چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403

کارزار تبلیغاتی و رسانه ای آمریکا همزمان با دور جدید مذاکرات وین

اظهارات مقامات آمریکایی در حالی است که انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که یک حس تازه‌ای برای زنده‌کردن این توافق که اجرای ان به دلیل کارشکنی‌ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا به مشکل خورده، در تمام طرف‌های مشارکت کننده وجود دارد.

این مقام اتحادیه اروپا با اشاره به ضرورت واقع‌گرا بودن در مذاکرات وین عنوان کرد که تمام هیات‌ها برای رسیدن به توافق تلاش می‌کنند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نیز  نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده توصیف کرد و گفت که برخی سو تفاهم‌ها برطرف شد. طرفین شاهد نقاط مشترک در مواضع خود بودند، از جمله اینکه مذاکرات احیای برجام در وین باید سریع و با موفقیت نهایی شود.

اولیانوف در مصاحبه با خبرنگاران روس نیز گفت: ما موفق شدیم برخی از سوء تفاهم‌ها را که باعث ایجاد تنش شده بودند، برطرف کنیم. همه تعهد خود به تلاش سازنده را تایید کردند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران نیز در پایان نشست روز پنج شنبه کمیسیون مشترک برجام گفت: اگر زمینه‌های لازم در مذاکرات وین فراهم شود برای دستیابی به توافق مانعی وجود ندارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت که نگاه همه شرکت کنندگان در مذاکرات این بود که بتوانند با یک نگاه رو به جلو گفتگوهایی را شکل بدهند که دیدگاه‌های طرفین را در مسیر توافق به هم نزدیک کند.

باقری در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی مستقر در وین بیان داشت که احساس او نسبت به دور قبلی مذاکرات متفاوت است و حس می‌کند «که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفتگوهای موثری و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.»

این در حالی است که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز پنج شنبه به وقت محلی در نشستی خبری همزمان با نخستین روز دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در تداوم ادعاها علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا متعهد به اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی بوده  و معتقد است دیپلماسی در هماهنگی با متحدان و شرکای  منطقه ای بهترین مسیر برای دستیابی به این هدف است.

 وی با تکرار لفاظی های همیشگی واشنگتن مدعی شد ما معتقدیم راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای جلوگیری از یک بحران هسته ای را پیشنهاد می دهد.

سخنگوی کاخ سفید در حالیکه مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در حال انجام بوده و غرب در این دور از مذاکرات باید به متون پیشنهادی ایران در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ ای برای حصول توافق پاسخ دهد، با بهره گیری از سیاست فشار و تعامل اعلام کرد که با توجه به ادامه پیشرفت های ایران، رییس جمهوری آمریکا از تیم خود خواسته است خود را برای شکست احتمالی دیپلماسی آماده کنند و در صورت شکست دیپلماسی ما باید سایر گزینه ها را آماده کنیم.

سخنگوی کاخ سفید در حالیکه ایران همچنان به رغم بدعهدی آمریکا و نقض این توافق، در برجام باقی مانده است، مدعی شد ما به ایران آشکارا اعلام  کرده ایم که تنها راه برای خروج از تحریم ها، پایبندی به توافق هسته ای است.

 وی در راستای تایید اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر دوگانگی رفتار دولت بایدن ادامه داد که تمام تحریم هایی را که از دولت ترامپ به ما رسیده است، همچنان به صورت مداوم اجرا کرده ایم.

جن ساکی در ادامه جنگ روانی و رسانه ای آمریکا و غرب علیه ایران همزمان با برگزاری مذاکرات وین برای تحمیل خواسته های واشنگتن مدعی شد که اگر دیپلماسی به زودی به مسیر خود باز نگردد و برنامه هسته ای ایران همچنان به پیشرفت خود ادامه دهد ما چاره ای نخواهیم داشت تا اقدامات و تدابیر اضافی برای محدود کردن بیشتر بخش های درآمدزای  ایران انجام دهیم.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری هفته آینده به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد تا در مورد پایبندی به تحریم‌ها گفتگو کند.

به گفته وی، این هیات با مقامات ارشد امارات و همچنین بخش خصوصی این کشور در مورد شرکت ها و موسسات مالی که تجارت با ایران را تسهیل می کنند،  گفتگو خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فرصت برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام گفت که ضرب الاجل و مهلتی ارائه نمی کنم  اما باید بگویم ما یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو ارائه  کرده ایم. این مسیر همچنان باز است اما با توجه به نتیجه دور قبلی مذاکرات و تداوم پیشرفت ها در تاسیسات هسته ای ایران، ما در حال زمینه سازی برای یک مسیر کاملا متفاوت هستیم. بنابراین این اقدامات تنها برای آمادگی است.

این در حالی است که انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات متحده عربی اظهار داشت که امارات امیدوار است مذاکرات هسته ای در وین موفقیت آمیز باشد و با تحریم های اضافه علیه ایران مخالف است.

به گزارش “نشنال”، قرقاش روز پنجشنبه در گفتگو با مؤسسه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در واشنگتن با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در صورت شکست مذاکرات مخالفت کرد و گفت: من تحریم‌های بیشتر را راه‌حل نمی‌دانم.

 “ند پرایس” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز پنجشنبه خود به وقت محلی گفت که در حال حاضر ما بر دیپلماسی متمرکز هستیم.

وی با تکرار اینکه بازگشت مشترک به پایبندی متقابل به برجام امکان پذیر است، مدعی شد ما همچنان معتقدیم دیپلماسی با هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود در ۵+۱ و سایر کشورها بادوام ترین و بهترین گزینه برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با هراس از پیشرفت های هسته ای ایران و بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن مدعی شد ما در حال مذاکره در مورد گزینه های دیگر با متحدان نزدیک خود از جمله اسرائیل هستیم. ما پیش از این گفتگوی خوبی با اسرائیلی ها در مورد مسیر پیش رو داشتیم و اینکه اطمینان یابیم ایران هیچگاه به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.

ند پرایس ادامه داد که مذاکرات امروز از سر گرفته شده اند و ما در چند روز آینده قادر خواهیم بود در مورد انعطاف پذیری ایران اظهار نظر کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به تکرار ادعاها و اتهامات  مبنی بر خرید زمان در پی سیاست هراس افکنی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و بدون اشاره به زراد خانه هسته ای آمریکا و تل آویو مدعی شد که تشدید برنامه هسته ای ما را به یک بحران نزدیک تر می کند.
ند پرایس همچنین ادعا کرد که اگر ایران شک کند که آمریکا ضعیف است، به شدت سورپرایز خواهد شد.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنانی بدون اشاره به زراد خانه های هسته ای آمریکا و رژیم صهونیستی و نگرانی جهان از این کلاهک های هسته ای، فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را نگران کننده خواند و مدعی شد که ما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی هستیم چرا که به نفع ما و  و جهان است.

 این مقام دولت بایدن در حالیکه مذاکرات وین در حال انجام است و با بهره گیری از سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران، مدعی شد که اگر دیپلماسی  شکست بخورد گزینه های دیگر را اتخاذ خواهیم کرد.
نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا امرزو پنج شنبه در هتل کوبورگ برگزار شد تا درباره متون پیشنهادی ایران گفت‌وگو شود، پایان یافته و مقرر شده است گفت‌وگوها در خصوص متون پیشنهادی در سطوح مختلف ادامه یابد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …