یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

کاشت یک میلیون اصله نهال در البرز آغاز شد

حامد فرضی روز چهارشنبه در حاشیه آیین اجرای پویش مردمی ایران سبز که با شعار «هر ایرانی یک درخت» در سراسر کشور و به صورت همزمان ازعصر امروز در مشهدالرضا(ع) کرج آغاز شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این پویش در استان البرز با تاکید استاندار به جنگلکاری در اطراف  شهرها و همچنین ایجاد بوستان های روستایی انجام می شود.

وی با بیان اینکه این طرح اقدامی مشترک با همکاری  شهرداری ها ، منابع طبیعی و راه و شهرسازی انجام می شود، اظهار داشت: افزون بر اینکه قرار است یک میلیون اصله نهال تا هفته منابع طبیعی در سطح ۲ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی، حریم شهرها و بوستان های روستایی و مناطق گردشگری کاشته شود، یک هزار هکتار هم عملیات بذرپاشی انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: تمام این نهال ها در نهالستان بزرگ کرج تولید می شود که نهال های مثمر و غیرمثمری هستند که بومی استان هستند که از جمله نهال های مثمر می توان به سنجد و توت اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد که شرکت ها، موسسات، باغداران و مردمی که تمایل به کاشت نهال در محوطه های اختصاصی خود دارند می تواند این نهال ها را به صورت رایگان از منابع طبیعی تهیه کنند.

وی یادآور شد که منابع طبیعی اراضی ملی از یک هکتار تا ۱۰ هکتار را در اختیار شوراها قرار می دهد تا برای ایجاد بوستان ها اختصاص دهند و از این اراضی نگهداری کنند.

فرضی یکی از مهمترین دستاوردهای اجرای این پویش را افزایش سهم سرانه فضای سبز در استان و به تبع آن کنترل ریزگردها، وارونگی هوا و آلودگی هوا و همچنین جلوگیری از سیلاب ها عنوان کرد.

وی گفت: ایجاد این پوشش سبز از ایجاد سیلاب و رواناب جلوگیری کرده ضمن اینکه به تقویت سفره های آب زیرزمینی نیز کمک می کند که با هیچ برآورد مالی اصلا قابل مقایسه نیست زیرا یک سیل به دلیل فقر پوشش گیاهی دامنه های مشرف به شهرها میلیاردها تومان خسارت به زیرساخت ها، شهرها و عرصه ها می زند.

کاشت پنج هزار و ۴۰۰ نهال به یاد شهدای البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: یکی از برنامه ها دراجرای این پویش ایجاد بوستان هایی خاص است که یکی از آن ها بوستان شهدا می باشد که قرار است با یاد هر یک از پنج هزار و ۴۰۰ شهید استان یک نهال کاشته شود.

وی همچنین ایجاد بوستان جاودانگی به یاد از دست رفتگان و بوستان تولد را از دیگر این بوستان ها برشمرد و بیان داشت: قرار است که تشکل ها و یا ارگان ها بوستان های خاص خود را اعلام کنند تا در صورت تایید بوستان هایی ایجاد شود.

در اجرای پویش مردمی ایران سبز علاوه بر شهروندان و طبیعت دوستان، گروه های جهادی نیز حضور دارند.

پویش مردمی ایران سبز به صورت همزمان با مرکز استان، در تمامی شهرستان های استان به جز شهرستان فردیس اجرا می شود که این پویش در پارک جهان نمای کرج، روستای شلمزار ساوجبلاغ، ایستگاه تثبیت شن و تولید نهال روستای محمدآباد حسین خانلو نظرآباد، روستای ایپک اشتهارد، روستای اسماعیل آباد شورقلعه پایین چهارباغ و سایت آبخیزداری شهرستان طالقان انجام شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …