شنبه , 8 اردیبهشت 1403

چه کسی تالاخادزه را به چالش خواهد کشید؟

به گزارش ایرنا، «لاشا تالاخادزه» وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین گرجستانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۱ جهان با مهار ۲۲۵ کیلوگرم در یکضرب و ۲۶۷ کیلوگرم در دوضرب به ثبت مجموع ۴۹۲ کیلوگرم رسید تا برای مهار نیم‌ تن در مسابقات آینده برنامه ویژه داشته باشد. البته تالاخادزه پیش از المپیک و در تمرینات رکورد 270 کیلوگرم را به صورت غیر رسمی به نام خود ثبت کرده بود. با احتساب این رکورد نابغه وزنه‌برداری جهان تنها پنج کیلوگرم تا رسیدن به مهار مجموع نیم تُن فاصله دارد.

غول گرجستانی که با مدال طلای قهرمانی ۲۰۱۵ جهان وارد گود رقابت شده (البته او در آن سال مدال نقره گرفته بود اما به دلیل دوپینگ آلکسی لوچف روس مدال طلا به او داده شد)، تاکنون ۲ طلای المپیک و پنج طلای جهانی در دسته فوق سنگین را از آن خود کرده است و در 6 سال گذشته عنوان قوی‌ترین مرد جان را یدک می‌کشد. البته هدف او تنها کسب مدال طلا در مسابقات جهانی و المپیک نیست بلکه به دنبال ثبت یک رکورد رویایی به نام خود است، رکوردهایی که شکستن آنان راه عبور تالاخادزه از بهداد سلیمی، حسین رضازاده و ولئونید تاراننکو را هموار کرد.

چه کسی تالاخادزه را به چالش خواهد کشید؟

حسین رضازاده با مهار ۲۶۳ کیلوگرم در دوضرب تا ۱۵ سال رکورددار دوضرب دسته فوق سنگین بود. وی این رکورد را در بازی‌های المپیک 2004 آتن به ثبت رساند. ۱۵ سال بعد از آن رکورد تالاخادزه با مهار ۲۶۴ کیلوگرم در مسابقات قهرمانی سال 2019 جهان در پاتایا از رضازاده عبور کرد.

چه کسی تالاخادزه را به چالش خواهد کشید؟

تالاخادزه پیش از شکستن رکورد رضازاده یک ایرانی دیگر را نیز قربانی بلندپروازی خود کرد. او در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ ترکمنستان با مهار وزنه ۲۱۷ کیلوگرم در یکضرب از رکورد بهداد سلیمی نیز عبور کرد. بهداد در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ توکیو موفق به مهار ۲۱۶ کیلوگرم در یکضرب شد. در آن دوره از بازی‌ها تالاخادزه ۲۱۵ کیلوگرم را مهار کرد. 

البته رکورد سلیمی تا المپیک توکیو پابرجا بود اما تالاخادزه در سرزمین آفتاب این رکورد را نیز به نام خود ثبت کرد. غول گرجستانی در توکیو با مهار وزنه ۲۲۳ کیلوگرمی موفق به کسب مدال طلا شد تا نام یک ایرانی دیگر از تابلو رکورداران وزنه‌برداری پاک کند.

چه کسی تالاخادزه را به چالش خواهد کشید؟

هر چند که رکورد ۲۶۳ کیلوگرم حسین رضازاده موجب فراموشی یک رکورد افسانه‌ای دیگر شده بود، اما تالاخادزه برای عبور از تاراننکو نیز برنامه داشت. برنامه‌ای  که غول گرجستانی در سال ۲۰۲۱ از آن رونمایی کرد. تاراننکو در سال ۱۹۸۸ و در تیم اتحاد جماهیر شوروی با مهار ۲۶۶ کیلوگرم یک رکورد افسانه‌ای به نام خود ثبت کرده بود. 

چه کسی تالاخادزه را به چالش خواهد کشید؟
تاراننکو با مهار ۲۶۶ کیلوگرم سال‌ها مرد افسانه‌ای وزنه‌برداری بود

شکستن این رکورد و رسیدن به مجموع ۴۹۲ کیلوگرم، دوستداران ورزش را با این سوال مواجه کرده که چه کسی می‌تواند غول گرجستانی را به چالش بکشد و برای این کار چه مدت زمانی لازم است؟ آیا باید مانند رکورد ۲۶۳ کیلوگرم رضازاده نزدیک به ۲ دهه صبر کنیم یا مانند رکورد تاراننکو بیش از ۳۰ سال زمان لازم است. 

هر چند که گذر زمان پاسخ این سوال را خواهد داد  اما کارشناسان باور دارند که عبور غول گرجستانی از دهه سوم زندگی می‌تواند، وی را با چالش‌های زیادی مواجه کند. چالش‌هایی که به فرصتی برای رقیبان تبدیل خواهد شد تا بتوانند در رقابت‌های جهانی و المپیک از وی عبور کنند. تالاخادزه تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس مرز ۳۰ سالگی را رد خواهد کرد و ممکن است به خاطر تمرینات سنگین وزنه‌برداری دچار افت رکورد شود. البته این تنها یک پیش‌فرض است.

چه کسی تالاخادزه را به چالش خواهد کشید؟

هر چند که در دسته فوق سنگین نابغه‌هایی مانند تالاخادزه، تاراننکو، رضازاده و سلیمی هر چند سال یکبار ظهور خواهند کرد اما اگر فرضیه افت رکورد تالاخادزه را به خاطر افزایش سن بپذیریم، باید گفت که اکنون نیز جوانان خوبی برای رقابت با این غول گرجستانی آماده هستند. علی داودی نایب قهرمانی المپیک از ایران، گور میناسیان نایب قهرمان اروپا، لالایان ارمنی مهمترین رقیبان در رده سنی بزرگسالان هستند. در رده سنی جوانان نیز علیرضا یوسفی از ایران نشان داد توانایی به چالش کشیدن غول گرجستانی را در سال‌های پایانی زندگی قهرمانی را دارد. 

چه کسی تالاخادزه را به چالش خواهد کشید؟

البته تمام این پیش فرض‌ها بر این مبنا است که در سال‌های آینده شاهد اُفت بدنی تالاخادزه باشیم اُفتی که رکوردهای وی را به سال‌های قبلا از ۲۰۱۶ برگرداند. در غیر این صورت تالاخادزه تا زمان خداحافظی یک ورزشکار بی‌رقیب خواهد بود که کسی هنوز سقف آرزوهای وی را پیش‌بینی نکرده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …