر، تکلیف را از خودمان برمی‌داریم درصورتی‌که وقتی به ادله نگاه می‌کنیم شرط تاثیر را این‌طور معنا می‌کنند که اولا امربه‌معروف از شما ساقط نمی‌شود ثانیا در مقام امربه‌معروف جوری امربه‌معروف کن که تاثیرگذار باشد. نه این‌که شرط تاثیر را از آن‌طرف ببینید؛ یعنی اگر می‌بینی این‌گونه گفتن تاثیر ندارد، جوری انجام بده که تاثیر داشته باشد بنابراین باید بگردیم راهکارهایش را پیدا کنیم.

 وی در بخش دیگری بابیان اینکه ابهاماتی در مساله امربه‌معروف و نهی از منکر وجود دارد، به علت این موضوع پرداخت و گفت: در بحث‌های نظری و فکری این ابهامات باعث می‌شود که همین‌ها را بهانه و اصلا امربه‌معروف را انجام ندهند یا بعضی‌ها هم این ابهامات را مانع از انجام امربه‌معروف و نهی از منکر بدانند درصورتی‌که در قسمت زیادی از مسایل اسلامی این ابهامات وجود دارد. یک قسمت زیادی از آن‌هم ریشه دارد از همان زمان صدر اسلام که خلفا و حکام سعی داشتند نگذارند یکسری از این امور توسعه پیدا کند چون مثلا یکی از آن‌ها مبارزه با ظلم است و او خودش ظالم بود و نمی‌گذاشتند خصوصا در مسایل اجتماعی آن‌ها توسعه پیدا کند و مردم آگاه شوند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تا کید بر اینکه در بخش محتوایی یک‌بخشی از کار دبیران تبیین این موضوع در اداره متبوعشان است، اظهار داشت: خدای متعال توفیق دهد که وظایفی را که نسبت به این واجب داریم انجام دهیم و در این مسیر از ملامت، ملامت کننده هم متاثر نشویم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …